Wat drink je nu?

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Keyser » ma 04 mei 2020, 09:07

Tja lastig. Smaken verschillen. Hij zal je vast met de beste bedoeling geadviseerd hebben.

Ik vind de vier filter koffie van Friedhats die ik nu heb heel fruitig. Precies ook volgens de beschrijving. Niet dat ik die smaken er allemaal uit haal, maar ik begrijp waarom het er staat. Om die smaken in espresso om te zetten vind ik lastig. Maar wanneer ik die smaken in gedachten combineer met melk, dan krijg ik Yoki

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fransg » ma 04 mei 2020, 10:25

de smaak zou ok sterk zijn en heerlijk in combo met melk. en n zwart thee zachte nasmaak hebben. dus dachten laten we t proberen. maar nee..
Kan ook goed liggen aan de techniek en de beperkingen van je zetmethode thuis. Temperatuur, druk, filterbakje.

In zulke gevallen is het goed om die koffie ter plekke ook te proeven bij de leverancier. Dan weet je wat ermee mogelijk is, wat je er thuis mee zou moeten kunnen als je alles voor mekaar hebt.

Soms is het geen vergelijk, als je de boontjes koopt bij een café waar ze zelf apparatuur hebben staan van voor thuisbarista's onbetaalbare klasse. Daar kunnen ze dan met licht gebrande boontjes nog wondertjes aan espresso maken, maar het is teveel gevraagd dat thuis met een simpele machine van € 1500 ook te kunnen.

Nu met het virus houd ik wat meer afstand maar gewoonlijk laat ik de koffie proeven. Smaakt het dan vervolgens thuis niet, dan zijn we het alvast eens over de oorzaak, nl dat die dus daar thuis ligt. En gebeurt dat vaker dan kan men beter elders de boontjes halen, even goede makkers.

Maar over het algemeen moeten goed ontwikkelde boontjes het op thuismachines ook prima doen.

Mijn zusje heeft een wat eenvoudige kleine espressomachine en zij wordt gelukkig van de net iets donkerder gebrande boontjes. De Cubaanse boontjes die ik groen van Hoofdkwartier betrok zijn tot nu toe haar absolute favoriet.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Youssef » ma 04 mei 2020, 18:05

nja de strega is een geweldige machine, en eerlijk... ik drink thuis veel betere koffie dan uit die dure machines van speciaalzaken
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fransg » ma 04 mei 2020, 18:39

nja de strega is een geweldige machine, en eerlijk... ik drink thuis veel betere koffie dan uit die dure machines van speciaalzaken
Kan zijn dat jouw smaak anders is dan hetgeen waar ze op mikken in die zaken.

Indien je de boontjes al niet lekker vond bij de winkel is het ook kansarm er zelf wat mee te proberen.

Mogelijk zijn die boontjes wel prima maar passen ze niet bij jouw techniek, terwijl die met andere boontjes wel goed uitpakt.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1500
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Dirk Jan » di 05 mei 2020, 12:39

In deze coronatijd heb ik bij diverse branderijen koffie besteld. Momenteel ben ik met de blend nr 1 van Zwarte Roes bezig.
https://www.zwarteroes.nl/collections/k ... 6477439028
Met de La Pavoni Europiccola, 12 gram gemalen koffie, dubbele portie bakje, ca. 25 sec doorlooptijd, 24 gram koffie. Hoe zeggen we dat hier: "Valt niet tegen."
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor fransg » di 05 mei 2020, 12:40

Mooi understatement.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Youssef » di 05 mei 2020, 18:30

nja de strega is een geweldige machine, en eerlijk... ik drink thuis veel betere koffie dan uit die dure machines van speciaalzaken
Kan zijn dat jouw smaak anders is dan hetgeen waar ze op mikken in die zaken.

Indien je de boontjes al niet lekker vond bij de winkel is het ook kansarm er zelf wat mee te proberen.

Mogelijk zijn die boontjes wel prima maar passen ze niet bij jouw techniek, terwijl die met andere boontjes wel goed uitpakt.
heb contact gehad met friedhats, en heb blijkbaar verkeerd advies gehad van die barista die er die dag stond. Wat ik proefte, zo zou de koffie moeten proeven.. en dat was eigenlijk juist exact wat ik aangaf wat ik niet wou. Het lag dus aan dat ik niet de juiste uitleg/smaak advies bij die bonen heb gehad :)
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

GrunnCoffeeGeek
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 03 mei 2020, 16:02

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor GrunnCoffeeGeek » di 05 mei 2020, 20:48

Net lekkere Rwanda van Black and Bloom (Groningen) gehad. Lekker zoet eruit gekomen, wordt je toch blij van als je de sweet-spot hebt bereikt😀 straks nieuwe boontjes van White label proberen😋

Youssef
Berichten: 315
Lid geworden op: do 13 jun 2019, 22:21
Locatie: Amsterdam

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Youssef » di 05 mei 2020, 21:29

Net lekkere Rwanda van Black and Bloom (Groningen) gehad. Lekker zoet eruit gekomen, wordt je toch blij van als je de sweet-spot hebt bereikt😀 straks nieuwe boontjes van White label proberen😋
welke van white label heb je?

heb nu 2 verschillende ethiopie.. en een tanzania van hun gehad recent. Vond ze lekker, maar niet bijzonder
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)

Nelus
Berichten: 674
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: Wat drink je nu?

Berichtdoor Nelus » wo 06 mei 2020, 11:35

Cuba 🇨🇺
Bijlagen
D7557FD9-3EA6-42E5-B887-8FB19CD4DBFB.jpeg
Faema Lambro - Mazzer Major E


Terug naar “Koffie(bonen)”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron