Flair Neo, Pro of toch Cafelat Robot

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Flair Neo, Pro of toch Cafelat Robot

Berichtdoor bvds » zo 13 sep 2020, 18:18

Twee shots tegelijk zetten dus splitsen moet je meteen vergeten. Gaat niet (goed) met dit soort machines.

De Flair Neo nooit kopen. Die heeft een ingebouwde flow restrictor zodat je ook voorgemalen koffie etc kan gebruiken.

De Flair Pro is een prima ding en makkelijk met voorverwarmen dan de Classic. Op smaak goed!

De Robot heeft mijn voorkeur, maar de lever actie is zwaarder! Met de Flair pak je makkelijk 8 a 9 bar, daarvoor moet je echt zwoegen op de Robot. Die bedien je met 6 a 7 bar en dat is voor de smaak top! Qua workflow wint de Robot van bijna elke machine.

Pavoni? Met mods heel goed. Gaat het op MP om een premillenium of Millenium model?
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Brahimski
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 09 sep 2020, 22:52

Re: Flair Neo, Pro of toch Cafelat Robot

Berichtdoor Brahimski » zo 13 sep 2020, 20:21

De Pavoni is een Millenium model. Met gasket upgrade, geen idee wat dat inhoudt. En de Neo heeft er 2 portafilters bij. 1 inderdaad voor voorgemalen koffie, maar die andere is gewoon een normale.
Waarom gaat splitsen niet goed? Is dan de smaak minder? Waardoor dan, de extractie is toch hetzelfde? Of koelt het meer af omdat het door de dubbele uitloop moet?

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: Flair Neo, Pro of toch Cafelat Robot

Berichtdoor bobbee » zo 13 sep 2020, 22:08

Wat is jouw bench mark voor een goede espresso? En wat is jouw ervaring? Welke apparaten heb je gehad? Heb je een koffiemaler? Koop je al vers gebrande koffie?
Een groot deel van de leden hier stellen nogal wat eisen aan hun koffie en hebben daar veel voor over. Dat heeft niet iedereen en dat is niet alleen prima maar ook begrijpelijk. Wil je echt doorpakken en er een goede hobby van maken dan pak je een robot of pavoni (of een E61 machine etc..) maar stel, je koopt voorgemalen koffie dan is zo'n flair neo wellicht prima voor jou.. Dat bedoel ik niet minachtend!
Ik vraag dit omdat je anders misschien eerst moet bedenken wat je wilt bereiken en hoe leuk je koffie zetten vindt. De kosten kunnen hoog oplopen en de machines die je kiest zullen je nog de nodige frustraties opleveren voordat je ze doorhebt en er een goede espresso uit trekt.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Brahimski
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 09 sep 2020, 22:52

Re: Flair Neo, Pro of toch Cafelat Robot

Berichtdoor Brahimski » zo 13 sep 2020, 22:34

Ik koop versgebrande bonen en heb een Compak K6 als maler. Drink nu voornamelijk mokkapotjes. Ik wil er natuurlijk effort in steken om te leren om hiermee goede espresso’s te zetten😉 Zo lekker als die ik buiten de deur wel eens heb gehad. Maar vind ook lang niet alle espresso’s buiten de deur lekker. Ik vind het lekker om samen met m’n vrouw ‘s ochtends een espresso of cappo te drinken en ‘s avonds dan nog een espresso te nemen. Met zowel een Robot als Pavoni moet dat te doen zijn. Hoop ook nog steeds dat het mogelijk is om daar snel 2 shots uit te krijgen. En niet te veel onderhoud dat ik zelf niet kan doen (druk verlagen etc). Iemand hier liet al weten dat een PV Export makkelijker is dan een Pavoni.

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Flair Neo, Pro of toch Cafelat Robot

Berichtdoor Keyser » zo 13 sep 2020, 23:59

Zou een tweede filterbakje hem helpen bij een pavoni? Dan kan je twee bakjes voorbereiden en achter elkaar zetten. Uitkomst twee dubbele espresso in plaats van enkele. Of bij de robot?
Ik heb zelf NOG geen pavoni, dus geen idee hoe dat uitpakt. Ergens denk ik dat het prima kan, maar ik kan zomaar iets heel doms zeggen

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Flair Neo, Pro of toch Cafelat Robot

Berichtdoor GuidovW » ma 14 sep 2020, 11:52

Ik gebruik 3 en soms 4 bakjes voor mijn LPP en bereid deze voor tijdens het opwarmen van het apparaat.
4 of 5 kopjes koffie is de max, ondanks lage boilerdruk en heatsink.

Daarna is de zetgroep zo verhit, dat afkoelen nodig is.
Los daarvan: ondanks de voorbereiding kost het rond de 45 seconden om 1 espresso te zetten.
Met aflaten pf sneeze, afkloppen en schoon maken is dat 60 seconden per kopje.
Als je de 4e hebt gezet, is de eerste al flink afgekoeld (misschien wel te koud).

Als je dus max. 3 espresso's aanhoudt is het prima te doen.
Maar snel is het niet.... :!:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Brahimski
Berichten: 63
Lid geworden op: wo 09 sep 2020, 22:52

Re: Flair Neo, Pro of toch Cafelat Robot

Berichtdoor Brahimski » ma 14 sep 2020, 13:01

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Maar al die filmpjes die ik tot nu toe gezien heb, waar 2 kopjes onder een dubbele uitloop worden geplaatst (van een Pavoni, Rancilio etc) kunnen dus nooit goede espresso hebben opgeleverd??

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Flair Neo, Pro of toch Cafelat Robot

Berichtdoor fransg » ma 14 sep 2020, 13:04

De koffie wordt niet lekkerder naarmate je er méér filmpjes van zag ;-)

Maar ga het vooral zelf uitproberen binnenkort, daar is niks mis mee.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Flair Neo, Pro of toch Cafelat Robot

Berichtdoor Keyser » ma 14 sep 2020, 13:18

Bedankt voor alle reacties tot nu toe. Maar al die filmpjes die ik tot nu toe gezien heb, waar 2 kopjes onder een dubbele uitloop worden geplaatst (van een Pavoni, Rancilio etc) kunnen dus nooit goede espresso hebben opgeleverd??
Ik denk niet dat je het zo moet zien. Espresso zetten gaat op ratio, vaak 1:2 tot 1:3. Dus bij 1:2 gaat er bijvoorbeeld 15 gram koffie in een 30 gram espresso uit. Je kan niet oneindig deze ratio vergroten om meer goede espresso te krijgen en het filterbakje heeft ook een limiet aan hoeveel koffie er in kan.
Dus stel je zet er twee kopjes onder, dan zal bij een eerlijk verdeelde uitloop 15 gram espresso in ieder kopje zitten. Dezelfde espresso als in 1 kopje.

Persoonlijk drink ik liever een grotere espresso, zeker bij melkdranken. Maar je kan natuurlijk ook een cappuccino in een vingerhoedje zetten. Heb je minder espresso en melk nodig Afbeelding Alles gaat om verhoudingen.

Even een hersenspinsel en mogelijk als ik hier iets teveel door en slaat het nergens op: Vanuit puristen perspectief zou het misschien zo kunnen zijn dat je liever het volle zetproces in één kopje hebt. Je walst namelijk ook je espresso voor het drinken om alle lagen van het zetproces goed te mengen. Bij enige channeling zou er uit één uitloop minder kunnen komen dan de ander. Dus mogelijk ook een andere uitkomst?



Laatst gewijzigd door Keyser op ma 14 sep 2020, 13:18, 4 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Flair Neo, Pro of toch Cafelat Robot

Berichtdoor we tigers » ma 14 sep 2020, 13:24

Zou een tweede filterbakje hem helpen bij een pavoni? Dan kan je twee bakjes voorbereiden en achter elkaar zetten. Uitkomst twee dubbele espresso in plaats van enkele. Of bij de robot?
Dat doe ik zo bij mijn Robot. Ik heb daar twee professional bakjes bij dus ik kan twee kopjes tegelijkertijd voorbereiden en daarna behoorlijk snel na mekaar doortrekken. Ik wil er nog een twee filterschermpje bij kopen, dan is het nog eenvoudiger (die pluk ik nu uit de eerste).

Volgens mij is het voor de topicstarter het handigst om te kijken of hij wat hands-on ervaring kan krijgen met zijn opties. Dat maakt de keuze een stuk eenvoudiger.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron