Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor cremalover » vr 03 jul 2020, 08:02

Mooie broodjes.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor bobbee » vr 03 jul 2020, 08:38


https://www.theperfectloaf.com/7-easy-s ... r-scratch/

Heeft bij mij geresulteerd in een zeer actieve en voorspelbare starter:
Dat wil ik proberen. Volgende week deze starter maken en vergelijken met die ik al heb.

Prachtig, die broden van jou!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor gilleko B. » vr 03 jul 2020, 09:14

Zie prachtige broden hier. Vooral die rijs van cremalover zou ik graag voor elkaar willen krijgen. Compacte broden van Frans zien er ook weergaloos uit. Ik ben een nieuwe starter aan het maken, zit nu 100 gram roggemeel en 100 gram tarwe T150 in. Denk probeer eens een combi. Heb T150 genomen omdat ik vermoed dat doordat daar "alles" nog inzit er wellicht ook meer bacteriën inzitten. Vrij actief desem. Volgende week ga ik ermee bakken. Zal de temperatuur van het deeg in de gaten houden, ook belangrijke parameter voor de rijs. N. B. Mijn oude starter heb ik zodanig verwaarloosd door de hectiek van de laatste 2 weken. Was verkleurd, denk door schimmels. Heb ik dat ook een keer gezien. Gelijk weggeflikkerd. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Ik heb onlangs ook opnieuw moeten beginnen, en heb daarvoor de volgende methode gebruikt:

https://www.theperfectloaf.com/7-easy-s ... r-scratch/

Heeft bij mij geresulteerd in een zeer actieve en voorspelbare starter:

Afbeelding

Ik ververs de starter nu iedere 12u als volgt:

20-25g starter
25g tarwebloem
25g roggebloem volkoren
50g water op ong 25gr

Door de starter vrij klein in volume te houden zijn de meerdere verversingen per dag ook niet een hele grote verspilling. Daarnaast gaat de starter vaak even in de koelkast als ik hem niet ga gebruiken.

Heeft tot nu toe de volgende broden opgeleverd:

1. Volledig "wit":

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Dank voor de link. Mooie starter handleiding. Mooie bolle broodjes. Maak je nog gebruik van een dutch oven of gewoon met bakpapier op de ovenplaat? Maal je ook je eigen graan, ik zie dat forumleden beschikken over een mockmill?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor gilleko B. » vr 03 jul 2020, 09:21

N. B. Mijn oude starter heb ik zodanig verwaarloosd door de hectiek van de laatste 2 weken. Was verkleurd, denk door schimmels. Heb ik dat ook een keer gezien. Gelijk weggeflikkerd.
Een desem is ontzettend sterk als hij eenmaal leeft. Paar keer verversen en hij is weer fris & fruitig.
Zolang er geen wolken schimmel opstaan is het goed om te verversen.
Deze was echt niet meer te redden, bovendien denk ik dat je ook moet oppassen met fermenteren om verkeerde zaken in je gestel op te nemen. Maar daar ben ik ook achter gekomen wat je zegt. Een paar dagen in de ijskast, eruit, kamertemp en voeden, en hup daar gaattie weer.

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor Wijmaar » vr 03 jul 2020, 09:29

Mooie broodjes.
Dank! Jij was de laatste tijd ook weer goed op dreef!

https://www.theperfectloaf.com/7-easy-s ... r-scratch/

Heeft bij mij geresulteerd in een zeer actieve en voorspelbare starter:
Dat wil ik proberen. Volgende week deze starter maken en vergelijken met die ik al heb.

