El Presidente....

Heb je een echte schuurvondst gedaan en ga je de door jou gevonden parel opknappen? Laat ons in dit topic met je meekijken!
Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

El Presidente....

Berichtdoor turboyeast » wo 14 okt 2020, 19:46

LS.,
Zo, in deze bijzondere tijden is me het advies gegeven om een hobby te zoeken.
Maar even de koe bij het paard gepakt (nee, de koe bij de horens?) en daar invulling aan gegeven. Een kennis heeft een Faema President aangekocht en mij gevraagd om de renovatie uit te voeren. Dat heb ik me natuurlijk niet twee keer laten zeggen, en de machine staat (nu al) te pronken in mijn werkplaatsje. Het buitenwerk is eigenlijk goed, dus de focus zit vooral op het binnenwerk en de machine weer aan het zingen te krijgen. Ik zie (nog) geen grote problemen....

Een enkeling hier op het forum zal deze machine wel herkennen.

Wordt vervolgd!!
Cheers, TY

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: El Presidente....

Berichtdoor fransg » wo 14 okt 2020, 21:19

Fraai! Die vriend boft met je!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: El Presidente....

Berichtdoor bobbee » wo 14 okt 2020, 21:27

Prachtig!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Pti
Berichten: 3246
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: El Presidente....

Berichtdoor Pti » do 15 okt 2020, 10:16

Mooi speelgoed! Vertel je die Lambro daarachter wel even dat dit geen blijvertje is anders vliegen ze elkander 's nachts nog in de haren ;)

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1331
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: El Presidente....

Berichtdoor GuidovW » do 15 okt 2020, 11:37

Mooi zeg! :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: El Presidente....

Berichtdoor turboyeast » vr 16 okt 2020, 16:06

Mooi speelgoed! Vertel je die Lambro daarachter wel even dat dit geen blijvertje is anders vliegen ze elkander 's nachts nog in de haren ;)
Ja uitkijken, anders slaan ze elkaar nog met de "piston" om de oren.... :D
Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: El Presidente....

Berichtdoor turboyeast » za 24 okt 2020, 15:07

LS.,
Zo, ik ben langzaam begonnen aan El Presidente. Een weekendje alle koppelingen in de WD40 gezet en -tot mijn eigen verbazing- de koppelingen komen een stuk makkelijker los. Het binnenwerk van de machine ziet er vrij goed uit, alles mooi droog. Ik verwacht dus geen grote problemen, maar je weet nooit.
Goed te zien is dat de machine altijd op een brander heeft gewerkt, lekkere roetaanslag op de boiler. De gaspressostaat wordt natuurlijk vervangen door een electrische variant. Ik moet eens kijken of ik een Sirai ga installeren of wellicht een XP110 in combinatie met een relais. Deze laatste optie vind ik grote voordelen hebben om dat de XP110 direct op een koppeling geschroefd kan worden (zonder toevoerleiding).
Ik heb vandaag ook de boiler open gekregen. Daarvoor pak ik altijd een oestermes... ;) Dat gooi ik echter altijd weer vrij snel aan de kant en dan pak ik mijn haakse slijper, dat lukt toch beter....haha.
De boiler en de flens moet ik nog mooi bijwerken en dan kan deze naar de glasparelstraler.

Ik zit een beetje op te hikken tegen de kast van de machine. Hier zullen heel wat uurtjes poetswerk inmoeten om er wat van te maken...
Cheers, TY

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

B. Bruteris
Berichten: 17
Lid geworden op: do 05 jun 2014, 09:16
Locatie: De Goorn

Re: El Presidente....

Berichtdoor B. Bruteris » za 24 okt 2020, 16:33

Ontzettend mooi project TY!
Ben zelf bezig met een Bezzera restauratie en daarop zat een oude pressostaat van Mater (XP-GP) uit 1995 op. Ik overweeg die te vervangen voor een Campini ty98. Schijnt betrouwbaarder te zijn, groot instelbereik en ook de gevoeligheid is instelbaar.

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: El Presidente....

Berichtdoor turboyeast » zo 25 okt 2020, 19:49

Ontzettend mooi project TY!
Ben zelf bezig met een Bezzera restauratie en daarop zat een oude pressostaat van Mater (XP-GP) uit 1995 op. Ik overweeg die te vervangen voor een Campini ty98. Schijnt betrouwbaarder te zijn, groot instelbereik en ook de gevoeligheid is instelbaar.
Wat leuk zeg. Die Campini ty98 ken ik niet, maar ik laat me graag bijpraten over de ervaringen.

LS,
Ik heb vandaag de groep van El Presidente eraf gehaald. Beetje balen dat de halve stift bovenin geen 1/8 draad meer heeft en daardoor niet meer vastgeschroefd kan worden. Eens kijken of die nog verkrijgbaar zijn en anders moet er toch een laag zilver op en een nieuwe draadtap..
Cheers TY
20201025_193749.jpg
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 696
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: El Presidente....

Berichtdoor turboyeast » za 31 okt 2020, 15:42

LS.,
Ik heb vandaag de flensen van de boiler mooi geschuurd. Nog wat peuterwerk en goed vlakken en dan kan-ie naar de glasparelstraler.
Cheers, TY
20201031_151713.jpg
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk


Terug naar “Restaureren/Reviseren Espressomachines”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten