Welke Lever?

Brute Bonen
Berichten: 22
Lid geworden op: do 02 jul 2020, 17:43

Welke Lever?

Berichtdoor Brute Bonen » do 02 jul 2020, 22:43

Ha Coffee Lovers,

Mijn eerste bericht op dit forum en meteen een vraag:
Welke lever machine adviseren jullie?

Achtergrondinfo:
Ik heb een Vibiemme Domobar 2B met vaste wateraansluiting, ik overweeg naar een lever (bij voorkeur zonder motor) te switchen. Omdat ik het mooi vind en omdat ik van de fluweelzachte koffie/crema hou. Daarom heb ik de Bezzera Strega nu van iemand geleend en ik ben al bijna verkocht.

Maarrrrr:
- Deze heeft nog geen vaste wateraansluiting en dat is definitely een must. De lol van een lever is dat het geruisloos kan, dus dat wil ik dan ook.
- Ik wordt gek van de HX pre-flush van de Strega. Het voelt inefficient (je kiepert de hele kolom leeg, moet wachten tot die eindelijk weer volgelopen is en dan moet je die hendel niet door het plafond laten schieten, terwijl in mijn andere hand het portafilter met gemalen koffie smacht naar een smak warm water). De helft van de tijd vergeet ik te flushen en heb ik of aangebrande koffiesmaak, of ik bedenk het net te laat en dan hangt de helft van m'n koffie aan de zetgroep. :evil:
- Na-flushen vind ik niet erg, daarmee maak ik vaak ook de douchekop en het portafilter goed schoon. Maar geen must, kan ook onder de kraan.
- Ik wil graag een spring lever, zelf aan de hendel hangen zie ik niet zitten.
- Mijn favoriete boon is "m'n eigen" Brute Bonen: een melange van Malabar, Brasil en Guatemala. Medium-dark geroosterd, binnen 2 weken na branden geconsumeerd (dus dikke romige crema, maar daar ben ik dan ook helemaal fan van).
- We drinken meestal gem 6 koppen verdeeld over de dag, max 4-5 in een batch als er bezoek is. Dus geen horeca-eisen aan de machine. Lang opwarmen is ook geen bezwaar.

Ik heb het forum redelijk doorgeplozen naar info en wat ik er zelf uit op maak:
- Geen HX, want dan zit je altijd aan een pre-flush
- Alternatief is een Dipper (Profitec Pro 800?), maar die kan je weer beter niet na-flushen aldus Mr Londinium, want dan wordt ie te heet: https://londiniumespresso.com/blog/blog ... hine-group
- Dan is er nog de Thermosyphon, die zat/zit in de Londinium L1 - Best of both worlds? Maar Londinium is ermee gestopt in de R/R24? why?

Wat ik nog niet begrijp:
- Londinium R24 heeft HX op zijn specs staan, maar ik zie Reiss niet pre-flushen en wel na-flushen? Wat is de magic trick?
- Ik lees vrijwel niets over de LONDINIUM I (met vaste wateraansluiting), is die minder interessant dan de R/R24? Ik heb al een gat in het aanrecht en een groot waterfilter in de kast, dus dat heeft mijn voorkeur. Ik zie alleen een boiler van 7L, dat lijkt me genoeg water voor de hele straat. Mss een beetje overdreven.

Zijn er nog machines die ik helemaal over het hoofd zie? Voldoet de Izzo Alex Leva aan bovenstaande wensen?

Thanks!
Outfit: Londinium 1 compresa. Mazzer Mini met SJ schijven.
Bonen: Brute Bonen, what else? ;-)

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Welke Lever?

Berichtdoor fransg » do 02 jul 2020, 23:28

Daarom heb ik de Bezzera Strega nu van iemand geleend en ik ben al bijna verkocht.

Maarrrrr:
- Deze heeft nog geen vaste wateraansluiting en dat is definitely een must.
Hij is volgens mij wel om te bouwen naar vastwater.
- Na-flushen vind ik niet erg, daarmee maak ik vaak ook de douchekop en het portafilter goed schoon. Maar geen must, kan ook onder de kraan.
Het douchescherm er telkens uithalen om onder de kraan schoon te maken is meer gedoe dan even een flush.

Bij de thermosifon van de Londinium is het ook prettig even het kleine beetje lucht dat na de shot in de sleeve zit eruit te laten ontsnappen, daarvoor is een hele korte flush al voldoende en dan is het douchescherm meteen schoon.
- Geen HX, want dan zit je altijd aan een pre-flush
Ligt eraan hoe je HX definieert, want een warmtewisselaar heeft niet altijd een flush voor de shot nodig, bij een Londinium moet je juist helemaal niet voor de shot flushen bijvoorbeeld.

- Dan is er nog de Thermosyphon, die zat/zit in de Londinium L1 - Best of both worlds? Maar Londinium is ermee gestopt in de R/R24? why?
Nee hoor niet gestopt, hoezo denk je dat?
- Londinium R24 heeft HX op zijn specs staan, maar ik zie Reiss niet pre-flushen
Warmtewisselaar heeft niets met flushen te maken.
- Ik lees vrijwel niets over de LONDINIUM I (met vaste wateraansluiting)
Ik heb er o.a. een, en toen ik die kreeg heb ik er wel op mijn blog en youtube dingen over gepost, hij doet het gewoon goed ;-)
Ik zie alleen een boiler van 7L, dat lijkt me genoeg water voor de hele straat. Mss een beetje overdreven.
Ik heb geen last van die 7l.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

elgerard
Berichten: 5
Lid geworden op: za 01 okt 2016, 00:29

Re: Welke Lever?

Berichtdoor elgerard » do 02 jul 2020, 23:50

Dan moet je misschien naar de Londinium 1 Compressa gaan kijken.

Op vast water, geen pomp alleen moet je wel 3 bar waterdruk hebben.

https://londiniumespresso.com/store/lev ... -compressa

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Welke Lever?

Berichtdoor cremalover » vr 03 jul 2020, 07:47

Ik denk dat je routine niet goed is met je Strega.
Ik heb hem twee jaar op vast water gebruikt en dat ging perfect. Wel altijd een kort flush-je voor het shot om het stoom uit de kop tehalen maar verder niks bijzonders.
Ik flush met mijn Pompei altijd ff om mijn portafilter schoon te blazen omdat ik de puck altijd in de porta laat zitten na het shot. Dus wat is het probleem?

Toen ik mijn Strega in 2010 of 11 kocht was er bijna niks te koop.
Nu heb je:
Strega
Bosco
Izzo
Londinium.

Ik denk allemaalgoede machines .

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Welke Lever?

Berichtdoor Pti » vr 03 jul 2020, 08:08

Nu heb je:
Strega
Bosco
Izzo
Londinium.

Ik denk allemaalgoede machines .
Er zijn inderdaad geen bijzonder slechte keuzes op de markt. En als vast water geen bezwaar is zijn er ook nog eens de vintage levers die er niet uitzien als een schoenendoos met zetgroep :mrgreen:

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Welke Lever?

Berichtdoor fransg » vr 03 jul 2020, 08:19

En als vast water geen bezwaar is zijn er ook nog eens de vintage levers die er niet uitzien als een schoenendoos met zetgroep :mrgreen:
Oh ja! Een fraaie Lambro misschien. Maar ja, dan komt men te staan voor de vraag waar je zoiets in vredesnaam vandaan haalt. Zoiets zelf uit Braziel importeren is nu met de Covid-19 geen sinecure en ook moet zo'n ding vaak nog netjes gerestaureerd worden. Dan heeft zoiets eigenlijk pas zin als er iemand zou zijn die een ruime keuze heeft uit vintage machines, in optimaal gerestaureerde staat waar je ook terecht kunt voor service en advies. Ik zou niet weten waar in Europa zoiets bestaat.

