Re: Niche Zero Grinder

521
Is het mogelijk de niche zo in te stellen dat ik de bonen kan malen voor filter koffie? Ik las namelijk dat er leden zijn die de niche hebben, maar voor filterkoffie de handmaler gebruiken.

Ik heb vanavond espresso gemaakt, die aardig in de buurt kwam qua smaak. Hierbij stond de maler ingesteld op 12. Ik kan me voorstellen dat als ik de schijf hoger instel ik richt grofheid van filterkoffie ga.

Ik hoor graag jullie mening

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

522
Ja dat kan maar is niet optimaal. Als je de maler tegen de klok in draait tot pakweg 12 uur (ruim driekwart cirkel) zit je in de filter range.

De Niche kan niet op tegen een Comandante MK3, Vario steel of Kinu M47 brew burr maar is zeker goed bruikbaar voor filter.
Laatst gewijzigd door bvds op di 16 jun 2020, 07:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

523
Ja hoor. Staat er ook op trouwens, de filter setting. Maar ik ga nog grover, helemaal door naar boven en vaak iets verder met de punt als ze hem hebben gekalibreerd uiteraard. Dan komt dat enigszins overeen met mijn niche.

Ik denk dat je er uitstekende filterkoffie mee kunt zetten, als je goed kunt proeven en hele goede bonen gebruikt en goed filterkoffie kunt zetten, kun je met een comandante, kinu of andere bekende koffiemaler nog wel iets meer smaak uit de koffie trekken maar dat zijn finesses denk ik en niet voor iedereen een must. En dat is hoeft ook niet!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

524
Ik zit nu al meer dan een week te loeren en te lezen in deze kanalen en heb besloten om toch de trekker over te halen en een Niche te kopen. Heb de witte versie besteld, als het goed is wordt het pas geleverd in september. Ben erg benieuwd en heb er onwijs veel zin in!

526
Hier is de knoop ook doorgehakt.
Na best wel veel reviews te hebben gelezen, en de mening van de deskundigen laten bezinken. Dus ik sta op het punt er 1 te bestellen, niet mogelijk.

Mail gestuurd naar Niche, reactie: schrijf maar in op de nieuwsbrief, toekomstige orders zijn voor oktober.
Nou heb ik redelijk geduld dus het zal wel goed komen, maar hoe sneller hoe beter :D

528
Toch nog 's over die retentie: Ik heb nu al heel wat filmpjes over de Niche Zero gezien waarin de gebruiker dan zo wild enthousiast is over de zero retentie en vervolgens in een filmpje laat zien waarin hij (het zijn eigenlijk altijd hij's/hijen) koffiebonen weegt en verrassing: na het malen er ongeveer net zoveel gewicht aan koffie uitkomt. En heel blij dat dat bij meedere keren herhalen 'consistent' blijft...

Maar volgens mij meet je zo helemaal geen retentie. Dan zou mijn Rocky ook een lage retentie hebben... Maar wat er gebeurt is dat er altijd wat maalsel achterblijft die er door de volgende dose weer uitgeduwd wordt waarna er van die dose weer wat achterblijft. Wat er bij iedere dose niet uitgeduwd wordt dàt is wat mij betreft de retentie.

Om de retentie dus te kunnen meten heb je volgens mij een machine nodig die echt helemaal leeg is van maalsel. (uitzuigen/kloppen etc.). Daar gooi je de bonen in en daarna meet je het verschil in gewicht van uitgeworpen maalsel vs. ingeworpen bonen. Mis ik iets of ehmmm...? Anyway. Ik zou wel eens filmpjes willen zien waarin juist DIE procedure gevolgd wordt.

--Ja, ik vind die Niche Zero nog steeds lelijk maar zoek toch naar argumenten voor of tegen --

530
Ook zo meet je de effectieve retentie niet want dan druk je oud maalsel naar buiten. Je zou wel kunnen malen met koffie en vervolgens rijst erin kunnen malen. Wat er dan uitkomt voordat je de witte rijst ziet is de effectieve retentie. Dat is dan weer niet te wegen maar geeft wel een goed beeld door het kleurverschil.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’