Flair Neo, Pro of toch Cafelat Robot

Brahimski
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 09 sep 2020, 22:52

Flair Neo, Pro of toch Cafelat Robot

Berichtdoor Brahimski » zo 13 sep 2020, 00:30

Niets zo veranderlijk als de mens. Waar ik tot vandaag nog op zoek was naar een PV Export, heb ik besloten toch voor een Fair of Robot te gaan. Vooral omdat ik niet heel veel koffie drink en tegen het onderhoud van de andere machines op zie. Ik hoop dat iemand hier mij uit ervaring iets kan vertellen over de kleinere basket in de Flair Neo tov de Pro of de Robot. Ik lees dat je vanwege die kleinere basket iets grover moet malen en dat daardoor de zurige tonen wat meer naar boven komen. Ik hou juist niet van zuur. Het moet lekker in balans zijn en meer naar zoet en lobbig toe gaan. Klopt dit? Ik kan namelijk een Neo met drukmeter krijgen voor de helft van een Pro. De Robot is nog duurder, maar als de espresso daar uit zo veel lekkerder is, maakt mij dat niet uit. Vraag is dus met name of de espresso uit de Neo inderdaad meer zurig is dan de pro of de robot. En ben wel benieuwd of de kwaliteit van de espresso’s uit de pro en de robot vergelijkbaar is. Benieuwd naar de ervaringen hier. Bedankt😉

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Flair Neo, Pro of toch Cafelat Robot

Berichtdoor fransg » zo 13 sep 2020, 08:23

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Flair Neo, Pro of toch Cafelat Robot

Berichtdoor Keyser » zo 13 sep 2020, 10:10

Dat is één van de twee flairs die nu op marktplaats staan waar hij op doelt in zijn vraag. Ze staan er al enige tijd op.

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Flair Neo, Pro of toch Cafelat Robot

Berichtdoor we tigers » zo 13 sep 2020, 10:41

Ik heb een Robot dus ik ben bevooroordeeld. Ik vind het een geweldig ding waar in combinatie met een goede maler je briljante espresso uit kan halen.

Wat mij eerder tegenstond bij de Flair en me altijd heeft weerhouden van een aankoop is de hoeveelheid losse onderdeeltjes en de naar mijn mening te grote workflow met voorverwarm gedoe.

Heb je de review van Bvds van de Robot hier op Koffiepraat gelezen?
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Brahimski
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 09 sep 2020, 22:52

Re: Flair Neo, Pro of toch Cafelat Robot

Berichtdoor Brahimski » zo 13 sep 2020, 10:56

Die review over de Robot hier heb ik gelezen. Twijfel er ook niet aan dat je daar goede espresso uit kunt krijgen. Die Flair pro op marktplaats heb ik ook gezien. Maar er staat ook een Neo met drukmeter voor 160. Wil dus juist weten of die Neo door de kleinere basket een zuurder resultaat geeft dan de pro en de robot. Volgens mij is het verschil tussen de robot en de pro verwaarloosbaar qua smaak en dan komt het dus neer op workflow (Robot), uiterlijk (flair) en prijs (flair). Voor 430 voor de Robot barista heb je ook bijna een nieuwe Pavoni. Daar zou ik dan ook weer aan denken, al heeft die een hogere leercurve en lijkt me die minder handig als ik maar 1 keer per dag 2 espresso’s maak (voor periodiek onderhoud zou ik ver moeten rijden). Neig vooralsnog naar de flair Neo, voor 160 leuk om te proberen, maar als die meer zuurtjes oplevert, dan toch naar de pro of robot.

Pti
Berichten: 3257
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: Flair Neo, Pro of toch Cafelat Robot

Berichtdoor Pti » zo 13 sep 2020, 10:59

Ik zou precies ook om die reden denk ik eerder voor de robot kiezen dan de flair. Over beide zijn (veel) positieve reviews te vinden maar ik denk dat de Robot het bij de echte espressopuristen wint.