Oh wacht! Het is er al! https://www.vintage-espresso-machines.nl/

;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Welke Lever?

Berichtdoor Keyser » vr 03 jul 2020, 08:37

De 'Bezzera Strega Top' kan op vast water en Casabarista kunnen ze ombouwen naar vast water wanneer het geen top versie is.

Deze zag ik ook op marktplaats:
Hevel espressomachine - gereviseerd en met nieuwe brouwgroep
€ 1.150,00
http://link.marktplaats.nl/m1542523482? ... ialbuttons

Geen idee of dat wat is.

Het niet willen laten schieten van de hendel is denk ik bij alle leveegroepen met veer.
Bij mijn Strega moet ik daar bewust van zijn bij het flushen. Wanneer er een puck met koffie in zit, dan houdt hij beneden vast.

Een meneer Jim op Homebarista heeft de temperatuur gemeten van wel en niet flushen van de Strega groep. Beide varianten zijn bruikbaar. Soms gebruik ik de niet flushen voor een hetere shot bij bijvoorbeeld meer zure bonen.
Te vinden in deze post:
https://www.home-barista.com/reviews/be ... 18933.html

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Welke Lever?

Berichtdoor cremalover » vr 03 jul 2020, 09:03

Nu heb je:
Strega
Bosco
Izzo
Londinium.

Ik denk allemaalgoede machines .
Er zijn inderdaad geen bijzonder slechte keuzes op de markt. En als vast water geen bezwaar is zijn er ook nog eens de vintage levers die er niet uitzien als een schoenendoos met zetgroep :mrgreen:
Die zien er uit als een 1956 Chevrolet met een zetgroep. :mrgreen:
b35d3815-e782-4f7d-bbc2-0232434d928b.jpg
1.jpg
Ik had vorige week bijna een heel nette Urania gekocht. Van de ene kant vind ik die dingen prachtig. Uiteindelijk niet gedaan.
Toch besloten bij mijn schoenendoos te blijven. ;)
Laatst gewijzigd door cremalover op vr 03 jul 2020, 09:18, 3 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Welke Lever?

Berichtdoor cremalover » vr 03 jul 2020, 09:04

De 'Bezzera Strega Top' kan op vast water en Casabarista kunnen ze ombouwen naar vast water wanneer het geen top versie is.

Deze zag ik ook op marktplaats:
Hevel espressomachine - gereviseerd en met nieuwe brouwgroep
€ 1.150,00
http://link.marktplaats.nl/m1542523482? ... ialbuttons

Geen idee of dat wat is.

Het niet willen laten schieten van de hendel is denk ik bij alle leveegroepen met veer.
Bij mijn Strega moet ik daar bewust van zijn bij het flushen. Wanneer er een puck met koffie in zit, dan houdt hij beneden vast.

Een meneer Jim op Homebarista heeft de temperatuur gemeten van wel en niet flushen van de Strega groep. Beide varianten zijn bruikbaar. Soms gebruik ik de niet flushen voor een hetere shot bij bijvoorbeeld meer zure bonen.
Te vinden in deze post:
https://www.home-barista.com/reviews/be ... 18933.html
Ombouwen is geen echt ombouwen .Duurt 10 minuten.Kan met twee linkervoeten.
Is echt niet moeilijk.

YouriS
Berichten: 26
Lid geworden op: di 26 mei 2020, 09:54

Re: Welke Lever?

Berichtdoor YouriS » vr 03 jul 2020, 09:31

Interessant topic. Hoewel ik pas kort mijn HX machine heb kan ik niet ontkennen dat een Lever me aantrekt. Ik denk dat de meest voorkomende opties al genoemd zijn.
Overigens denk ik dat de Strega uit de advertentie die hier aangehaald wordt, het apparaat is dat de topicstarter in gebruik heeft. :)
Ik ben wel eens bij de adverteerder geweest en weet dat dit ook een van de brute boonders is. Overigens heerlijke bonen!


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten

cron