Sage Barista Express | kan het of niet...?

1
Hallo koffie-lovers, even voorstellen: ik ben Joris, drink graag koffie maar was tot enkele weken geleden vooral van het gemak. Jarenlang zo'n Illy cupjes apparaat gehad met een stoompijpje (illy FrancisFrancis X7) waar eigenlijk best drinkbare 'espresso' uit kwam en waar ik dankzij het stoompijpje ook best drinkbare cappuccino mee kon maken.

Later overgestapt naar een Philips volautomaat met als belangrijkste motivatie kosten per kopje en milieu (geen cupjes meer). En gemak natuurlijk. Daar eigenlijk nooit blij mee geweest. Vooral dankzij de interne vervuiling (die je niet kan verwijderen zonder letterlijk je apparaat uit elkaar te schroeven) blijft er een vieze bijsmaak aanwezig. Het is dat ik een cafeïne verslaving heb, anders was ik overgestapt op thee

Omdat die Philips op zijn einde loopt, de stap naar een halfautomaat gezet. Motivatie: makkelijker schoon te houden want geen koffieprut in het automaat. Gekozen voor de Sage Barista Express omdat het me fijn leek om een maler en espresso apparaat ineen te hebben, omdat ik het apparaat er niet onaardig vind uitzien en omdat ik de prijs nog net ok vond.

Twee weken geleden ontvangen en vol enthousiasme aan de slag gegaan. Om eerst te werken aan mijn skills en om de variabele 'bonen' contant te houden, verder gegaan met de supermarkt espressobonen die ik al jaren gebruik (Perla Superiore nummer 6, medium branding). Die vind ik uit de zak lekker ruiken en vind ik het lekkerst van de bonen die je bij AH kan kopen.

Lang verhaal kort: het resultaat na 2 kilo bonen en vele instellingen is ronduit teleurstellend. Flink geëxperimenteerd met maling, hoeveelheid koffie en mate van aandrukken. In het begin liep de koffie er in 12 seconden doorheen. Inmiddels zit ik rond de 25 a 30 seconden. Maar.....de espresso blijft niet lekker (of te zuur, of veeeel te bitter). Alleen de cappuccino's zijn soms acceptabel (lees: drinkbaar).

Inmiddels ben ik terug bij maalstand 7, gebruik ik meer koffie en druk ik vooral harder aan. Ik maak (nog) geen gebruik van een weegschaal.

Wat mij vooral opvalt: als ik een aantal keer dezelfde instellingen gebruik, is het resultaat niet hetzelfde. En....het stoompijpje heeft alleen een aan/uit stand en geen draaiknop. Schuimt best ok maar.....als je de knop uitzet, blaast hij alsnog allemaal bellen in de netjes geschuimde (haver)melk....

Wat ik mij nu afvraag: ligt dit volledig aan mij of......is het met dit apparaat niet mogelijk om consistent een acceptabele espresso te maken? Eigenlijk is het me tot nu toe geen enkele keer gelukt om een lekkere espresso te maken.

Je weet wel, zo'n espresso die heerlijk ruikt, een smaakexplosie biedt zonder te zuur of te bitter te zijn, zelfs wat zoetig is en een lekkere nasmaak heeft...

Ik heb uiteraard al wat gelezen op het forum en realiseer me dat ik me bij de absolute elite van Neerlands koffie-lovers heb gemeld EN dat er hier veelal zeer goede of zelfs professionele machines worden gebruikt. Ik leer graag van de besten dus top

Dat het apparaat beter kan, realiseer ik me (al het waar naar zijn geld). Maar.....zou ik uit deze Sage Barista Express consistent een espresso met een voldoende als schoolcijfer moeten kunnen krijgen? Een mager zesje zodat mijn Senseo drinkende schoonmoeder het iig lekker vindt zeg maar.

Ben benieuwd naar jullie ervaringen!!

PS Ik sta ook open voor tips voor een ander apparaat als dat echt de enige oplossing is.

Laatst gewijzigd door jevendik op za 02 jan 2021, 09:13, 2 keer totaal gewijzigd.

Re: Sage Barista Express | kan het of niet...?

2
Hallo en welkom op ons forum.

Ik heb je verhaal gelezen en het korte antwoord, ja je kunt met de Sage een acceptabele cappuccino zetten.
De reden dat het niet lukt ligt 1 aan jou. Althans, aan je ervaring en nog prille kennis. Trek er minimaal 3 maanden voor uit om ervaring op te doen en om de machine te leren kennen. Dat heeft echt tijd nodig.

2. Koffiebonen. Supermarktbonen zijn simpelweg niet geschikt om echt lekkere koffie mee te maken. En al zeker niet om snel goed resultaat te boeken!

Dus de eerste stap is om eerst lekkere vers gebrande bonen te kopen.
Om het niet al te prijzig te maken kun je bijvoorbeeld bestellen bij het Hoofdkwartier (bekende van het forum) of Fascino. Dit zijn branders die niet al te prijzige koffie verkopen. Onthou dat vers gebrande koffie tot een week of 3 a 4 wel over hun top zijn. Rond dag 10 na branden zijn de op hun top.

Bij hoofdkwartier kun je gewoon wat uitzoeken en fascino heeft bijvoorbeeld overstock bonen tegen gereduceerde prijs en ook een budget koffie. Zodra je dat gaat gebruiken zul je vrijwel direct verschil merken van de extractie en smaak. Hou het wel bij 1 soort in het begin. Ga dus niet 4 zakjes van 250gram bestellen maar 1 kg van 1 soort. Erg belangrijk nu.

Heel veel succes!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

4
Aanvullende tips (sorry, we blijven bezig):
Als er bij je machine pressurized filterbakjes zijn geleverd, probeer dan of je ergens de normale filterbakjes kunt kopen.

Gebruik een weegschaal voor het afwegen van je maalsel. Als die hoeveelheid steeds gelijk is of als je die in het begin stapsgewijs aanpast, weet je precies wat je aan het doet.

5
Ja, daar kan je best een goed bakje mee zetten denk ik. En net wat bobbee zegt, leer je machine kennen en start met één koffieboon en blijf daar een poos bij. Dat proces heb ik ooit doorlopen met een QuickMill Aquavia (vergelijkbaar met een QM 3000 nu) en dat doorloop ik nu met een La Pavoni Europiccola. En laat je zeker verrassen als er eens iets anders gaat dan je dacht te doen, daar zijn bij mij verrassend heerlijke bakkies uit voortgekomen. Ik heb de budget-boon van Fascino gebruikt, redelijk mild gebrand en een mooie prijs en als je van supermarkt koffie vandaan komt een prima boon. De boon gaat nog steeds in de volautomaat op kantoor. Maar iedere brander heeft vast zo'n "instap-boon". Maar of je Senseo drinkende schoonmoeder die koffie lekker zal gaan vinden, dat betwijfel ik. Dat is een andere categorie. Mijn vrouw zou in die categorie kunnen vallen en vind de bakjes die ik zet met de Pavoni veel te uitgesproken.
Veel plezier gewenst, ook van het leerproces.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

6
Hartelijk dank voor jullie reacties!

Als ik het goed begrijp, is het dus niet onmogelijk om lekkere espresso te maken met de Sage maar wel onmogelijk om lekkere espresso te maken met supermarktbonen?

Toch nog een specifieke vraag over het apparaat: mag ik van de Sage Barista Express verwachten dat hij consistent is in maalgraad, hoeveelheid en druk? Of vind je die consistentie pas bij duurdere machines?

Of is er een andere eigenschap die duurdere apparaten betere espresso's laten maken (naast consistentie)?

PS als ik het apparaat en de bonen als veroorzaker uitsluit, weet ik 100% zeker dat het aan mijn skills ligt

7
Ik hoop dat zowel de hoeveelheid maalsel, als de waterhoeveelheid behalve geprogrammeerd, ook handmatig instelbaar zijn. Dan kun je een heel eind komen.
Tot zover het politiek correcte deel.
In mijn ogen is het voor de gebruiker een machine die niets toevoegt ten opzichte van een volautomaat. De grote uitdaging is om hetgeen de machine voor jou wil doen, te voorkomen.
Voor hetzelfde geld koop je een Quickmill 820 of een Rancilio Silvia (met pid) en een heel fatsoenlijke molen.
Daar maak je met minder moeite, dan met deze vermomde volautomaat, consistent lekkere espresso mee.

8

HanR schreef:Ik hoop dat zowel de hoeveelheid maalsel, als de waterhoeveelheid behalve geprogrammeerd, ook handmatig instelbaar zijn. Dan kun je een heel eind komen.
Ja, hoeveelheid maalsel, waterhoeveelheid en ook de watertemperatuur zijn instelbaar. Vooral de hoeveelheid maalsel heb ik al flink mee geëxperimenteerd (om de extractie te verlengen).
HanR schreef: In mijn ogen is het voor de gebruiker een machine die niets toevoegt ten opzichte van een volautomaat.
Ik kan er 1 bedenken: bij een volautomaat komt de koffie altijd in aanraking met oude koffieresten op plekken die je niet / niet eenvoudig kan schoonmaken.
HanR schreef: Voor hetzelfde geld koop je een Quickmill 820 of een Rancilio Silvia (met pid) en een heel fatsoenlijke molen.
Daar maak je met minder moeite, dan met deze vermomde volautomaat, consistent lekkere espresso mee.
Beter voor hetzelfde geld klinkt als een 'no brainer', ga ik even induiken!

10
Ik heb jarenlang de voorloper van deze machine gehad (Solis Barista Pro 114) en deel jouw ervaring. Volgens mij ligt de oorzaak vrijwel volledig bij de geïntegreerde molen: die kon lang niet fijn genoeg malen om met 'gangbare' hoeveelheden koffie een normale doorlooptijd te bereiken, met als gevolg een overvolle filterdrager, (te) zwaar aangetampt en dan met moeite 60gr in 20 seconden eruit persen... En dan zat je echt op het randje van helemaal geen koffie, omdat het simpelweg teveel/te vol was. Daarbij was het maalsel weinig consistent, waardoor je zonder instellingen te veranderen echt een heel ander resultaat kon krijgen.

Toen ik er een losse (goede) maler naast zette werd dit oneindig veel beter...