De GRRR maler door Tije

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: De GRRR maler door Tije

Berichtdoor we tigers » za 21 nov 2020, 15:42

Tof project! Ik vind de filmpjes die je maakt altijd fraaie, Frans. Mooie beeldkwaliteit, fijne scherpte-diepte.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De GRRR maler door Tije

Berichtdoor fransg » za 21 nov 2020, 21:35

Dankje!
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De GRRR maler door Tije

Berichtdoor fransg » wo 25 nov 2020, 15:48

LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Nelus
Berichten: 673
Lid geworden op: za 09 dec 2017, 22:10
Locatie: NH

Re: De GRRR maler door Tije

Berichtdoor Nelus » do 26 nov 2020, 01:44

Lekker ook die gele deksels op die potjes 8-)
Faema Lambro - Mazzer Major E

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De GRRR maler door Tije

Berichtdoor fransg » do 26 nov 2020, 09:57

Lekker ook die gele deksels op die potjes 8-)
Ja dat is een extra meevaller ;-)

Ik wilde potjes bijkopen maar wat nu in de supermarkt staat zijn plastic knijp-potjes van Marmite die je ondersteboven neerzet. Het deksel is een klik-dop met klein puntventieltje erin, terwijl de marmite erin dunner is en als stroop over de boterham kan worden geknepen. Onbruikbaar voor koffie en niet mooi.

Dus ik heb via Marktplaats meteen een glazen potje kunnen kopen en via een online winkel een doos met 6 glazen potjes. Nu veel van dat spul overal in en op doen en ik heb voorlopig voldoende potjes voor 18g-dosering boontjes voor thuis onder de GRRR en 16g-dosering gemalen koffie in potjes om mee te nemen voor een weekeinde bij mijn vriendin waar ik een Mypressi (en een reserve Mypressi) heb om daar mijn espresso's te maken.

De potjes zijn klein genoeg zodat er niet veel lucht bij zit en het donkere glas zorgt ervoor dat er geen licht bij komt. De transparante reageerbuis-doseer-dingen die je weleens ziet vind ik erg ongeschikt juist vanwege het feit dat de boontjes veel licht vangen. Is niet erg als je de dosis binnen een uur opmaakt maar een rekje met 10 doseerbuisjes is bedoeld voor enkele dagen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: De GRRR maler door Tije

Berichtdoor bobbee » do 26 nov 2020, 12:50

Off en On topic : :)

Al wekenlang gaapte me in de supermarkt een leeg vak aan. Een kleine holte, naast al die rijen verschillende soorten en merken pindakaas.

Het vak waar het zwarte goud lag opgeslagen.
De potten Marmite.
Die zwarte potjes met de karakteristieke gele deksels. Met daarin een zwarte, kleverige substantie. Een planten- en kruidenpasta voor op brood of in de soep.
De een vindt het het goorste wat ooit op de markt is gebracht, de ander loopt met het vegetarische gist-extract weg. In de wereld van Marmitehaters en -adepten behoor ik tot het laatste kamp. (En zeggen we nu ‘marmiet’ of ‘marmait’?)
Een boterham met iets te veel boter en dan iets te veel Marmite erop laten lopen…
Op internet las ik dat Marmite is uitgevonden door de Duitser Justus von Liebig, die ook wordt beschouwd als de uitvinder van de kunstmest. Koren op de molen van de haters. (Mijn opa heeft er nog banden mee geplakt, en het desinfecteert ook heel goed kleine brandwonden.)
Maar goed. Al wekenlang, wat zeg ik: al maandenlang, was in mijn supermarkt geen potje Marmite meer te krijgen. Het vak bleef leeg.
Had het iets met de brexit – Marmite is in Engeland ontwikkeld – te maken? Had de Nederlandse consument opeens geen behoefte meer aan Marmite? Vragen is in deze niet de goede weg, het leidt tot teleurstellingen. “Dat kan nog weleens maanden duren,” is niet het antwoord dat je wilt krijgen. Dus elke keer als ik boodschappen deed, hoopte ik bij het de hoek omgaan de gele dekseltjes te zien schijnen.
Soms stelde ik het betreden van het desbetreffende pad uit (zoals je vroeger eerst je aardappels en groenten naar binnen werkte alvorens aan het stuk verse worst te beginnen). Soms ook ging ik naar de winkel als ik helemaal niets nodig had, behalve een potje Marmite.
Het was in ieder geval niet uit het assortiment gehaald. Er hing een bordje bij de plek in het schap waar de potjes te vinden waren: ‘Dit product is binnenkort weer verkrijgbaar. Zoekt u nu een product wat erop lijkt? Wij helpen u graag.’
Hier heeft de winkel een verkeerd bordje opgehangen, want wat lijkt er nu op Marmite?
Maar gisteren was er wel iets veranderd. Het schap met dat ene lege vak, die ontbrekende tand in een verder goed gebit, was dichtgesmeerd met weer een andere pindakaas. Ik stond radeloos voor al die potten pindakaas. Ik liep naar links, naar rechts, weer naar links voor het vak, als een gekooide tijger. Het lege vak was niet verplaatst, en het bordje ‘Dit product is binnenkort weer verkrijgbaar’ was verdwenen.
De gele dekseltjes vermoord.
Nooit meer Marmite? Het is een ondraaglijke gedachte.
Maarten Moll schrijft over dagelijkse beslommeringen in de stad. 
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De GRRR maler door Tije

Berichtdoor fransg » do 26 nov 2020, 13:05

Schermafbeelding 2020-11-26 om 13.03.37.png
daarom ook heb ik er snel extra veel van ingeslagen

Volop beschikbaar:

https://www.fruugo.nl/marmite-jars-125g ... 3-98327274
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

manduca
Berichten: 866
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: De GRRR maler door Tije

Berichtdoor manduca » do 26 nov 2020, 15:02

Het alternatief is Vegemite.
Wellicht hen ik overigens nog wel een potje Marmite staan voor de noodlijdende behoeftige. Ik kan prima leven zonder. Ik ben meer van de trassie.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1487
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: De GRRR maler door Tije

Berichtdoor Dirk Jan » do 26 nov 2020, 15:11

Ik gebruik al jaren miso, gefermenteerde sojaboon of andere boon. Te koop in de natuurwinkel, reformwinkel en de winkel waar oosterse waar verkocht wordt. Ik kan niet zonder.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14926
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: De GRRR maler door Tije

Berichtdoor fransg » do 26 nov 2020, 15:49

De Jumbo heb ze weer:
IMG_8707.JPG
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten

cron