Bialetti en zelf malen

mel
Berichten: 19
Lid geworden op: di 27 okt 2015, 15:55

Bialetti en zelf malen

Berichtdoor mel » do 10 sep 2020, 10:12

Beste allemaal,

Ik drink al jaren koffie mer een bialetti mokkapot.
De koffie die ik gebruik is voorgemalen.
Ik veronderstel dat ik op gebied van smaak een grote stap vooruit zal doen als ik de ( goeie ) bonen zelf ga malen met een Kinu M47 ?

Mvg

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bialetti en zelf malen

Berichtdoor cremalover » do 10 sep 2020, 10:57

Verse goeie kwaliteit bonen maken het verschil.Zelf malen isaltijd een pre.( zoekt al 20 jaar schuin streepje voor op de e ) .

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Bialetti en zelf malen

Berichtdoor cremalover » do 10 sep 2020, 11:00

é

gevonden.

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Bialetti en zelf malen

Berichtdoor Keyser » do 10 sep 2020, 11:09

Zelf controle hebben over de variabelen is altijd een vooruitgang. Zeker op de maalgraad.

Misschien heeft u voor mij en tip om fatsoenlijke koffie uit een mokkapot te krijgen. Momenteel ben ik bezig met een kilo espresso bonen van Blommers te verpesten op de camping. Daarbij maak ik gebruik van de Kinu M47 Phoenix. Enige geboekte resultaten is van vieze funcky zuren naar vieze bitters. Bij mij begint de overtuiging te ontstaan dat de mokkapot puur gemaakt is voor donker gebrande bonen.
De bekende mokkapot handleidingen worden gevolgd. Andere bonen denk ik dan maar?

gino
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:54
Contacteer:

Re: Bialetti en zelf malen

Berichtdoor gino » do 10 sep 2020, 11:17

Zelf controle hebben over de variabelen is altijd een vooruitgang. Zeker op de maalgraad.

Misschien heeft u voor mij en tip om fatsoenlijke koffie uit een mokkapot te krijgen. Momenteel ben ik bezig met een kilo espresso bonen van Blommers te verpesten op de camping. Daarbij maak ik gebruik van de Kinu M47 Phoenix. Enige geboekte resultaten is van vieze funcky zuren naar vieze bitters. Bij mij begint de overtuiging te ontstaan dat de mokkapot puur gemaakt is voor donker gebrande bonen.
De bekende mokkapot handleidingen worden gevolgd. Andere bonen denk ik dan maar?
Ik vrees dat ik u daar geen goeie tip voor kan geven. Ik maak die koffie steeds met voorgemalen bonen en verzacht de smaak met suiker en melk.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bialetti en zelf malen

Berichtdoor fransg » do 10 sep 2020, 11:19

Vervelend van de pest-koffie op de camping!

Een van de mensen die bij mij gebrande koffie halen nam laatst een wat extra licht gebrande kg Ethiopië mee die het uitstekend bleek te doen in de bialetti/mokapot terwijl zijn Londinium op een nieuwe pressostat wachtte.

Ik denk dat in veel gevallen de zet-temp in de mokapot wat hoger is dan in de 'gewone' espressomachine.

Valt die bij jou juist zuur uit, dan is de doorstroom misschien wat te snel, dus zou er iets fijner moeten worden gemalen of iets meer gedoseerd?
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bialetti en zelf malen

Berichtdoor fransg » do 10 sep 2020, 11:20

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Bialetti en zelf malen

Berichtdoor Keyser » do 10 sep 2020, 11:38

Dank voor jullie reacties. Ik ben op dit moment telkens fijner malen. Fijn om te horen dat lichter gebrande bonen ook mogelijk is Frans Ik begon het ondertussen gewoon zonde te vinden van de mooie bonen, waarvan ik weet dat ik ze er thuis wel mooi uit krijg.

PS. Het filmpje is fantastisch. Ik ga ook eens spelen met de water/lucht radio. Interessant

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Bialetti en zelf malen

Berichtdoor we tigers » do 10 sep 2020, 13:02

tips voor de mokkapot:

doe er kokend water in in plaats van koud. Dan is de kans op verbrande koffie een stuk kleiner.
Wat ik vervolgens doe is het klepje open laten staan totdat hij begint te pruttelen en als hij klaar is hou ik de onderkant onder de koude kraan om het proces te stoppen.

Bovenstaande zorgde bij mij ervoor dat er een veel zoeter en cleaner kopje koffie uit de Bialetti kwam.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Bialetti en zelf malen

Berichtdoor Keyser » do 10 sep 2020, 13:32

Ja klopt, jouw tips pas ik ook altijd toe. Alleen had ik vorig jaar simpele supermarkt bonen. Ik was toen nog niet begonnen met de hobby. Daar kon niet zoveel mis aan gaan. Dit jaar voor het eerst vers gebrand en ik merk dat dit, ook wel verwachte, een stuk lastiger is. Suiker en melk lossen het voorlopig op. Alleen drink ik normaal nooit met suiker. Ik vind dat zonde van de natuurlijke smaak. Maar ik heb weer nieuwe input en perspectief op een kans van slagen. De hobby is weer leuk


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron