Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor fransg » wo 06 mei 2020, 21:06

Hier thuis ook eerst alvast voorzichtig de introductie gedaan naar m’n vrouw, moet maar weer niet gelijk een nieuwe machine nemen, maar hij gaat er wel komen, geleidelijke voorbereiding en overtuigen van de absolute noodzaak ervan heet dat:lol:
Topsport!

Forumlid Namor vertelde een poosje terug hoe hij boft met zijn vrouw die altijd onmiddellijk vindt dat hij moet kopen wat hij wil. (En nog knap ook!)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

GrunnCoffeeGeek
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 03 mei 2020, 16:02

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor GrunnCoffeeGeek » wo 06 mei 2020, 21:41


Topsport!

Forumlid Namor vertelde een poosje terug hoe hij boft met zijn vrouw die altijd onmiddellijk vindt dat hij moet kopen wat hij wil. (En nog knap ook!)
Daar moet dan nog een addertje onder het gras zitten :shock: ;)

Idd topsport, maar na 20 jaar relatie leer je wel kleine kneepjes van het vak.
Als spul er eenmaal is wordt het hier omarmd :D dagelijks wordt hier de koffie geëvalueerd, krijg ik de vragen over mijn ochtendkoffie; hoe was de doorlooptijd, welke dosering, onder of over-extractie? Voor ons inmiddels routine, zal niet in elk huishouden zo gaan :lol:

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor namor » wo 06 mei 2020, 22:13

:D geen addertje onder het gras. Pure liefde en een heel veel mazzel

Wellicht EK43 overwegen waard. Ik heb vorig jaar ek43s gekocht bij Titus in Duitsland (https://www.facebook.com/titusgrinding/).
Hij is een super grinder guru en maakte meteen een paar upgrades op mijn nieuwe ek43s.
Ik gebruik heel veel verschillende zet methodes en verschillende bonen door elkaar heen, daarom wilde ik single dose erbij. ... onwijs blij steeds. Zonder upgrade, ek43 uit verpakking, is niet goed genoeg of je moet heel veel geluk hebben... originele schijven zijn meestal niet goed genoeg uitgelijnd.

etzMax is prachtig apparaat die volgens mij ook prima als singledose werkt. Als je vooral voor espresso gaat en filter minder belangrijk dan etzMax is een top optie!
Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /
Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /
Om te branden: Besca BSC 2kg /
Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

GrunnCoffeeGeek
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 03 mei 2020, 16:02

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor GrunnCoffeeGeek » do 07 mei 2020, 17:34

Heb net contact gehad met Alleborgh om te informeren over de etzMAX (en de EK43). Heeft me weer aan het twijfelen gebracht. Hij was niey zo lovend over de etzMAX omdat ze er toch wel veel problemen mee tegenkwamen. Dat zal dan vooral bij horeca gebruik zijn, en als thuisgebruiker maak je misschien net wat beter schoon ed, maar toch..
EK43 is natuurlijk wel een mooie beproefde machine en idd ook met single doser erbij. Keuze’s keuze’s ;)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor fransg » do 07 mei 2020, 18:24

Heb net contact gehad met Alleborgh om te informeren over de etzMAX (en de EK43). Heeft me weer aan het twijfelen gebracht. Hij was niey zo lovend over de etzMAX omdat ze er toch wel veel problemen mee tegenkwamen. Dat zal dan vooral bij horeca gebruik zijn, en als thuisgebruiker maak je misschien net wat beter schoon ed
Gaat niet over schoonmaken.

Het probleem is dat er in de horeca, wat professioneel zou moeten zijn, doorgaans erg veel stoethaspels werken die het niets interesseert.

Er is een doodsimpele manier om de machine wat fijner af te stellen. Leg je dat een keer uit aan het team, en twee weken later werkt de helft ergens anders en de invaller heeft die uitleg niet gehad, dan denkt die het te hebben begrepen en draait de maler op fijnere stand zonder even na te denken en dan is het daarna "hm, iets mis met die k*t maler" en "ik dee niks" en "terug naar de Alleborgh ermee" ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

GrunnCoffeeGeek
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 03 mei 2020, 16:02

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor GrunnCoffeeGeek » vr 08 mei 2020, 19:57

Ja, scheelt vast hoe je ermee omgaat.
En als ie defect is kan hij vast sneller gemaakt worden dan bv de Monolith flat (die lijkt we ook wel wat)
Zoektocht/twijfels gaan nog even verder. Aangepaste EK43S die Namor heeft , etzMax , Atom specialty 75 met mythos schijfjes.
Zit nu de berichten te lezen over cone bs flat schijven. Aangezien ik van licht gebrande boontje hou wel een interessante discussie.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor gilleko B. » vr 08 mei 2020, 20:21

Deze is ook wel fraai


https://youtu.be/SKwQJBgTvho


Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor fransg » vr 08 mei 2020, 20:32

Deze is ook wel fraai

Ziet er mooi uit, maar ik vind die 'gearbox' onnodig. Ik zou willen dat de fabrikant uitzoekt welke het beste toerental is, en hem daarop instelt. Dan is een kastje met timer erbij wel leuk. En ze moeten 'm zo maken dat je geen druppeltjes vocht op de boontjes hoeft te doen tegen de antistatischtische plakkerij. Bij de Etzinger is dat ook nergens voor nodig immers.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
namor
Berichten: 338
Lid geworden op: wo 15 nov 2017, 21:27

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor namor » vr 08 mei 2020, 20:46

Deze is ook wel fraai

Ziet er mooi uit, maar ik vind die 'gearbox' onnodig. Ik zou willen dat de fabrikant uitzoekt welke het beste toerental is, en hem daarop instelt. Dan is een kastje met timer erbij wel leuk. En ze moeten 'm zo maken dat je geen druppeltjes vocht op de boontjes hoeft te doen tegen de antistatischtische plakkerij. Bij de Etzinger is dat ook nergens voor nodig immers.
Yes, die Ceado is uiteraard prachtig, ik zou willen ff uitproberen. Verkoopt eoa dealer ze in NL?

gearbox, toerental? Ik dacht dat het een speaker met ingebouwde subwoofer is Afbeelding....
Als je 4k voor een maler betaald dan wil toch een beetje van geluid genieten.... daarom malen ze ook wat langzamer dan goedkope grinders

Verstuurd vanaf mijn SM-G960F met Tapatalk

Om te drinken: LM GS3 MP, Cremina 67, LP Pre ... /

Om te malen: MH EK43, Compak F8, TM Sculptor 064S, Kinu M47 /

Om te branden: Besca BSC 2kg /

Om te meten: VST LAB Coffee, Tonino, Wile/

GrunnCoffeeGeek
Berichten: 20
Lid geworden op: zo 03 mei 2020, 16:02

Re: Op zoek naar een koffiemolen/-maler?

Berichtdoor GrunnCoffeeGeek » vr 08 mei 2020, 21:54

Deze is ook wel fraai

Ziet er mooi uit, maar ik vind die 'gearbox' onnodig. Ik zou willen dat de fabrikant uitzoekt welke het beste toerental is, en hem daarop instelt. Dan is een kastje met timer erbij wel leuk. En ze moeten 'm zo maken dat je geen druppeltjes vocht op de boontjes hoeft te doen tegen de antistatischtische plakkerij. Bij de Etzinger is dat ook nergens voor nodig immers.

Daar heeft Ceado blijkbaar ook over nagedacht; zelfde concept, maar zonder ‘subwoofer’ :
https://www.ceado.com/en/product/88.html

Vraag me ook af of dat sprayen wel nodig is.

De Ceado waar dit ding van afgeleid is lijkt me eigenlijk ook best oké, zit ook een single doses systeem bij zie ik. De E37SD


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron