Welk waterzuiveringsoplossing gebruiken jullie?

AndreM
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 11 dec 2009, 18:19

Welk waterzuiveringsoplossing gebruiken jullie?

Berichtdoor AndreM » ma 19 okt 2020, 22:24

Beste mensen,

ik woon in het Groene Hart van de Randstad en over het algemeen eigenlijk best prima waterkwaliteit dacht ik altijd. Inmiddels het ik toch wat issues met mijn Bezzera BZ10 (o.a. zacht dreunen na opstarten, verminderde stoomkracht) waardoor ik denk dat ik ondanks de gedachte dat we hier een laag kalk niveau hebben toch wat waterproblemen hebben.

Welnu... die issues ga ik op de één of andere manier oplossen maar ik wil misschien ook eens wat serieuzer gaan kijken naar het filteren van water. Ik heb ooit wel eens zo'n ding gehad dat je dan in de waterbak aan de water inlaat slang hing. Ook heb ik een tijd water gefilterd met zo'n Brita kan. Komen beide op mij over als sub optimale oplossingen.

Mijn vraag is dan ook... Hoe hebben jullie de waterzuivering en waterontharding geregeld en wat zouden jullie mij adviseren?

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Welk waterzuiveringsoplossing gebruiken jullie?

Berichtdoor HanR » di 20 okt 2020, 10:11

Ik zou zeggen: "geef je BZ10 de zak".
Meer nauwkeurig: een Oscar Bilt 150.

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Welk waterzuiveringsoplossing gebruiken jullie?

Berichtdoor turboyeast » di 20 okt 2020, 10:21

Mijn vraag is dan ook... Hoe hebben jullie de waterzuivering en waterontharding geregeld en wat zouden jullie mij adviseren?
Ls,
Bijna iedereen met een machine op vastwater heeft een DVA kationenwisselaar om het water te ontharden. Voor de machines met reservoir zijn er verschillende opties zoals brita kannen, wegwerp Oscar Bilt 150 zakjes en wegwerp (aanzuig)cartridges.

Mbt tot de machines met reservoir vind ik de beste optie om ergens in huis een vergeten aansluitpunt op de waterleiding te zoeken (garage, keukenkastje, zolder) en daar een DVA kationenwisselaar met een tapkraantje op aan te sluiten. Je kunt dan altijd onthard water tappen, eventueel in een fles in de buurt van de machine bewaren (of nog beter; in de koelkast). Een kleine DVA ontharder (5 liter) kost iets van 80 euro en je moet deze 1x jaar met een kilo (vaatwasser)zout regenereren.
https://www.vanpommeren.nl/DVA-LT5-Wate ... gJyPPD_BwE

Ter vergelijking: de Oscar Bilt 150 zakjes kosten ongeveer een tientje per stuk, iedere 3-4 maanden vervangen, dus 35 euro per jaar. Een kleine DVA ontharder heb je er dus na 2.5 jaar uit. Verder gaat de hars in deze ontharders makkelijk 15 jaar mee en dit is daarom duurzaam en levert niet allerlei plastic wegwerp rommel op.

In mijn beleving is dit de allerbeste optie, tenzij je een huurwoning hebt en niet aan de waterleiding mag rommelen (dan zijn de Oscar Bilt zakjes een tweede optie). Ik ben overigens benieuwd hoe anderen hier tegenaan kijken (wat voor mij heel goed werkt, hoeft voor een ander niet zo te zijn).

Cheers, TY
-------------------------------------------------------
Let's gobblefunk

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Welk waterzuiveringsoplossing gebruiken jullie?

Berichtdoor HanR » di 20 okt 2020, 10:55

In mijn werkplaats heb ik inderdaad het ideaal van de dva waar ik waterbakken uit vul.

En je hebt helemaal gelijk over het afval.
Waarbij de aanzuigfiltertjes natuurlijk het ergste zijn.

Ook in een huurwoning zie ik het probleem niet.
Van een y-stukje aan je wasmachinekraan zal niemand wakker liggen.
Over een espressomachine (druktoestel) zul je waarschijnlijk meer vragen krijgen.

Gebruikersavatar
Frup
Berichten: 539
Lid geworden op: ma 24 jul 2017, 09:49
Locatie: Joure

Re: Welk waterzuiveringsoplossing gebruiken jullie?

Berichtdoor Frup » di 20 okt 2020, 13:20

Ik onderschrijf het verhaal van turboyeast.
Wij hebben de ontharder direct na de watermeter geïnstalleerd (met een paar pijpjes via de bijkeuken). Hierdoor hebben we in het hele huis zacht water. Hierdoor hebben o.a. ook de douche, waterkoker, was- en vaatmachine het voordeel van zacht water. Ontkalken is verleden tijd en het water smaakt (imho) lekkerder. Het scheelt bovendien zeker de helft in het gebruik van wasmiddelen, zeep, shampoo e.d. Het enige is, dat we af en toe een zak regeneratiezout in de bak moeten kiepen. Dat hoeft overigens niet veel te kosten.
La Marzocco Linea Mini / Niche Zero
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Welk waterzuiveringsoplossing gebruiken jullie?

Berichtdoor fransg » di 20 okt 2020, 18:00

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Koffiepot
Berichten: 32
Lid geworden op: za 03 feb 2018, 23:48

Re: Welk waterzuiveringsoplossing gebruiken jullie?

Berichtdoor Koffiepot » di 20 okt 2020, 18:03

Wij gebruiken een BIGGreen, direct na de watermeter, voor het gehele huis. Geen gedoe met zout. Het water smaakt een stuk beter/zachter.
La San Marco 20/20 plug&play & Eureka Atom 75 HS Tin

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Welk waterzuiveringsoplossing gebruiken jullie?

Berichtdoor HanR » di 20 okt 2020, 19:42

Een groot groen ei?
Op welk principe is dat gebaseerd?

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Welk waterzuiveringsoplossing gebruiken jullie?

Berichtdoor fransg » di 20 okt 2020, 19:56

Een groot groen ei?
Op welk principe is dat gebaseerd?
https://www.big-green.nl/hoe-werkt-het/
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
turboyeast
Berichten: 697
Lid geworden op: do 03 jan 2013, 21:58
Locatie: Havanna aan de Waal

Re: Welk waterzuiveringsoplossing gebruiken jullie?

Berichtdoor turboyeast » di 20 okt 2020, 20:18

LS.,
Ik heb dat gelezen en ik vind er het mijne van...laten we het daar maar even op houden... ;)
Het was/is overigens helemaal niet mijn bedoeling om waterontharding direct na de watermeter te propageren. Dat gaat om een relatief kostbare investering. Wat ik wel propageer is het gebruik van een simpele "stand-alone" DVA ionenwisselaar om water te ontharden dat bedoelt is voor een espressomachine. De Bestmax filters die Frans getest heeft op zijn blog, zijn ook prima maar deze zijn met name bedoelt voor de horeca waarbij een snelle wissel van het filter wenselijk is. Uiteindelijk is dit ook een wegwerp product (met uitzondering van de filterkop).

Een regeneerbare hars (zoals in een DVA) is eigenlijk ideaal; goedkoop, werkzaam en duurzaam. Ik denk dat het milieu er ook bij gebaat is....denk eens aan die duizenden wegwerp filters die de prullenbak ingaan.
Cheers, TY
-------------------------------------------------------

Let's gobblefunk


Terug naar “Accessoires”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 4 gasten

cron