Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor cremalover » do 02 jul 2020, 16:14

brodjebusse-01-IMG_2884-200701.jpg
En ook geen irritante grote gaten. Want waar lucht is is geen meel.En een bammie hagelslag met goeie boter met grote gaten brood eindigt altijd met hagel op het tapijt.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor fransg » do 02 jul 2020, 18:55

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor Wijmaar » do 02 jul 2020, 20:32

Mooi! Das die van Bob toch? Ik zie de vervanger volgensmij zelfs staan op de achtergrond.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor bobbee » do 02 jul 2020, 21:08

Haha, ja dat is de mijne!

Mocht iemand geïnteresseerd zijn. Ik neem hem morgen mee naar Zoetermeer. Is voor de meeste toch wat dichterbij dan Emmen.
Vraagprijs is 400 op marktplaats maar ik zou er graag 350 voor willen hebben.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor gilleko B. » do 02 jul 2020, 21:48

Ik kan wel begrijpen dat veel mannen juist in deze tijd van Corona afzien van seks en zich helemaal richten op zuurdeeg. Er zaten bij mijn knedert ook maar liefst twee schorten en een koksmuts. Ik vermoed dat het de bedoeling is dat een bakker behalve zo'n schort en een slipje van zijn overleden vrouw niets aan heeft tijdens het wellustige spel met het veerkrachtige deeg.
Oooh dit inzicht komt buitengewoon welgevallig op mij over. Ik maar denken dat het aan mij lagAfbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor gilleko B. » do 02 jul 2020, 22:05

Zie prachtige broden hier. Vooral die rijs van cremalover zou ik graag voor elkaar willen krijgen. Compacte broden van Frans zien er ook weergaloos uit. Ik ben een nieuwe starter aan het maken, zit nu 100 gram roggemeel en 100 gram tarwe T150 in. Denk probeer eens een combi. Heb T150 genomen omdat ik vermoed dat doordat daar "alles" nog inzit er wellicht ook meer bacteriën inzitten. Vrij actief desem. Volgende week ga ik ermee bakken. Zal de temperatuur van het deeg in de gaten houden, ook belangrijke parameter voor de rijs. N. B. Mijn oude starter heb ik zodanig verwaarloosd door de hectiek van de laatste 2 weken. Was verkleurd, denk door schimmels. Heb ik dat ook een keer gezien. Gelijk weggeflikkerd. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk



Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor bobbee » do 02 jul 2020, 22:45

N. B. Mijn oude starter heb ik zodanig verwaarloosd door de hectiek van de laatste 2 weken. Was verkleurd, denk door schimmels. Heb ik dat ook een keer gezien. Gelijk weggeflikkerd.
Een desem is ontzettend sterk als hij eenmaal leeft. Paar keer verversen en hij is weer fris & fruitig.
Zolang er geen wolken schimmel opstaan is het goed om te verversen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor bobbee » do 02 jul 2020, 23:14

Zie prachtige broden hier. Vooral die rijs van cremalover zou ik graag voor elkaar willen krijgen. Compacte broden van Frans zien er ook weergaloos uit. Ik ben een nieuwe starter aan het maken, zit nu 100 gram roggemeel en 100 gram tarwe T150 in. Denk probeer eens een combi. Heb T150 genomen omdat ik vermoed dat doordat daar "alles" nog inzit er wellicht ook meer bacteriën inzitten. Vrij actief desem. Volgende week ga ik ermee bakken. Zal de temperatuur van het deeg in de gaten houden, ook belangrijke parameter voor de rijs. N. B. Mijn oude starter heb ik zodanig verwaarloosd door de hectiek van de laatste 2 weken. Was verkleurd, denk door schimmels. Heb ik dat ook een keer gezien. Gelijk weggeflikkerd. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Het is mij nu eindelijk gelukt om op een slinkse manier zijn recept te bemachtigen. Hij is erin getuimeld en hier is het! Zijn recept :
Zoals ik het doe komt ook geen weegschaal aan te pas.
De grootste pitcher water tot de rand. Ongeveer 600 gram.
Jampotje desem.Ongeveer 200 gram.
Aanvullen met meel tot juiste substantie op gevoel.( ongeveer 78-80 % hydratatie heb ik ooit eens uitgerekend nadat ik allesafgewogen had).
Izzo espressokopje zout tot onderkant reckame( ongeveer 1.8% zout)
Ik weeg al jaren niks meer. Gewoon alles bij mekaar plempen. :D
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor cremalover » vr 03 jul 2020, 07:26

Een desem is ontzettend sterk als hij eenmaal leeft. Paar keer verversen en hij is weer fris & fruitig.
Zolang er geen wolken schimmel opstaan is het goed om te verversen.
:cry: :cry: :cry: :shock:

Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor Wijmaar » vr 03 jul 2020, 07:47

Zie prachtige broden hier. Vooral die rijs van cremalover zou ik graag voor elkaar willen krijgen. Compacte broden van Frans zien er ook weergaloos uit. Ik ben een nieuwe starter aan het maken, zit nu 100 gram roggemeel en 100 gram tarwe T150 in. Denk probeer eens een combi. Heb T150 genomen omdat ik vermoed dat doordat daar "alles" nog inzit er wellicht ook meer bacteriën inzitten. Vrij actief desem. Volgende week ga ik ermee bakken. Zal de temperatuur van het deeg in de gaten houden, ook belangrijke parameter voor de rijs. N. B. Mijn oude starter heb ik zodanig verwaarloosd door de hectiek van de laatste 2 weken. Was verkleurd, denk door schimmels. Heb ik dat ook een keer gezien. Gelijk weggeflikkerd. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Ik heb onlangs ook opnieuw moeten beginnen, en heb daarvoor de volgende methode gebruikt:

https://www.theperfectloaf.com/7-easy-s ... r-scratch/

Heeft bij mij geresulteerd in een zeer actieve en voorspelbare starter:

Afbeelding

Ik ververs de starter nu iedere 12u als volgt:

20-25g starter
25g tarwebloem
25g roggebloem volkoren
50g water op ong 25gr

Door de starter vrij klein in volume te houden zijn de meerdere verversingen per dag ook niet een hele grote verspilling. Daarnaast gaat de starter vaak even in de koelkast als ik hem niet ga gebruiken.

Heeft tot nu toe de volgende broden opgeleverd:

1. Volledig "wit":

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

cron