casper31 schreef:Keyser schreef: do 04 jun 2020, 11:06
Zelfs begin ik na dag 7 of 8, volgens mij is dat het gangbare advies. Ik start dan om zoveel mogelijk beleving uit die kilo te halen. De ene koffie is dan al lekker en de andere niet. Sommige bonen raakten tussen +/- dag 10 & 20 meer in balans.
Ik heb ook wel eens een ammoniak beleving gehad op dag 8. Was echt niet te drinken. Paar dagen later was hij heerlijk.
Er is denk ik niet een vast gegeven.
Thx das mijn ervaring ook, la virgin van Colombia als voorbeeld. Na 7 dagen was hij okey.. na 10-11 dagen vond ik hem helemaal perfect
Ik gebruik ongeveer een kilo per maand en koop bijna nooit een kilo van dezelfde koffie, maar verschillende 250gr zakjes (3-4 stuks). Die open ik meestal tussen de eerste en tweede week na branding en dan drink ik ze tot max 5 weken na branding. Daarna worden ze minder interessant.
Met mijn Commandante als maler kan ik alle koffies tegelijk open hebben en overal mooi de ontwikkeling over de weken waarnemen.
Verstuurd vanaf mijn SM-G975F met Tapatalk
All things filter - Fortefied Mahlkönig Vario Steel Burrs & Comandante C40 - Doet u mij maar een met de hand gebrouwen bakkie.