Overwegingen

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Overwegingen

Berichtdoor manduca » vr 08 jan 2021, 10:08

Nieuw gaat echt niet langer mee dan 2e hands (tenzij het serieus misbruikt is).
Integendeel zelfs. Voor hetzelfde geld heb je een 2e hands die waarschijnlijk beter is gebouwd dan wat je nieuw kan kopen voor de prijs. Een tweede hands horeca-maler gaat bijvoorbeeld langer mee dan jij zal leven waarschijnlijk.

De echte winst zit in het onderhoud, wat toch zal moeten gebeuren (nieuw of 2e hands). Goed onthard water gebruiken, goed schoonhouden, tijdig rubbertjes en andere slijtage onderdelen vervangen... Als je dat zelf doet spaar je heel veel geld uit met laten doen.

Je vraagt ook wel een beetje een schaap met 5 poten voor een dubbeltje.... je zult ergens consessies moeten doen denk ik.

- Snelle opwarmtijd
Wat is snel? Voor een goede koffie moet de hele machine op temperatuur zijn, niet alleen het water. En temperatuurstabiliteit is belangrijk bij espresso. Daarom hebben veel machines veel thermische massa dat als temperatuurbuffer werkt (koelt langzaam af, maar warmt dus ook langzaam op). Het is dus de balans vinden tussen snel opwarmen en temperatuurstabiliteit. Meeste machines hebben een half uurtje nodig wat makkelijk is op te lossen met een tijdschakelaar.

- Kalkproof
Geen enkele machine is kalkproof! En voorkomen is beter dan genezen, dus gebruik ontkalkt water.

- Machine moet in de basis goed zijn om met een toewijding een mooie espresso te maken: wil eigenlijk niet gaan upgraden/tunen ik ben een beginner)
De machine is niet de basis voor een goede espresso. Dat is goede verse koffie, je maler en je eigen kunnen. En dan op grote afstand je machine. Dat je niet wilt upgraden als beginner is een beetje een contradictie (i.c.m. je budget helemaal). Naarmate je meer ervaring opdoet zal steeds duidelijker worden wat je eigenlijk wil, belangrijk en lekker vind. En een ding weet ik zeker; een instapmachine zal niet in dat plaatje passen (daarom is het ook een instapmachine). Als beginner meteen een heel duur apparaat kopen kan ik je overigens ook niet aanraden, want je moet eerst ontdekken wat je wilt. De kans op een dure miskoop is dan groot. Maar een upgrade komt er gegarandeerd aan voor je (of je moet ontdekken dat je het toch allemaal teveel gedoe vindt en terug gaat naar oude DE koffie).

- Bonenmaler moet er ook nog komen
Deze is dus veel belangrijker dan je machine. Investeer dus vooral daarin. Daarom werd ook de suggestie gedaan voor een handmatige espresso machine. Dan heb je voor weinig geld een uitstekende basis voor een top espresso en voldoende geld over voor een maler die dat mogelijk maakt.
Met een mokkapot (op de juiste manier gebruikt), goede bonen en een goede maler kun je overigens echt heerlijke koffie zetten!
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk: Aeropress * Commandante C40

PeterH
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 15:08

Re: Overwegingen

Berichtdoor PeterH » vr 08 jan 2021, 17:00

@manduca
Dank voor je uitgebreide reactie.
Nieuw vs 2e hands: een degelijke 2e hands machine zal beter gebouwd zijn, dat neem ik van jou aan.
Maar welke apparaat dan? Ik zoek ze maar zie ik ze over het hoofd? Rekening houdend met mijn wensen.

Regulier onderhoud zoals jij stelt is geen probleem voor mij. Dat lukt wel.

Over “het schaap met 5 poten”: consessies die ik evt wel wil doen: budget kan omhoog als dat nodig blijkt en ms is 2e hands toch wel een optie.
De consessies die ik niet wil doen is de grootte en waterreservoir bijvullen zijkant. Maar ms zijn deze consessies dus niet haalbaar?

Snelle opwarmtijd is idd op te lossen met tijdschakelaar.
En over de temperatuurstabiliteit daar had ik niet over nagedacht. “ Warmt langzaam op/koelt langzaam af: elk nadeel hep z’n voordeel.

“Kalkproof”: daarmee bedoelde ik een goed koper/brons/messing binnenwerk. Water ontkalken is zeker een aanrader.

“Machine moet in de basis goed zijn” daarmee bedoel ik idd zoals jij schrijft dat koffieboon/maler/kunde belangrijker zijn dan de machine. Maar deze moet toch wel gewoon goed zijn in verhouding tot die drie parameters. De instappers van QM voldoen daar dus volgens jou niet aan. Welke dan evt wel?

“Bonenmaler”: ik dacht dus dat een investering van een Eureka Silenzio/Specialita in verhouding stond tot de genoemde machines. Maar bij een investering in een (duurdere/betere/evt 2e hands) machine wil ik ook wel een betere (2ehands) horeca maler overwegen.

Nogmaals dank voor je raad,
Gr Peter

Gebruikersavatar
goosman
Berichten: 115
Lid geworden op: za 19 okt 2013, 20:43

Re: Overwegingen

Berichtdoor goosman » vr 08 jan 2021, 18:44

@Goosman
Een nieuwe QM 2820 is binnen budget. Moet ik met upgrade die jij voorstelt mijn budget (€1000 incl Eureka maler) dan zo ver verhogen? Aan welk richtbedrag moet ik denken?
En eerlijk gezegd vind ik het dan toch wel beetje jammer om een nieuwe apparaat een kleine verbouwing te geven.
Is er een nieuwe machine op de markt die dit standaard aan boord heeft? (rekening houdend met mijn wensen)
Ik lees in dit forum dat dit veel gedaan wordt omdat je betere resultaten kunt halen. Ik weet alleen niet of het de (onbekende) meerprijs rechtvaardigt?

Ik realiseer mij wel dat het budget dan omhoog moet, maar ik zie zo’n machine wellicht over het hoofd?
Gr Peter
In mijn (beperkte) ervaring is een goed afgestelde tweedehands 2820 met mods beter dan een nieuwe zonder mods. Voor een 200 euro moet een goede 2820 te krijgen zijn. Tel 100 euro voor de aanpassingen en Goede raad en nog eens 100 voor twee goede filterdragers, dan ben je een heel eind. En die QM is niet kapot te krijgen.
Quickmill 2820 / Carimali M1

manduca
Berichten: 868
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Overwegingen

Berichtdoor manduca » vr 08 jan 2021, 20:31

Ik heb kan je geen specifieke machines adviseren met je eisen pakket. QM is niet per definitie slecht; er zijn verl varianten en mijn ervaring met ze is oud :).
Zelf veel ervaring met een sylvia (goede instapper, wel een PID nodig).

Watertank aan de zijkant zijn maar weinig machines volgens mij; dus dat is wel een beperkende eis.

Maar punt was vooral:
accepteer dat je soms moet modden. Zeker met je budget. 2e hands met mods gaat je wellicht meer bieden dan nieuw voor hetzelfde geld. Zoals een pided sylvia van Peter de Goede.

En investeer zoveel mogelijk in een goede molen (en goede koffie :))
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk: Aeropress * Commandante C40

PeterH
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 15:08

Re: Overwegingen

Berichtdoor PeterH » za 09 jan 2021, 09:37

Ok, dus als ik het goed begrijp dan is het óf genoegen nemen met een standaard QM die “leuk” kan presteren zonder modificeringen óf deze naar een hoger plan brengen mét modificeringen.
En een duurdere machine die deze modificeringen wel standaard aan boord heeft icm mijn wensen (afmetingen/waterbijvullen/zijkant) is er waarschijnlijk niet.

Dan zal ik deze adviezen dus moeten meenemen in mijn overwegingen...ik zal er eens goed over over nadenken.
Wil natuurlijk ook niet veel geld uitgeven aan nieuw spul (zonder te tunen) om er vervolgens achter te komen dat er een
middelmatige espresso uit komt (uiteraard met een goeie koffieboon/maler én de juiste skills)

PeterH
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 15:08

Re: Overwegingen

Berichtdoor PeterH » za 16 jan 2021, 08:40

Hallo allemaal,

Ik zal jullie eens laten weten hoe het met mijn zoektocht staat.
Aangezien ik toch wel wat wensen heb icm een (beperkt) budget kom ik tot de conclusie dat ik mijn licht toch eens ga opsteken bij een hevelapparaat. Dit is wellicht toch niet zo’n gek idee. De volgende machientjes zijn in beeld gekomen:
- Cafelat Robot
- Flair Signature of Flair Pro

Wat mij aanspreekt is dat je zelf de druk in de hand kan houden (letterlijk :D )en icm een temperatuurstrip kan ik wellicht een heel eind komen. De apparaten zijn redelijk klein en vallen binnen budget. Zal wel wat meer wat werk zijn om een espresso te maken (en weer een 2e kopje te persen). Dat kan een klein nadeel zijn alhoewel het ook wel wat beleving toevoegd en niet te vergeten kan ik op deze manier op een leuke manier in jullie (en mij) geliefde wereld van espresso stappen.
Met name de Flair kan ik meenemen op vakantie (demontabel/travelcase) en is wat goedkoper. Ook lijkt deze wat lichter in de bediening van de hendel.
In de reviews (YouTube-James Hoffmann) begrijp ik dat de Flair genoegen zal kunnen nemen met een mindere bonenmaler. En laat ik nu net toevallig een Baratza Encore hebben. Ik begrijp dat een betere bonenmaler zoals een Eureka Silenzio altijd beter is maar zal de Encore in eerste instantie volstaan met de Flair? Wat vinden jullie?

Gr Peter

Gebruikersavatar
we tigers
Berichten: 636
Lid geworden op: za 01 sep 2018, 18:07
Locatie: Breda

Re: Overwegingen

Berichtdoor we tigers » za 16 jan 2021, 09:00

Ik ben zelf groot fan van de Robot. Die gebruik ik voor de tussendoor espresso’s. Ideaal in combinatie met een kokend water kraan.

In je openingsbericht schrijf je dat je vijf kopjes koffie op een dag drinkt. Ik denk dat je dan gek wordt van de Flair met al het voorverwarmen en ook weer schoonmaken. Dat is toch behoorlijk bewerkelijk.

Daarin is de Robot wat eenvoudiger. Ik vind zelf het ritueel van handmatig espresso zetten leuk. Ik pak dan ook meestal mijn Kinu handmaler als ik met de robot aan de slag ga (ook al staat er een Niche naast). Maar dat zou ik niet vijf keer per dag doen.
Bezzera Strega (PSM) | Cafelat Robot | Niche Zero | Kinu M47 Phoenix | Cormorant CR 600

bvds
Berichten: 2569
Lid geworden op: do 30 okt 2008, 22:54

Re: Overwegingen

Berichtdoor bvds » za 16 jan 2021, 09:04

Lever is prima keuze!

De Cafelat Robot is handiger in gebruik dan de Flair met meer losse onderdelen. Sterker de Robot routine is eenvoudiger dan met menig pomp machine! De Flair is door de smalle diepe basket wat vergevingsgezinder. De Robot heeft een 58 mm basket. Dat vraagt wat meer kracht. Ik vind beide machientjes erg goed. Mijn voorkeur ligt bij de Robot vanwege de bediening.

De Encore is een instapmalertje. Volgens mij kun je er de Virtuoso burrs in doen. Deze zijn een stukje beter op smaak. Dus dat kan een optie zijn om voor weinig geld net wat beter maalsel te krijgen.

Succes!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Keyser
Berichten: 1376
Lid geworden op: do 01 aug 2019, 02:10

Re: Overwegingen

Berichtdoor Keyser » za 16 jan 2021, 10:33

Met een nieuwe robot en een nieuwe Eureka Specialita zit je onder je budget van €1000,-
Dan heb je twee machines die geen upgrade vereisen.
Robot: €439,-
Eureka Specialita: €400 - €450

Stel je wil ooit nog een andere machine of een machine voor naast de Robot. Dan is de basis, je molen, al goed.

Voor iets elektrisch kan je ook kijken naar een Pavoni Professional. Nieuw +/- €670,-.
Met de Eureka molen heel licht boven je budget.
Maar ze staan ook met regelmaat op marktplaats. Afhankelijk van de staat tussen de €300 - €500,-.
Wel op letten dat je het millennium model koopt, dus na 1998. Het verschil zie je aan o.a. de zetgroep. Dan zit je weer onder je budget.

Gemakkelijker in de leercurve vanwege een veer is de Ponte Vecchio. Deze is alleen nieuw duurder in aanschaf dan de Pavoni. Hij is ook minder vaak te koop op marktplaats.

Ik wil met mijn advies toch nog de overweging aanwakkeren om een betere molen als basis te nemen. En daarnaast electrische opties voor het gemak introduceren. Maar dat is mijn persoonlijke beleving van gemak. Ik mag en kan de Robot niet vergelijken met de ROK. Maar door mijn ervaring met de ROK vind ik deze wijze van espresso zetten bewerkelijk en leuk tijdens hobby momenten. Niet voor mijn dagelijkse espresso in de ochtend voor ik naar werk ga. De Robot schijnt het beter te doen.

PeterH
Berichten: 15
Lid geworden op: wo 06 jan 2021, 15:08

Re: Overwegingen

Berichtdoor PeterH » wo 03 feb 2021, 10:28

De kogel is door de kerk!
Ik heb vandaag de Cafelat Robot Barista bestelt. Na la lang wikken en wegen, en dat bestaat vooral uit het doorlezen van dit forum, ben ik op deze machine uitgekomen. Dat had ik niet gedacht van te voren. Jullie hebben mijn goed geholpen met jullie suggesties, tips e.d. Dank daarvoor!

Hopelijk komt m’n Robot snel binnen, alhoewel ik mij realiseer dat ik er waarschijnlijk nog niet veel mee kan, gezien mijn Baratza Encore......
Mijn plan is nog steeds de Eureka Specialita maar ik overweeg (daarvoor in de plaats) een handmaler.....

Gr Peter


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten

cron