Bialetti en zelf malen

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Bialetti en zelf malen

Berichtdoor GuidovW » vr 11 sep 2020, 08:58

Ha ha, da's een mooi filmpje Frans! :D
Ben jij dat op die skateboard..... :mrgreen:

Het gaat een beetje te snel om er een advies uit te halen welke methode nu echt als beste uit komt.
Staat het testresultaat ook nog ergens op jouw server en te bereiken via het www?
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bialetti en zelf malen

Berichtdoor fransg » vr 11 sep 2020, 09:21

Het is een filmpje van/door koffiemakker Gábor uit Hongarije ;-)

Hier is nog iets met wel iets van mij er o.a. in:

https://dailycoffeenews.com/2014/07/11/ ... ankenmoka/
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
pichichi
Berichten: 835
Lid geworden op: ma 18 aug 2008, 12:34
Locatie: Soest

Re: Bialetti en zelf malen

Berichtdoor pichichi » vr 11 sep 2020, 09:37

Verse goeie kwaliteit bonen maken het verschil.Zelf malen isaltijd een pre.( zoekt al 20 jaar schuin streepje voor op de e ) .
In dit géval hoéft ié ér juist niét op... pre is zonder é ;)
Ah! How sweet coffee tastes, more delicious than a thousand kisses, milder than muscatel wine.
Coffee, I have to have coffee, and, if someone wants to pamper me, ah, then bring me coffee as a gift!

The Coffee Cantata - J.S.Bach

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14929
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Bialetti en zelf malen

Berichtdoor fransg » vr 11 sep 2020, 09:47

Je hebt verdikkie nog gelijk ook!

https://taaleidoscoop.nl/blog/pre-vs-pre/
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Bialetti en zelf malen

Berichtdoor Keyser » vr 11 sep 2020, 10:05

Verse goeie kwaliteit bonen maken het verschil.Zelf malen isaltijd een pre.( zoekt al 20 jaar schuin streepje voor op de e ) .
In dit géval hoéft ié ér juist niét op... pre is zonder é ;)
Verdikkeme! Nu lees ik dus pas wat er staat! Afbeelding

PS. Ondertussen wordt het resultaat telkens beter Afbeelding

Input:
- Bonen:
Blommers; Peru Utcubamba el Palto
Variëteiten:Cattura, Typica, Catimor
Smaaktonen: Melk chocolade, sinaasappel, caramel.
- 30 gram koffie, 6 kops gevuld tot de rand.
- Water/lucht radio methode toegepast. Nu minder water gebruikt, stuk lager dan het ventiel.Volgende keer ga ik iets meer water gebruiken. De temperatuur zou dan omhoog moeten gaan. Kijken of dit effect heeft. Vandaag ook eens wegen. Deed het nu op het oog.
- Maalgraad Kinu M47 Phoenix nu 2.2.0. Best wel espresso range......
-Doel: sinaasappel zuurtje, in balans krijgen.

Werkwijze:
- Water vanuit de waterkoker in de mokkapot. Op het vuur nogmaals aan de kook brengen.
- Wanneer het water aan de kook is, schroef ik de mokkapot met koffie in elkaar.
- Klepje open, bij honinggele uitloop de pot van het vuur en direct afkoelen met koud water.
- Drinken maar en zure bekken trekken Afbeelding

Besef mij overigens dat ik het topic onbewust gekaapt heb. Waarvoor mijn excuses. Het was mijn enthousiasme te lezen dat iemand jaren ervaring had met dit voor mij nu onmogelijke apparaat. Hopelijk geeft het wel antwoord op je vraag dat je met een handmaler veel invloed hebt ten opzichte van voorgemalen koffie. Wanneer de koffie nu niet goed was voorgemalen had ik nog onvoldoende mogelijkheden er iets lekkers uit te krijgen. Een Kinu is overigens een fantastische maler.

gino
Berichten: 11
Lid geworden op: ma 09 okt 2017, 17:54
Contacteer:

Re: Bialetti en zelf malen

Berichtdoor gino » vr 11 sep 2020, 13:38

Verse goeie kwaliteit bonen maken het verschil.Zelf malen isaltijd een pre.( zoekt al 20 jaar schuin streepje voor op de e ) .
In dit géval hoéft ié ér juist niét op... pre is zonder é ;)
Verdikkeme! Nu lees ik dus pas wat er staat! Afbeelding

PS. Ondertussen wordt het resultaat telkens beter Afbeelding

Input:
- Bonen:
Blommers; Peru Utcubamba el Palto
Variëteiten:Cattura, Typica, Catimor
Smaaktonen: Melk chocolade, sinaasappel, caramel.
- 30 gram koffie, 6 kops gevuld tot de rand.
- Water/lucht radio methode toegepast. Nu minder water gebruikt, stuk lager dan het ventiel.Volgende keer ga ik iets meer water gebruiken. De temperatuur zou dan omhoog moeten gaan. Kijken of dit effect heeft. Vandaag ook eens wegen. Deed het nu op het oog.
- Maalgraad Kinu M47 Phoenix nu 2.2.0. Best wel espresso range......
-Doel: sinaasappel zuurtje, in balans krijgen.

Werkwijze:
- Water vanuit de waterkoker in de mokkapot. Op het vuur nogmaals aan de kook brengen.
- Wanneer het water aan de kook is, schroef ik de mokkapot met koffie in elkaar.
- Klepje open, bij honinggele uitloop de pot van het vuur en direct afkoelen met koud water.
- Drinken maar en zure bekken trekken Afbeelding

Besef mij overigens dat ik het topic onbewust gekaapt heb. Waarvoor mijn excuses. Het was mijn enthousiasme te lezen dat iemand jaren ervaring had met dit voor mij nu onmogelijke apparaat. Hopelijk geeft het wel antwoord op je vraag dat je met een handmaler veel invloed hebt ten opzichte van voorgemalen koffie. Wanneer de koffie nu niet goed was voorgemalen had ik nog onvoldoende mogelijkheden er iets lekkers uit te krijgen. Een Kinu is overigens een fantastische maler.
Geen probleem. Ik leer steeds meer bij
😊


Terug naar “Filter, French press, Mokkapot etc.”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten