baristapro / IMS / VST / ... Bomen en bos

Gebruikersavatar
RexManning
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 jul 2020, 15:24
Locatie: Haren

Re: baristapro / IMS / VST / ... Bomen en bos

Berichtdoor RexManning » do 10 sep 2020, 13:37

? Vroeg ik iets? Wellicht heb je me verward met iemand anders?

Natte puck: aha. Nou ja, maakt niets uit..jou misschien niet, ik vind het irritant ;) Had ik met de Quick Mill geen last van. Zal er aan gaan wennen!
| ECM Synchronika | Kwast | Water | Rennie | Harkje | Niche Zero|

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: baristapro / IMS / VST / ... Bomen en bos

Berichtdoor bobbee » do 10 sep 2020, 13:39

? Vroeg ik iets? Wellicht heb je me verward met iemand anders?

Natte puck: aha. Nou ja, maakt niets uit..jou misschien niet, ik vind het irritant ;) Had ik met de Quick Mill geen last van. Zal er aan gaan wennen!
Ja! Sorry. Heb even terug gekeken en de andere gebruiker vroeg naar de ims of vst bakjes.
Natte puck is geen probleem van de machine of iets. Je start extractie en stopt die wanneer jij dat wilt. Water op de puck wordt niet meer doorgepompt en blijft erop liggen.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
RexManning
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 jul 2020, 15:24
Locatie: Haren

Re: baristapro / IMS / VST / ... Bomen en bos

Berichtdoor RexManning » do 10 sep 2020, 13:56

Geen enkel punt. Natte puck...wil het topic niet kapen, dus als dat niet gepast is hoor ik het graag en maak ik een ander topic aan:

Onwijs interessant wat je daar zegt. E61 heeft altijd vochtige pucks als je goede extractie hebt? Dat zou betekenen dat ik niet meer hoef te zoeken wat ik aan die jeuk kan doen die ik heb sinds ik de ECM heb aangeschaft. Mijn referenties zijn mijn oude Quick Mill en inderdaad een lever apparaat van een vriend waar de pucks ook droog zijn. Dan zou het zo maar kunnen zijn dat ik grover maalde bij de Quick, omdat die de druk niet aan kon met fijnere maling (en dus ook sneller door liep dan gewenst) en maal je dan ook grover bij een lever? Het viel me bij die vriend wel op dat zijn (80) Quamar op een nogal grove stand stond vergeleken met mijn kleinere model.

Blijft nog wel vreemd voor me dat er zoveel open eindes online zijn te vinden in zoektochten die mensen hebben naar droge pucks op e61 apparaten, als het antwoord inderdaad zo heerlijk simpel is. Ik dacht dat de klep ervoor zou moeten zorgen dat het laatste water weg zou vloeien van de puck, maar het viel me inderdaad al op dat die pas echt leeg loopt als ik het filter verwijder na extractie.
| ECM Synchronika | Kwast | Water | Rennie | Harkje | Niche Zero|

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: baristapro / IMS / VST / ... Bomen en bos

Berichtdoor bobbee » do 10 sep 2020, 14:11

Bij een lever, pavoni of strega bijvoorbeeld druk je door tot je gesis hoort en die luchtdruk perst het laatste water erdoor. Als die druk wegvalt haal je de portafilter eruit en is de puck daarom mooi droog.
E61 kan droge pucks hebben maar heeft ook weer te maken met de koffie en het is absoluut geen must. Je kunt na verwijderen van de portafilter ook de portafilter met natte puck even op je uitklopbak laten liggen tot het water eruit is gezakt en dan de puck eruit tikken. Droge puck. Of filterdrager nog even laten zitten doet het ook denk ik.
Uiteraard vloeit er wel een deel van het water zoals jij zegt weg via het overdruk ventiel van een E61 maar lang niet alles. Het is fijn om je er niet te druk over te maken inderdaad. Een echt probleem is het niet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
RexManning
Berichten: 78
Lid geworden op: zo 05 jul 2020, 15:24
Locatie: Haren

Re: baristapro / IMS / VST / ... Bomen en bos

Berichtdoor RexManning » do 10 sep 2020, 14:21

Dank, helemaal helder!
| ECM Synchronika | Kwast | Water | Rennie | Harkje | Niche Zero|

tmaarten
Berichten: 24
Lid geworden op: di 28 jun 2016, 15:05

Re: baristapro / IMS / VST / ... Bomen en bos

Berichtdoor tmaarten » ma 14 sep 2020, 14:49


Retentieveer... Tja, het lijkt mij onhandig als je je portafilter leegklopt en je filterbakje tussen de oude koffie ligt... Of gaat dit niet zo snel?


Thanks!
De veer erin laten maar een rigeless bakje kopen. Die kan je er makkelijker in en uitschuiven.

HuibN
Berichten: 85
Lid geworden op: zo 20 sep 2020, 17:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: baristapro / IMS / VST / ... Bomen en bos

Berichtdoor HuibN » wo 23 sep 2020, 12:23

Vond mijn upgrade van standaard bakje naar de Pullman Filterbak, 17-19 gram de beste investering van €35 ooit op koffiegebied.

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: baristapro / IMS / VST / ... Bomen en bos

Berichtdoor Pti » wo 23 sep 2020, 12:45

Hmm, ik heb zelf geen fantastische ervaringen met de Pullman, maar zo heel veel heb ik er niet mee gespeeld... Maar tsja als je van een (matig) standaard bakje afkomt zal het een grote upgrade zijn.

Evdkamp
Berichten: 49
Lid geworden op: ma 20 apr 2020, 09:41

Re: baristapro / IMS / VST / ... Bomen en bos

Berichtdoor Evdkamp » ma 19 okt 2020, 19:29

Even een vraag, ben nu bezig om serieus een ander bakje te gaan kopen, maar...

Kafko heeft de VST 17 Gr alleen met ribbel

En denk dat het beter en makkelijker gaat zonder de bekende ridge, of zie ik dat fout?

En kan ik dan wellicht dan toch beter gaan voor een ander? Zoals de EPHQ-14? Of barista pro?
|| Izzo Alex Duetto III || Eureka Mignon Specialita ||

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: baristapro / IMS / VST / ... Bomen en bos

Berichtdoor Keyser » ma 19 okt 2020, 21:27

Zelf vind ik een ridge vervelend omdat er koffie in blijft zitten. Daarnaast zijn ze zonder ridge gemakkelijker te verwijderen, ook wanneer je de veer erin laat. Zo kan ik meerdere bakjes voorbereiden en wisselen, wanneer ik voor meerdere mensen espresso zet.

Wanneer je voor de HQ gaat is het misschien handig om te weten dat ik en twee anderen van dit forum binnenkort een gezamenlijke bestelling gaan doen. Dan delen we de verzendkosten. Die zijn best hoog in verhouding met de bakjes.
Stuur naar een pm wanneer je eventueel mee wil doen.


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten