Welke Lever?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Welke Lever?

Berichtdoor fransg » vr 03 jul 2020, 09:36


Die zien er uit als een 1956 Chevrolet met een zetgroep. :mrgreen:
fema.jpg
sjevi.jpg
Mooi bij elkaar gezocht!

Hoe zou men destijds naar die vormen hebben gekeken? Ik vermoed dat men het destijds nog geen 'vintage' noemde en dat de machines, personenwagens en juke-boxen in die vorm als modern werden beschouwd, hoewel er destijds al wel strakkere vormgeving bestond ook. Misschien verwees die vorm toen al naar iets uit het verdere verleden, de jaren twintig, art deco, Jugendstil?
Ik had vorige week bijna een heel nette Urania gekocht. Van de ene kant vind ik die dingen prachtig. Uiteindelijk niet gedaan.
Toch besloten bij mijn schoenendoos te blijven. ;)
Dat is een geruststellend idee. Ik ken je niet anders als met die enorme machine die je hebt staan en het zou wennen zijn als je die wegdeed. Net als wanneer een verstandskies wordt verwijderd, dan is de tong een week lang aan het zoeken naar die verdwenen kies en ligt daarna nog wekenlang te treuren ergens achterin de onderkaak.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Welke Lever?

Berichtdoor cremalover » vr 03 jul 2020, 09:50


Die zien er uit als een 1956 Chevrolet met een zetgroep. :mrgreen:

fema.jpgsjevi.jpg
Mooi bij elkaar gezocht!

Hoe zou men destijds naar die vormen hebben gekeken? Ik vermoed dat men het destijds nog geen 'vintage' noemde en dat de machines, personenwagens en juke-boxen in die vorm als modern werden beschouwd, hoewel er destijds al wel strakkere vormgeving bestond ook. Misschien verwees die vorm toen al naar iets uit het verdere verleden, de jaren twintig, art deco, Jugendstil?
Ik had vorige week bijna een heel nette Urania gekocht. Van de ene kant vind ik die dingen prachtig. Uiteindelijk niet gedaan.
Toch besloten bij mijn schoenendoos te blijven. ;)
Dat is een geruststellend idee. Ik ken je niet anders als met die enorme machine die je hebt staan en het zou wennen zijn als je die wegdeed. Net als wanneer een verstandskies wordt verwijderd, dan is de tong een week lang aan het zoeken naar die verdwenen kies en ligt daarna nog wekenlang te treuren ergens achterin de onderkaak.
Het scheelde niet veel.Afspraak om op te halen was al gemaakt. Echter had die nacht een nachtmerrie over twee van die dingen op mijn aanrecht. :shock:
FaemaE61 kast lijkt me duidelijk geinspireerd op Amerikaanse autos uit die tijd.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Welke Lever?

Berichtdoor cremalover » vr 03 jul 2020, 09:55

Als topicstarter van stilte houdt is de LR 24 misschien interessant.
Fluisterstil motortje dat de pomp aandrijft met leuke Pre infusie mogelijkheden.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Welke Lever?

Berichtdoor fransg » vr 03 jul 2020, 10:00

Het scheelde niet veel.Afspraak om op te halen was al gemaakt. Echter had die nacht een nachtmerrie over twee van die dingen op mijn aanrecht.
Onmiddellijk het oude ding afkoppelen en weggeven is een probaat middel. Wanneer die eenmaal staat te glimmen op een ander zijn/haar aanrecht is de pijn snel voorbij.
FaemaE61 kast lijkt me duidelijk geinspireerd op Amerikaanse autos uit die tijd.
Dat begrijp ik, maar wat ik bedoel: de auto's, die machines, de jukeboxen uit die tijd lijken op elkaar maar vond men dat destijds modern of was het een aangename referentie aan al de speelse tierlantijnen en gebrandschilderde pracht van veel eerder die eeuw.

Zo las ik dat het logo-ontwerp van Trump's 'America First' t-shirt met adelaar erg lijkt op een nazi-design van 90 jaar terug, waarbij mij opvalt dat, hoe verderfelijk ook, het oude symbool er heel strak en modern uitziet, daar zijn hippe vormgevers destijds bij betrokken geweest terwijl Trump zijn nostalgisch bedoelde ding lelijke rotzooi is, freubelwerk.

Maar goed, we dwalen af, heeft niets met espresso te maken, tenzij we er het iconische aluminium mokkapotje bijhalen, waarbij is gekozen voor aluminium omdat dit destijds voor fascistische italianen gold als materiaal van de 'moderne tijd'.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Welke Lever?

Berichtdoor cremalover » vr 03 jul 2020, 10:06

" Dat begrijp ik, maar wat ik bedoel: de auto's, die machines, de jukeboxen uit die tijd lijken op elkaar maar vond men dat destijds modern of was het een aangename referentie aan al de speelse tierlantijnen en gebrandschilderde pracht van veel eerder die eeuw."

ik denk dat het voortkwam uit een oneindig optimisme over de toekomst en de menselijke verrmogens . Men kwam uit de oorlog en schoot raketten de lucht in en mannetjes naar de maan.. Onbtwerpers konden er haast niet aan voorbij gaan.
Laatst gewijzigd door cremalover op vr 03 jul 2020, 10:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Brute Bonen
Berichten: 22
Lid geworden op: do 02 jul 2020, 17:43

Re: Welke Lever?

Berichtdoor Brute Bonen » vr 03 jul 2020, 10:15

Dan moet je misschien naar de Londinium 1 Compressa gaan kijken.

Op vast water, geen pomp alleen moet je wel 3 bar waterdruk hebben.

https://londiniumespresso.com/store/lev ... -compressa
Ah, deze had ik nog niet gezien! Dat klinkt wel als the one that ticks the boxes. Thanks!
Interessant topic. Hoewel ik pas kort mijn HX machine heb kan ik niet ontkennen dat een Lever me aantrekt. Ik denk dat de meest voorkomende opties al genoemd zijn.
Overigens denk ik dat de Strega uit de advertentie die hier aangehaald wordt, het apparaat is dat de topicstarter in gebruik heeft. :)
Ik ben wel eens bij de adverteerder geweest en weet dat dit ook een van de brute boonders is. Overigens heerlijke bonen!
Klopt!

Verder bijna al mijn vragen beantwoord, alleen nog de vraag: Wat voor techniek gebruikt de Izzo Alex Leva? Is pre-flushen daar ook noodzakelijk?

En vintage is ook verleidelijk...
Outfit: Londinium 1 compresa. Mazzer Mini met SJ schijven.
Bonen: Brute Bonen, what else? ;-)

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Welke Lever?

Berichtdoor Pti » vr 03 jul 2020, 10:18

Nu heb je:
Strega
Bosco
Izzo
Londinium.

Ik denk allemaalgoede machines .
Er zijn inderdaad geen bijzonder slechte keuzes op de markt. En als vast water geen bezwaar is zijn er ook nog eens de vintage levers die er niet uitzien als een schoenendoos met zetgroep :mrgreen:
Toch besloten bij mijn schoenendoos te blijven. ;)
Het is vooral sarcastisch bedoeld hoor, ik vind bijvoorbeeld de Londinium prachtig vorm gegeven, hoe vierkant hij ook is.

Maar ronde lijnen hebben "ook wel wat"
12084_s-l16001.jpg

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Welke Lever?

Berichtdoor Marcje » vr 03 jul 2020, 10:29

Ik heb een Strega op vast water.
Zoals Cremalover zegt is de ombouw een fluitje van een cent en kost aan materiaal iets van 60euro dacht ik.
Ik doe ook alleen maar een heel kort flusje van een seconde of 1-2. Als je de hele cilinder eerst moet vullen en afvoeren om op de juiste temperatuur te komen is er iets mis met je Strega.

Zie hier trouwens eentje op MP; zou een no brainer voor me zijn als ik op zoek was naar een Strega
https://link.marktplaats.nl/m1571300781
dus...

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Welke Lever?

Berichtdoor cremalover » vr 03 jul 2020, 10:37



Er zijn inderdaad geen bijzonder slechte keuzes op de markt. En als vast water geen bezwaar is zijn er ook nog eens de vintage levers die er niet uitzien als een schoenendoos met zetgroep :mrgreen:
Toch besloten bij mijn schoenendoos te blijven. ;)
Het is vooral sarcastisch bedoeld hoor, ik vind bijvoorbeeld de Londinium prachtig vorm gegeven, hoe vierkant hij ook is.

Maar ronde lijnen hebben "ook wel wat"

12084_s-l16001.jpg
Ik vind zowat alle moderne machines zoals jij zei chrome schoenendozen.
Is ook logisch.Design en materiaalkeuze kost geld.

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Welke Lever?

Berichtdoor turboyeast » vr 03 jul 2020, 13:05

LS.,
Haha, schoenendoos met een zetgroep.
Ik vind het ook een mooi topic. De TS stelt een aantal mooie en goede vragen.
Wat mij betreft wat meer inzoomen op Londinium?
Het stukje van Reiss over de HX icm flushen heb ik ook gelezen. Ik snap wel wat de TS daarmee bedoelt…

Een HX warmt op en heeft een flush nodig voor gebruik en een dipper koelt af…
Een open thermosyphon dan maar? Dan komen we bij mij 60 jaar oude Faema Lambro uit. Perfecte machine...ziet er mooi uit, warmt relatief snel op, goede techniek, gebouwd voor meerdere generaties thuisbarista's.

Alleen….moeilijk te pakken te krijgen. Pti, hebben jullie die Lambro eigenlijk nog staan?
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten

cron