Pv export gemiste slag... Of zoiets

Bid
Berichten: 46
Lid geworden op: za 21 dec 2019, 21:08

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor Bid » vr 26 jun 2020, 21:36

Dat de pre-infusie lang kan duren herken ik wel. sterk afhankelijk van fijne maling. En vreemd genoeg duurt het langer bij het tweede kopje. Ook al doe ik een korte flush en een beetje stoom afblazen tussen de twee kopjes - of niet. Tweede duurt altijd langer, ook tragere doorloop. Kennelijk toch minder druk?
hm, ja ik heb die opmerking eerder gelezen van die halve slag en dan doorhalen. Halve felini move?
Maar vraag me af of ik het goed begrijp.
Als je langzaam naar beneden gaat, hoor je bij de PV 'pfssht' als het water op de puck spuit. Ik houd de hendel dan omlaag en wacht (en wacht.. en wacht... afhankelijk van de maling soms 3 sec, soms 15 sec) tot het begint te druppelen, dan langzaam hendel omhoog laten komen, tegenhouden tot veer snelheid bereikt.

Nu zeggen jullie dus halve feline move, bij de pre-infusie. Dus dan, hendel langzaam omlaag en bij de ' pfshht', meteen de hendel terug omhoog stukje zodat het water niet meer op de puck spuit? Hoe maakt dat de pre-infusie sneller dan? Er zit toch minder water op de puck?
En, omdat je de kamer niet meteen laat vollopen bij de pre-infusie, loop je dan niet meer risico op een gebroken puck?

Overigens houd ik mijn puck relatief klein. na licht tampen is ie 80% vol denk ik. de rand van vernauwing tamper is 1 mm boven de rand van PF.
Ponte Vecchio Export 2019 black - Eureka Specialità black - Standard & Naked PF

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor bvds » vr 26 jun 2020, 21:57

Lever rustig omlaag. Een 3-5 sec wachten. Dan langzaam onder begeleiding op laten komen tot onderkant basket (naked!) met koffie bedekt is d.w.z. puck verzadigd is. Evt nog een klein beetje verder zodat er een paar ml espressp in je kopje beland. Dan rustig weer terug omlaag en opnieuw 3-5 sec wachten. Lever onder begeleiding omhoog tot je voelt dat veer het overneemt. Dan veer zijn werk laten doen.

Je gebruikt dus een beetje veerdruk om de puck te verzadigen. Vandaar de naam actieve preinfusie. Dat lukt passief met verse koffie en voldoende fijne maling niet goed genoeg. Die paar sec wachten is nodig om groep zich goed te laten vullen.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor fransg » vr 26 jun 2020, 21:57

Tweede duurt altijd langer, ook tragere doorloop. Kennelijk toch minder druk?
Lijkt me ook verser maalsel.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor bvds » za 27 jun 2020, 07:55

Tweede duurt altijd langer, ook tragere doorloop. Kennelijk toch minder druk?
Lijkt me ook verser maalsel.
Goed gedacht!
Afh van de maler en of er bij retentie vooraf een purge gedaan wordt goed mogelijk...
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor cremalover » za 27 jun 2020, 09:55

Overigens houd ik mijn puck relatief klein. na licht tampen is ie 80% vol denk ik. de rand van vernauwing tamper is 1 mm boven de rand van PF.

Ik doseerde de porta bij de Export altijd extreem vol.Na het tampen zat de puck bijna tot aan de bovenste rand.

Bid
Berichten: 46
Lid geworden op: za 21 dec 2019, 21:08

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor Bid » za 27 jun 2020, 13:44

Bedankt voor de gedetailleerde beschrijving! Hiermee heb ik inderdaad een beter resultaat. Mooie enkele stroom, geen sprietjes en smaakvoller.

Even puzzelen nog met maal graad, dosing en ook hoever omhoog. Ik denk dat ik fijner moet gaan omdat ik al vrijwel gelijk met rustig omhoog actieve PI druppels in kopje krijg.

Maar inderdaad door dan eerst hele naked bodem te laten vollopen, dan opnieuw pull en met veel beleid omhoog, gaat prima.
Doe dan een dubbele pull uiteindelijk.

Zit nu op ongeveer 3 mm van rand bakje af met de puck.


Tweede kopje langzamer door maalsel of retentie in maler? Bedoelen jullie dat de tweede maling verser is en hiermee dus iets fijner? Kan goed kloppen idd want de tweede puck komt lager uit bij ongeveer gelijke tamp kracht.
Weegschaal moet dat kunnen aantonen.

Met een purge wordt bedoeld het door laten draaien tot bonen op zijn en hiermee minder retentie?
Ponte Vecchio Export 2019 black - Eureka Specialità black - Standard & Naked PF

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor fransg » za 27 jun 2020, 13:47

Met een purge wordt bedoeld het door laten draaien tot bonen op zijn en hiermee minder retentie?
Indien je denkt dat er bijvoorbeeld 8g deels gemalen bonen en maalsel tussen de kaken van de maalschijven en in het 'uitwerpkanaal' zitten, en je maalt 8g weg die je niet gebruikt, dan heb je daarna 'vers maalsel'.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6401
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor cremalover » za 27 jun 2020, 13:58

Met een purge wordt bedoeld het door laten draaien tot bonen op zijn en hiermee minder retentie?
Indien je denkt dat er bijvoorbeeld 8g deels gemalen bonen en maalsel tussen de kaken van de maalschijven en in het 'uitwerpkanaal' zitten, en je maalt 8g weg die je niet gebruikt, dan heb je daarna 'vers maalsel'.
Daarbij hoop je en ga je er van uit dat de oude koffie sedentair is. Ik heb daar nooit echt bewijs van gezien. In een dynamisch systeem als een koffiemolen is zou het zo maar kunnen dat die öude "koffie bij elke maling voor een groter of kleiner gedeelte vervangen wordt door vers maalsel. Zou zo maar kunnen.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15047
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor fransg » za 27 jun 2020, 14:09

Met een purge wordt bedoeld het door laten draaien tot bonen op zijn en hiermee minder retentie?
Indien je denkt dat er bijvoorbeeld 8g deels gemalen bonen en maalsel tussen de kaken van de maalschijven en in het 'uitwerpkanaal' zitten, en je maalt 8g weg die je niet gebruikt, dan heb je daarna 'vers maalsel'.
Daarbij hoop je en ga je er van uit dat de oude koffie sedentair is. Ik heb daar nooit echt bewijs van gezien. In een dynamisch systeem als een koffiemolen is zou het zo maar kunnen dat die öude "koffie bij elke maling voor een groter of kleiner gedeelte vervangen wordt door vers maalsel. Zou zo maar kunnen.
Klopt en vandaar dat ik ook schreef "indien je denkt dat er... etc"

In elk geval wordt het maalsel niet ouder van een purgische ontlading in het stortbakje.

Sommige malers hebben een zwaar aangekoekt kanaal van oud maalsel dat doorgaans redelijk muurvast blijft zitten maar waarvan op gezette tijden een brokkement los kan raken. Dat is niet gevaarlijk maar wel is het raadzaam een moderne malert te kiezen met een minimum aan zulk koekement.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Pv export gemiste slag... Of zoiets

Berichtdoor bvds » za 27 jun 2020, 17:14

Mijn ervaring is dat ouder maalsel anders extraheert. Maar niet per definitie slechter smaakt.

Overigens heeft de Specialita niet zo gek veel retentie dus dat zal het niet zijn.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten