Voorstellen

Grootje
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 14:13

Voorstellen

Berichtdoor Grootje » do 14 jan 2021, 13:42

Goedemiddag allen,

Na een tijdje wikken en wegen toch een mooi apparaat met toebehoren aangeschaft en dan kom je natuurlijk terecht op zo’n mooi forum waar al veel informatie te vinden is. Ik ben Stefan nog net niet 30 en met al het thuiswerken weer een hobby rijker.

Een paar dagen geleden is er een bezerra magica + eureka mignon specialita geleverd en die staan nu te pronken in de keuken met af en toe een zeer irritante tik, maar die schijnt erbij te horen.

Vooral het pronken is nu overigens nog aan de orde want met het proefpakket dat ik erbij heb besteld ben ik meer aan het kloten met het instellen van de maalgraad, de timer van de maler, met bijbehorende doorlooptijd met bijbehorende koffie uit dan met het proeven.. Tot grote frustratie. Les 1 dus: één soort boon is makkelijker dan allerlei verschillende.

Daarnaast bezig geweest met single shots maar tot grote frustratie liep de enkele dan wel goed maar kwam op de dubbele shots er te weinig uit (ristretto). Bleek dus dat een single lastiger is vanwege de vreemde vorm van de basket. De puck brak ook vaak in een rondje waardoor er meer water doorheen liep dan bij de dubbele wat het probleem verklaarde. Afijn de enkele basket gebruik ik maar niet meer en een bodemloos portafilter + 14-17 gr bakje wordt besteld.

Ik zit wel met een dilemma: als ik 15 gram in doe en ik krijg er ongeveer 60cc uit dan is dit meer dan 30 gram. Klopt dit en wat is nou beter?

Daarnaast snap ik dat ik een Lungo niet met deze maalgraad eruit kan persen ivm bitterheid. Daarom een paar longblacks gezet maar ik vond deze eigenlijk ook erg bitter. Wat kan hier het probleem van zijn?

Als de espresso een juiste hoeveelheid heeft met juiste doorlooptijd en toch bitter smaakt. Hoe kan ik dit dan aanpassen? Is dit een kwestie van te hard tampen? Want heb een paar goede gehad maar had net ineens met dezelfde instellingen een bitter bakkie.

Nog een advies gevraagd, aangezien in de single shots ga laten voor wat het is zal ik een knopje over hebben voor de timer.
Dus de enkele knop kan een dubbele worden maar wat is wijsheid om met de tweede timer te doen?

Zoals je ziet ben ik dus nog een echte beginner maar wil ik wel zo snel mogelijk een perfect kopje kunnen zetten; dubbele espresso en lekker Hollands bakkie oftewel iets meer dan 1 grote slok en een cappuccino voor mevrouw.

Tips zijn altijd welkom, graag zelfs ;).

Groeten,
Stefan

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen

Berichtdoor fransg » do 14 jan 2021, 13:48

Welkom!

Inderdaad 1kg van een boon/branding kopen en dat eerst helemaal goed krijgen en ervan genieten.

Single filterbakje wegmikken.

Een goed 18g IMS filterbakje kopen

Daar 18g in en dan 30g espresso in 30s eruit halen.

Grotere kop koffie: mok of kop vullen met heet water uit de machine, opzij zetten, espresso voorbereiden en maken, espresso in de mok erbij gieten.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Voorstellen

Berichtdoor manduca » do 14 jan 2021, 13:56

Zo te horen gebruik je geen weegschaal om je output te meten. Vergeet meten in cc’s.
Consistentie is belangrijk; zeker als je nog zoekende bent.

Wat betreft de lungo’s: beter americano’s maken zoals Frans aangeeft (dus je espresso zetten op een kopje warm water).
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Grootje
Berichten: 7
Lid geworden op: di 12 jan 2021, 14:13

Re: Voorstellen

Berichtdoor Grootje » do 14 jan 2021, 14:01

Ik heb wel een weegschaal maar daarom verbaas ik mezelf dat er best wel een verschil zit in grammen uit tav de oude methode met meten van cc. In grammen lijkt aanzienlijk minder te zijn dan cc.

De manier van water zetten en dan dubbele espresso erbij heb ik inderdaad ook gedaan maar vond het simpelweg niet te drinken. Dit ligt uiteraard aan mij maar vond de Lungo van nespresso altijd erg goed te doen. Dus ik zal hier vast iets fout in doen.

Thanks in ieder geval ik ga lekker door met oefenen en hoop dat ik de hoop niet verlies haha.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Voorstellen

Berichtdoor fransg » do 14 jan 2021, 14:06

Ik heb wel een weegschaal maar daarom verbaas ik mezelf dat er best wel een verschil zit in grammen uit tav de oude methode met meten van cc. In grammen lijkt aanzienlijk minder te zijn dan cc.
het lijkt niet alleen zo, het is zo ;-)

als je de espresso eens in een klein glaasje zet, dan zie je onmiddellijk waar 'm dat in zit
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Voorstellen

Berichtdoor manduca » do 14 jan 2021, 14:07

Crema heeft veel volume en weinig gewicht. En de hoeveelheid crema veranderd met de soort bonen en de leeftijd. Daarom is volume een slechte maat voor output om je extractie te bepalen.

Wat betreft de americano; de espresso die je verdunt moet zelf natuurlijk ook goed zijn. Het wordt met verdunnen niet opeens een beter shot.

Nadeel van een lungo is gewoon dat je veel overextractie krijgt en daardoor wordt het niet te drinken (vind ik).
Maar ik ben zelf ook meer van de espresso of cappuccino.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Voorstellen

Berichtdoor GuidovW » vr 15 jan 2021, 16:22

Ook welkom Stefan. :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

Gebruikersavatar
swimmer
Berichten: 298
Lid geworden op: do 12 feb 2009, 00:11
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Voorstellen

Berichtdoor swimmer » di 19 jan 2021, 10:59

Ahh nóg een Stefan erbij :D Welkom op het forum :)
:: Dallacorte mini E4 plus :: Lagom P64 :: Ceado E37S (te koop) :: Mahlkönig Vario 2. gen steel burrs :: Haus & Feldgrind :: Hario V60 & Delter Coffee Press & Aeropress & Kalita & Karlsbader Kanne ::


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 6 gasten

cron