bobbee schreef: wo 02 sep 2020, 11:28
Heb je het over espresso branding? Ik vind de friedhats koffie voor filter niet vergelijkbaar met Blommers. Friedhats is doorgaans een stuk lichter gebrand. Beide zijn erg goed vind ik maar anders, filterbranding bedoel ik dan dus.
De verpakking van friedhats kan ook in zakken ipv potten, dat kun je aangeven in het opmerkingen veld tijdens je bestelling.
Filter, ja. Het kan zijn dat de Blommers koffie wat donkerder was dan die van Friedhats, ik heb ze niet tegelijk open gehad, en er zat een paar weken tussen.
Bij allebei de koffies had ik bij de eerste slok het gevoel: "Lekkere koffie". Goede bonen, gebrand met aandacht door mensen die er verstand van hebben. Categorie "omfietskoffie", maar nog steeds in lijn der verwachting.
Bij de Duitse koffie was dat anders. Zo'n koffie die je bij de kladden heeft zodra je m opschenkt (eigenlijk al zodra je de vriezer open doet). "Oh man, dit wordt wel heel bijzonder". Ik wist niet dat koffie zo intens kon ruiken, zo zoet kon smaken en zo expressief kon zijn. Een koffie die je de brander een mail doet sturen om 'm te bedanken (no joke).
Maar ik zou zeggen: probeer het zelf. Het kan natuurlijk zijn dat die koffie precies leverde waar ik gevoelig voor was, maar het was voor mij een transformatieve ervaring die ik graag wil delen.
Goeie tip van de zakken trouwens, thanks!