Behalve wanneer je die mobiliteit van de flair belangrijk vindt zou ik zelf ook naar de Robot neigen.

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Flair Neo, Pro of toch Cafelat Robot

Berichtdoor Keyser » zo 13 sep 2020, 11:06

Ik heb geen ervaring met deze apparaten. Wel heb ik thuis een ROK staan. Ik vind het vanuit de hobby een leuk apparaatje om te hebben. In het dagelijks gebruik dacht ik dat de workflow wel mee zou vallen. Alleen viel dat in de praktijk flink tegen. Het geeft veel rotzooi, veel stappen en het voorverwarmen is lastig te noemen. Dit deel ik, omdat ik bij het bekijken van filmpjes van de flair ik precies dezelfde beleving krijg als bij de Rok: een hoop gedoe. Leuk voor op de camping, of als hobby moment, maar niet dagelijks voordat je naar je werk moet. Daarbij is temperatuur een belangrijke variabele met betrekking op zuur in de koffie. De Rok is lastig op temperatuur te houden. Ik weet niet hoe dat met de flair en de robot zit. Dus los van de grootte van de basket, is dat wellicht ook iets om rekening mee te houden.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13253
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Flair Neo, Pro of toch Cafelat Robot

Berichtdoor bobbee » zo 13 sep 2020, 11:33

De Rok is niet te vergelijken met de flair of Robot. De Rok is echt een onding.

De Robot vind ik te prijzig maar lijkt mij wel het best voor iedere dag. De Flair groep moet je goed voorverwarmen namelijk itt de robot, maar de hevel van de flair lijkt mij fijner werken.
Kun je een goedkope robot scoren dan zou ik die kopen als ik moest kiezen tussen de flair en de robot. Het voorverwarmen vind ik vervelend, dat weet ik zeker voor mijzelf.

Ik hou het bij mij Pavoni.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Keyser
Berichten: 1377
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Flair Neo, Pro of toch Cafelat Robot

Berichtdoor Keyser » zo 13 sep 2020, 11:39

Wellicht is de ROK niet 1 op 1 te vergelijken met de flair qua output en kwaliteit. Al verschillen daar de mening op forums ook over.

Alleen is het commentaar op de flair de uitgebreide workflow en de onhandige losse onderdelen en daarbij achteraf schoonmaken. Dat komt dichter in de buurt van hoe ik de ROK ook beleef. Dat dagelijks doen, zou mijn plezier in het apparaat doen verdampen. Vandaar dat ik de ROK in dit verhaal betrek.

Brahimski
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 09 sep 2020, 22:52

Re: Flair Neo, Pro of toch Cafelat Robot

Berichtdoor Brahimski » zo 13 sep 2020, 17:01

Zou dit anders wat zijn? https://link.marktplaats.nl/m1596340344 ... nt=app_ios Is voor 380 euro over te nemen en is het millenium model. Wel benieuwd wat een gasket upgrade is en of ik voor 500 niet beter een nieuwe kan kopen.
Pff lastig zeg. Ben bang dat de flair me tegen gaat staan qua workflow en groot nadeel is snel 2 shots achter elkaar. Dat gaat met de robot al beter vanwege de dubbele uitloop. En is met de Pavoni ook wel te doen. Twijfel dus nog over de goedkoopste oplossing aan één kant, de Flair Neo met drukmeter voor 160 of wat meer betalen en voor een Robot of evt La Pavoni gaan. 2 kopjes tegelijkertijd of snel achter elkaar zetten is wel een must. Oh ja, melk opschuimen uit de magnetron met een French press: ik wil de melk niet te heet maken omdat die dan bitter wordt. Maar als ik daar net onder ga zitten en het vervolgens opschuif met een French press, koelt de melk door het mengen met lucht behoorlijk af. Dat lijkt me dan weer in het voordeel van de La Pavoni. Al zal het opschuimen niet vaker zijn dan 1 keer per dag😉


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 22 gasten

cron