Upgrade na QM820

B4s
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 20 nov 2020, 13:51

Upgrade na QM820

Berichtdoor B4s » za 21 nov 2020, 14:45

Hi allemaal, ik gebruik nu al een aantal jaartjes een QuickMill 820 (eigenlijk een La Messoni, ronde variant). Leuk klein dingetje, waar ik in de tussentijd zelf aardig aan heb kunnen sleutelen. Het heeft me veel geleerd over het maken van een espresso (ook met hulp van dit forum), en ik denk dat ik er nu een lekkere shot uit kan halen. Behoorlijk smaakvol, mooie crema, beter dan de meeste koffiezaken.

Maar toch weet ik dat er meer smaak uit de bonen valt te halen, als ik een espresso proef in een betere koffiezaak, dan smaakt de espresso wat rijker/voller. Ook heeft de quickmill nogal een handleiding, waardoor elke espresso een soort van serie van trucjes is geworden om een goede shot te krijgen. Vooral de temperatuur is natuurlijk niet stabiel, en hij wordt uit zichzelf niet heet genoeg. Dus breng ik hem eerst op temperatuur door te stomen en dan weer iets terugbrengen door een 'flush'. Omdat ik het machientje goed ken, gaat dat aardig, maar is niet ideaal... elke espresso blijft een beetje giswerk.

Ik gebruik altijd verse bonen (die ik netjes afweeg tot 0,1g nauwkeurig), op dit moment van het hoofdkwartier. Mijn maler is, volgens velen hier, middelmatig: een Ascaso i-steel, maar ik ben nooit ontevreden geweest over het resultaat wat eruit komt. Wel de herrie, snelheid, gemis van een timer en het afstellen. Als ik het vergelijk met wat er komt uit mijn the knock handmaler maalt die Ascaso best goed. Toch heb ik een Eureka Specialita besteld, deze wordt komende week bezorgd. Ik ben erg benieuwd hier naar.

Naast het upgraden van mijn maler zit ik er ook sterk aan te denken om mijn QM te upgraden. Dit vooral omdat ik het onvoorspelbare van de QM een beetje zat ben. Zo af en toe met nieuwe bonen alles afstellen en uitvogelen vind ik echt leuk. Maar ik zou graag een machine willen die stabieler is, zodat ik meer invloed heb op de smaak. Ik drink ongeveer 2-4 espresso's per dag, soms begin ik met een cappuccino. Mijn vrouw drinkt 1-2 cappuccino per dag.

Het budget voor de machine is 600 euro, niet al te ruim, dus het zal sowieso tweedehands moeten worden. Ook is onze keuken vrij klein, dus moet ik op zoek gaan naar een wat compactere machine (het kastje is maar 38cm diep, hoogte/breedte genoeg). Na wat speurwerk kom ik uit op een paar opties.

1. Tweedehands Rancilio Silvia met PID. Ik lees er veel goede verhalen over, en het lijkt me leuk omdat je veel preciezer kan werken mbv het afstellen van de PID. Ook kan ik net zoals bij de QM vrij makkelijk zelf bepaalde dingen vervangen. Dit trekt de nerd in mij ook wel aan : ) Maar is een Silvia wel echt een upgrade na een QM, of gaat het aanvoelen als net wat beter, en wil ik over 2 jaar weer een upgrade?

2. Tweedehands E61, en dan neig ik naar een HX. Voordelen, grotere boiler, zwaardere groep, HX dus melk opschuimen kost minder tijd. Maar gaat me dat echt de stabiliteit opleveren? Of blijft het giswerk? Moet ik dan bijvoorbeeld voor een E61 gaan met PID?

3. Niet upgraden, maar genieten van een betere maler en leven met de beperkingen van de QM.

Ik ben benieuwd naar jullie tips. Hartelijk dank alvast!

gr. Bas

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Upgrade na QM820

Berichtdoor cremalover » za 21 nov 2020, 16:17

Ik heb 15 jaar met La Messoni's gewerkt. Vond ze altijd stabiel zat.Betere smaak in de koffieshop moet van de bonen afhangen. De Quick is goed zat om er een toppie espresso uit te halen.
En met een Silvia ga je er op achteruit. Zeker niet vooruit.
Koop een betere maler. Investeer daarin. Dat ga je merken. I-steel> kliko. :mrgreen:

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Upgrade na QM820

Berichtdoor HanR » za 21 nov 2020, 17:20

Altijd dat gezeur van jou over Silvia. Het is je vrouw niet! Bovendien gaat het over een Silvia met pid.

Messoni's zijn geweldig. Pressure profiling avant la lettre, zeg maar.

Een Quickmill vind ik alleen maar een goed ding met een heel goede molen en weegschaaltje er naast. Luistert allemaal erg nauw.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Upgrade na QM820

Berichtdoor Marcje » za 21 nov 2020, 18:00

Ik heb een Silvia met PID en daar komt een prima bakkie uit.
Stomen gaat ook wel, maar is wel wat 'gedoe' en als de helft van je koffies met melk is zou ik zeker voor een HX (of dual boiler) gaan. Daar heb je elke dag plezier van. Specialita is een uitstekende maler, goede keus.
dus...

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Upgrade na QM820

Berichtdoor cremalover » za 21 nov 2020, 19:52

Altijd dat gezeur van jou over Silvia. Het is je vrouw niet! Bovendien gaat het over een Silvia met pid.

Messoni's zijn geweldig. Pressure profiling avant la lettre, zeg maar.

Een Quickmill vind ik alleen maar een goed ding met een heel goede molen en weegschaaltje er naast. Luistert allemaal erg nauw.
Kan het niet helpen.Ik vond het een kreng. Mag ik dat nie zeggen? Verboden of zo? Krijg ik straf?
Ḿijn La Messoni 820 was gewoon een ronde versie van de Quickmill 820.Weinig met pressureprofiling te maken. Gewoon Ulka pompie.

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Upgrade na QM820

Berichtdoor HanR » za 21 nov 2020, 22:51

Aha, mag ik geen mening hebben. Heb jij ook wel eens. Lekker verfrissend.

Nee ik bedoel de messoni''s met dimmer op de pomp. Volgens mij zelfs frequentieregelaar.
Kon je tijdens het shot druk mee variëren.

B4s
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 20 nov 2020, 13:51

Re: Upgrade na QM820

Berichtdoor B4s » zo 22 nov 2020, 09:35

Die messoni brengt in ieder geval wel emoties naar boven ;) ik heb helaas de versie zonder wieltje.
Die van mij lijkt uit zichzelf gewoon niet heet genoeg te worden, als ik hem niet eerst verhit door te stomen, komt er een shot uit met een dun laagje witte crema en te zuur. Of geen crema als ik zo fijn maal dat hij veels te langzaam doorloopt (en in theorie ook heter moet zijn). Pas na een stoomopwarmsessie komt er voor 1 shot in 30 seconden een mooi stroperige espresso uit.

Maar misschien dat het aan de maler ligt, ik ga het komende week meemaken.

En dan denk ik dus dat ik voor een eventuele upgrade beter kan uitkijken naar een E61 HX dan een Silvia?

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Upgrade na QM820

Berichtdoor bvds » zo 22 nov 2020, 10:10

Als je quick niet heet genoeg wordt is wellicht een nieuw thermostaatje genoeg. Dat kost niet veel en kan je makkelijk zelf doen. Je kan ook je Messoni upgraden met een OPV. Als je rekening houdt met de swing is de temperatuur best te managen. Maar de druk is veel te hoog. Je knalt er zo 14 bar op. Dat geeft een nare harde smaak en onrustige extractie. Met een OPV kun je de druk op bijvoorbeeld 8 bar zetten. Daarmee krijg je een veel rondere en zachtere smaak. En bovendien een rustigere extractie. Als je er dan meteen een nieuw doucheplaatje op zet zonder die ernome schroef en een mooie zware messing naked filterdrager koopt dan heb je een prima machine.

Een Silvia met PID is zeker een serieuze upgrade! De temperatuurcontrole en bouwkaliteit zijn top. Alleen is een singe boiler minder handig als je vaak cappuccino's wilt maken. Opachuimen is met een single boiler is gewoon meer gedoe: wachten op stoomdruk (ca 1.5 minuut), tussendoor condens afblazen, stomen, ontluchen, terugkoelen etc. Los daarvan heeft een Silvia heel veel stoom power en een hele fijne 1 gats tip. Dus voor af en toe opschuimen geen probleem. Wel meteen een EX4 pomp (met demper) monteren voor een zachtere preinfusie (en minder vibraties). Peter de Goede van ranciliosilvia.info kan je vast verder helpen. Kortom, als de focus op espresso ligt dan is een gepimpte Silvia wat mij betreft te verkiezen boven een E61 HX.

Een E61 HX machine moet je net als je quick een beetje managen. De E61 groep heeft een flinke opwarmtijd nodig van meer dan een half uur. Volledig opwarmen duurt zeker driekwartier. Afhankelijk van de boilerdruk, de tijd tussen de shots en de aanwezigheid van wel of geen flow restrictor dien je een cooling flush te doen. Een PID voegt niks toe. Een groepthermometer kan helpen maar is niet echt nodig. Je flusht gewoon net zo lang tot het geborrel en gesis over is en de flow rustig is. Is niet ingewikkeld en tamelijk intuitief. Op bijvoorbeeld een Rocket is die flush erg kort. Een Bezzera BZ10 is ook een leuke machine. De elektrische groep is wat sneller warm en door het type HX is de flush niet of nauwelijks nodig. Voor elke HX machine geldt dat je de temperatuur niet heel precies kan sturen maar wel binnen een bepaalde bandbreedte. Dat volstaat voor veel mensen. Een E61 dual boiler met betere temperatuurcontrole ga je voor 600 euro niet snel vinden.

Je kan eventueel ook aan een kleine lever denken!

Wat betreft de maler: daar valt zeker winst te halen! Die Eureka Specialita is een prima keuze en past qua looks trouwens goed bij je quick. Daar ga je veel lol van hebben.

Wellicht is een upgrade met OPV, nieuwe screen en naked PF voor je quickje in combinatie met een nieuwe maler voor nu de beste keuze. Dan moet de conditie van je quick wel goed zijn.
Laatst gewijzigd door bvds op zo 22 nov 2020, 12:30, 2 keer totaal gewijzigd.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6403
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Upgrade na QM820

Berichtdoor cremalover » zo 22 nov 2020, 10:29

Een Ulka kan wel 14 bar leveren maar wanneer?
Met oude filterkoffie ,hoeveel heb ik dan op de puck?
Gaat er toch om wat er op de puck staat. Met wat ervaring pas ik mijn maalgraad zodanig aan dat ik redelijk in desweetspot van zeg 8 bar zit.

bvds
Berichten: 2570
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Upgrade na QM820

Berichtdoor bvds » zo 22 nov 2020, 10:57

Een Ulka kan wel 14 bar leveren maar wanneer?
Met oude filterkoffie ,hoeveel heb ik dan op de puck?
Gaat er toch om wat er op de puck staat. Met wat ervaring pas ik mijn maalgraad zodanig aan dat ik redelijk in desweetspot van zeg 8 bar zit.
Nee dat klopt niet. Bij een normale espresso flow is de druk op de puck veel en veel hoger! Stel dat je de de druk zou kunnen meten en je de weerstand dusdanig aanpast dat je 8 bar zou meten dan is je flow veel te hoog! De enige manier om bij 8 bar te extraheren is inbouw van een OPV.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL

Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten

cron