Prachtig, die broden van jou!
Leuk, ben benieuwd!
Zie prachtige broden hier. Vooral die rijs van cremalover zou ik graag voor elkaar willen krijgen. Compacte broden van Frans zien er ook weergaloos uit. Ik ben een nieuwe starter aan het maken, zit nu 100 gram roggemeel en 100 gram tarwe T150 in. Denk probeer eens een combi. Heb T150 genomen omdat ik vermoed dat doordat daar "alles" nog inzit er wellicht ook meer bacteriën inzitten. Vrij actief desem. Volgende week ga ik ermee bakken. Zal de temperatuur van het deeg in de gaten houden, ook belangrijke parameter voor de rijs. N. B. Mijn oude starter heb ik zodanig verwaarloosd door de hectiek van de laatste 2 weken. Was verkleurd, denk door schimmels. Heb ik dat ook een keer gezien. Gelijk weggeflikkerd. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Ik heb onlangs ook opnieuw moeten beginnen, en heb daarvoor de volgende methode gebruikt:

https://www.theperfectloaf.com/7-easy-s ... r-scratch/

Heeft bij mij geresulteerd in een zeer actieve en voorspelbare starter:

Afbeelding

Ik ververs de starter nu iedere 12u als volgt:

20-25g starter
25g tarwebloem
25g roggebloem volkoren
50g water op ong 25gr

Door de starter vrij klein in volume te houden zijn de meerdere verversingen per dag ook niet een hele grote verspilling. Daarnaast gaat de starter vaak even in de koelkast als ik hem niet ga gebruiken.

Heeft tot nu toe de volgende broden opgeleverd:

1. Volledig "wit":

AfbeeldingAfbeeldingAfbeelding

AfbeeldingAfbeeldingAfbeeldingAfbeelding
Dank voor de link. Mooie starter handleiding. Mooie bolle broodjes. Maak je nog gebruik van een dutch oven of gewoon met bakpapier op de ovenplaat? Maal je ook je eigen graan, ik zie dat forumleden beschikken over een mockmill?

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Ik bak op een dikke ovensteen (zoiets: https://pizzaovens.shop/assortiment/367 ... 8gQAvD_BwE). Daar passen precies twee broden op.

Uur voorverwarmen op 250gr, laatste kwartier gaat de bakplaat onderin de oven. Als de broden erin gaan laag kokend water in de bakplaat voor stoom. Zo dus (let niet op de te slappe broden ;) ):

Afbeelding

Verder heel belangrijk dat je zorgt dat je starter goed op z'n piek is zodra je hem gaat gebruiken. Ik heb daarvoor veel geleerd van:

https://www.theperfectloaf.com/sourdoug ... e-routine/

Vind zijn recepten ook fijn :). Alleen de hydratatie is vaak iets aan de hoge kant voor onze Nederlandse bloem (of mijn techniek...)




Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor gilleko B. » vr 03 jul 2020, 09:30

Meditatief momentAfbeeldingvoeden en over 12 uur kijken wat er is gebeurd. Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6374
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor cremalover » vr 03 jul 2020, 10:20

Duits brood.
Zelfgemalen rogge,wat zaden en kruiden.
IMG_20200703_101444.jpg
Schijnt magnetisch te zijn. :shock:

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor gilleko B. » vr 03 jul 2020, 11:08

Zo'n pizzasteen dus, ik beschik sinds kort over twee nieuwe ovens waarbij de ene pulse steam functie heeft en de ander full steam. Nog geen gebruik van gemaakt bij maken van brood. Tot nu toe dutch oven met gardena plantenspuit.

Wanneer de starter op zijn peak is, ga dat nog eens op mijn gemak lezen.

Mooie bjjdrage's en broden. Het water loopt al uit mijn mond, zo'n afgekoeld desembrood met zo'n krokante korst. Och och

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk




Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5584
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor gilleko B. » vr 03 jul 2020, 16:10

Blijft een fraai fenomeen om te zien.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk


Wijmaar
Berichten: 365
Lid geworden op: di 18 apr 2017, 08:06

Re: Het grote broodbaktopic voor koffie drinkende broodbakkers.

Berichtdoor Wijmaar » za 04 jul 2020, 18:02

Blijft een fraai fenomeen om te zien.Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-G965F met Tapatalk
Die gaan al goed!

Vandaag de derde poging zuurdesem stokbrood gewaagd, drie keer is scheepsrecht:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten

cron