Het heeft ff geduurd.... 8 jaar

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Het heeft ff geduurd.... 8 jaar

Berichtdoor turboyeast » do 03 sep 2020, 13:04

LS.,
Ik heb dit ook wel eens meegemaakt. Heel soms draait de portafilter zichzelf (vanzelf) los tijdens de extractie. Als je dat niet in de gaten hebt, dan geeft dat inderdaad een enorme klap…
Bij die oude Faema's zie je nogal eens een gebroken aluminium stopper...
Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 558
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Het heeft ff geduurd.... 8 jaar

Berichtdoor Madencio » do 03 sep 2020, 15:16

Ik heb dit een keer in een YouTube filmpje gezien, maar hoe kan dit nou gebeuren? Komt er zo'n explosie door het feit dat de portafilter nog onder druk staat terwijl je het eruit wilt halen of heb ik dit verkeerd?
... / DF83

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Het heeft ff geduurd.... 8 jaar

Berichtdoor turboyeast » do 03 sep 2020, 15:23

Ik heb dit een keer in een YouTube filmpje gezien, maar hoe kan dit nou gebeuren? Komt er zo'n explosie door het feit dat de portafilter nog onder druk staat terwijl je het eruit wilt halen of heb ik dit verkeerd?
LS.,
Bij het naar beneden brengen van de hendel wordt de veer van de groep op spanning gebracht. Bij het loslaten van de hendel wordt er ongeveer 6-9 bar druk opgebouwd en komt de extractie op gang. Als je dan wegloopt (of je omdraait) en de filterdrager draait zich (per ongeluk vanzelf) los, dan komt de veer in één keer tot ontspanning en dat geeft een enorme klap.

Over het (vanzelf) losdraaien van de filterdrager: dat kan door de opgebouwde druk (heel soms) wel eens gebeuren. Als je er dan niet bij bent....
Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
Madencio
Berichten: 558
Lid geworden op: wo 17 jun 2020, 14:00
Locatie: Alkmaar

Re: Het heeft ff geduurd.... 8 jaar

Berichtdoor Madencio » do 03 sep 2020, 15:46

Ik heb dit een keer in een YouTube filmpje gezien, ...
LS.,
Bij het naar beneden brengen van de hendel...
Cheers, TY
Bedankt voor uw uitleg, zo is het wel wat duidelijker!
... / DF83

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 539
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Het heeft ff geduurd.... 8 jaar

Berichtdoor Frup » do 03 sep 2020, 19:21

Maarre ... de filterdrager komt toch niet vanzelf los? Zat deze misschien toch niet goed vastgedraaid? Of kwam het door iets anders? Ik moet er niet aan denken dat dit bij mij gebeurt.
Peter (van Kafko) zei mij dat hij levers gevaarlijke machines vindt. Hij had het over gebroken kaken enzo. Ik denk dat dat wel meevalt, mits je er op de juiste manier en zorgvuldig mee omgaat.
Dus deel je ‘lessons learned’ als het kan graag hier.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Het heeft ff geduurd.... 8 jaar

Berichtdoor bobbee » do 03 sep 2020, 19:52

Nee, meestal niet. Meestal heeft de koffiezettert dan de portafilter niet genoeg in de groep gedraait.

Gebroken kaak als de hevel dan tegen je gezicht komt. Nooit met het koppie in de buurt van de hevel komen!

Uit de strega manual:
Screenshot_20200903-195628_Drive.jpg
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Het heeft ff geduurd.... 8 jaar

Berichtdoor GuidovW » do 03 sep 2020, 21:54

IMG_0818.JPG
Oei, niet leuk.
De bende is vast al opgeruimd, maar sterkte met het verwerken. :mrgreen:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 539
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Het heeft ff geduurd.... 8 jaar

Berichtdoor Frup » do 03 sep 2020, 22:03

In de Profitec handleiding ook veel waarschuwingen. Maar wie leest de (RT) FM nog echt goed?
In ieder geval zijn we weer eventjes gewaarschuwd dat we met serieuze machines bezig zijn, en zijn er alleen stenen koppen gebroken. :roll:

Afbeelding
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero

Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Het heeft ff geduurd.... 8 jaar

Berichtdoor Keyser » do 03 sep 2020, 22:28

Ik deed het al op dag twee dat ik de machine had.
Nadat ik de hendel net naar beneden had gezet, bedacht ik mij en wilde ik de pomp nadat hij net aanstond uitzetten. Alleen deed ik dit redelijk onbewust net als het hendeltje van een standaard e61. Dus naar boven bewegen zonder tegen te houden. Het resultaat is bekend De filterdrager bleef gelukkig vast zitten. Maar het was flink dweilen.

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Het heeft ff geduurd.... 8 jaar

Berichtdoor cremalover » vr 04 sep 2020, 09:55

Maarre ... de filterdrager komt toch niet vanzelf los? Zat deze misschien toch niet goed vastgedraaid? Of kwam het door iets anders? Ik moet er niet aan denken dat dit bij mij gebeurt.
Peter (van Kafko) zei mij dat hij levers gevaarlijke machines vindt. Hij had het over gebroken kaken enzo. Ik denk dat dat wel meevalt, mits je er op de juiste manier en zorgvuldig mee omgaat.
Dus deel je ‘lessons learned’ als het kan graag hier.
Veel mensen maken de fout de machine te laag te zetten. Het handvat van de machine moet voldoende hoog staan.
Bij mij is dat 192 cm.
Ten eerste is dat ergonomisch zeer prettig.
Ten tweede loop je zo geen gevaar met je gezicht boven de steel te komen.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron