Compak K6, restauratie, krijg ik het ding ooit nog aan de praat?

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Compak K6, restauratie, krijg ik het ding ooit nog aan de praat?

Berichtdoor RoosW » vr 12 feb 2021, 17:13

Voor weinig een K6 overgenomen waar de bonenhopper van ontbreekt, de verdere staat was abominabel mede omdat het ding na het enkel produceren van houtsnippers (jawel handen vol zwierven door de verpakking, en grof gruis in alle kieren van het apparaat) formaat koffiesnippers, compleet met nieuwe maalschijven (niet geïnstalleerd) in een doos gemikt als miskoop en verder door verkocht.
Ik ben hem nu aan het demonteren, en och och, wat een bende, maar voornamelijk oppervlakkig- en gebruiks- vuil.
De bonk metaal waar de boven maalschijf aan gemonteerd zit was verkeerd ingedraaid (hoe krijg je het voor elkaar??) en was vastgelopen op een braam in het schroefdraad.
Loshalen was een hele klus, ik ben daarna met een stevige metaalborstel aan de gang geweest om alle koffiegruis en vuiligheid te verwijderen, om goed te kunnen zien wat de schade was.
Behalve de braam en wat heel oppervlakkige krassen, geen enkele kunnen vinden.
De braam liet zich met veel beleid en een klein beiteltje verwijderen, de overgebleven plek heb ik weer goed glad kunnen krijgen (ondanks mijn bibberhanden).
Ook het schroefdraad van de boven maalschijf had geen grote schade, flink geborsteld en goed gekeken maar enkel wat oppervlakkige krassen gevonden die niet veel voorstellen. Na het schoonmaken het schroefdraad flink in de siliconenvet gezet en de bovenste maalschijf vervangen, die zag er werkelijk zeer slecht uit, veel krassen, pitten en beschadigingen en vooral heel, heel erg versleten.
Hij zat ook massief vast, ik ben echt heel lang aan het peuteren geweest om alle koffie gruis weg te krijgen bij de schroeven enkel om de schroevendraaier er überhaupt in te kunnen zetten!
Na het verwijderen van alle drie de schroeven kreeg je de maalschijf nog niet los, alsof ze secondenlijm gebruikt hadden.
Uiteindelijk aan de binnenring uitsparingen gevonden en daar eens een platte schroevendraaier in gezet, met enig beleid eindelijk het ding losgekregen, en wat een meuk daar weer onder zat!!

Nu even gestopt, de onderschijf zit nog op zijn plek, dat word weer een middag boenen en ploeteren voor ik die vervangen heb.
Enkel duimen dat de as niet beschadigd is, en alles zich nu goed terug laat plaatsen.
Kijkend naar de 1/2 cm dikke koffiegruis laag die ik uit het schroefdraad heb verwijderd, vermoed ik dat met enig beleid de zaak zich wel goed zal laten plaatsen
De doser is daarna het volgende problemen kindje, bij het legen (aan de hendel trekken) sloeg hij over, ik moet eens kijken hoever ik dat ding uit elkaar kan halen en reinigen, zal vast ook gebruiks vervuiling zijn die voor die problemen zorgen en anders een goede reden om een mod te proberen om een single dose machine te fabrieken.
Dat plastic schildje dat moet detecteren of de doser vol is zit er ook niet in (is die überhaupt noodzakelijk?)

Al met al een leuk project om in corona tijd mee te rommelen, en als ik hem aan de pruttel krijg heb ik een mooie vervanger voor de K3 Elite die ik nu gebruik.

Iemand nog met handige tips die van nut kunnen zijn om dit apparaat onder handen te nemen? Waar ik extra op moet letten bijvoorbeeld?

HanR
Berichten: 1970
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: Compak K6, restauratie, krijg ik het ding ooit nog aan de praat?

Berichtdoor HanR » vr 12 feb 2021, 17:45

Ik heb nog wel een hopper voor de K6, of ga jdie van de K3 gebruiken? Je mag hem hebben.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15058
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Compak K6, restauratie, krijg ik het ding ooit nog aan de praat?

Berichtdoor fransg » vr 12 feb 2021, 18:53

[bericht gewist, ik zie dat er al een hopper is gevonden]
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Compak K6, restauratie, krijg ik het ding ooit nog aan de praat?

Berichtdoor RoosW » vr 12 feb 2021, 20:40

Tja, ik kon het niet laten, dus maar even door geknutseld, de onderste maalschijf heeft men op een niet schone onderplaat gemonteerd, er kwam een dikke laag gruis (vastgekoekt) onder vandaan, goed schoon geboend, wederom alle schroefdraad gereinigd de nieuwe onder maalschijf geplaatst en de kop weer in elkaar geschroefd. Wederom, net als bij mijn K3 Elite zat toen de bovenkop geheel was ingedraaid, de afstelschijf verkeerd, losgemaakt, goed gezet, en een proef maalsel gedaan, poeder, fijner als de fijnste afstemming van de K3, stiller als de K3 ook nog.
Al met al een groot succes, morgen verder rommelen met maalgraad, maar vooral, de doser schoon zien te krijgen,.

Iemand tips hoe ik die doser het beste los maak en reinig?

Ik kon er geen youtube video over vinden :o

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Compak K6, restauratie, krijg ik het ding ooit nog aan de praat?

Berichtdoor RoosW » za 13 feb 2021, 17:41

Vandaag de volledige Doser verwijderd, wel veel meer werk als ik verwacht had, ik dacht met een uurtje klaar te zijn, met korte pauzes tussendoor van 11.00 tot 17:15 bezig geweest.
Toegegeven, veel tijd is verspilt aan het achterna kruipen van schroefjes die door mijn trillen vrolijk van de schroevendraaier afvlogen, en voorkomen dat één van onze zes katten er mee vandoor ging.
Ik heb alle onderdelen van de doser, behalve die in het vet stonden, in een bak heet water (60C oid) met dat spul dat je voor Backflushen gebruikt erin (twee theelepels). Jemig, alsof ik koffie gezet had na de eerste keer!
En dat was NA dat ik alles met een borstel en kwast zo goed en kwaad het ging al onderhanden had genomen.
Dat Backflush spul reinigt wonderbaarlijk goed! nu vele uren later en eindelijk de laatste onderdelen glimmend en zonder koffie aanslag weer op zijn plek.
Jemig, hoe veel manieren zijn er wel niet om zaken net andersom te monteren (waarna zaken niet passen en je drie stappen terug moet doen om het probleem op te lossen), ik heb ze wis en waarachtig allemaal ontdekt, wat je noemt een leerzame middag.
En let wel dat was met de PDF van een 'exploded view'.
De grootste blunder, bij eerste montage van de doser zat de handel aan de verkeerde kant [Facepalm] en werkte dus ook niet goed, blijven lachen en grommen als dat ^&*$%(% pennetje dat tegen het tandrad aanvalt met een veertje er achter weer eens het luchtruim verkiest boven het holletje waar ie inhoord.
Alles blinkt je weer tegemoet, en de doser werkt weer naar behoren, er zat zoveel crud op en rond het gehele mechanisme dat zaken bleven hangen..

Hij maalt als een dolle (gisteren althans), is stukken stiller (alles is relatief..) helaas ook stukken groter. maar bovenal, Ik vind het glanzende zwart van deze uitvoering wel veel mooier als het 'brushed aluminium van de K3 Elite.
Morgen maar eens kijken of ie nu echt helemaal voor de volle 100% functioneert, en als alles weer doet wat het moet doen, dan de K3 reinigen en weer op marktplaats mikken.

Operatie geslaagd :D

PS de kop liet zich voor het reinigen niet meer indraaien, de drie gleuven waar de uitsteeksels op de kop (waar de boven maalschijf aan bevestigd zit) zaten massief dicht met koffie, een klein schroevendraaiertje en veel geduld en letterlijk schoonbikken om ze weer geheel vrij te krijgen.
Onderhoud is een dingetje in de Horeca naar het schijnt!

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5630
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Compak K6, restauratie, krijg ik het ding ooit nog aan de praat?

Berichtdoor gilleko B. » zo 14 feb 2021, 17:25

Knap werk, zowel technisch als in volharding. Laat een foto zien, wil dat apparaat nu wel zien!




RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Compak K6, restauratie, krijg ik het ding ooit nog aan de praat?

Berichtdoor RoosW » zo 14 feb 2021, 18:27

Knap werk, zowel technisch als in volharding. Laat een foto zien, wil dat apparaat nu wel zien!

Afbeelding
Eerste poging werkt niet (via Google Photo)
Hmm heb het idee dat dit ook al niet werkt?

Ook niet geloof ik, grr, niet erg foto vriendelijk het forum programma..

Dit is een link naar twee foto's: https://photos.app.goo.gl/CL7qEwa9F1DUY34dA
Achteraf spijt van dat ik niet eerst een reeks foto's van de toenmalige staat gemaakt heb, en overigens ook van hoe ik alles uit elkaar heb gehaald, had veel tijd met het in elkaar zetten bespaard ;)

RoosW
Berichten: 858
Lid geworden op: zo 03 jan 2021, 12:36

Re: Compak K6, restauratie, krijg ik het ding ooit nog aan de praat?

Berichtdoor RoosW » zo 14 feb 2021, 19:49

Overigens zag ik op Marktplaats nog een K6 met dezelfde bedrijfsnaam op de doser staan, op het oog in betere staat, al had die wel een Hopper. Ik vermoed een Horeca onderneming die het Corona gebeuren niet overleefd heeft, verdrietig vind ik.

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Compak K6, restauratie, krijg ik het ding ooit nog aan de praat?

Berichtdoor manduca » ma 15 feb 2021, 09:12

Je plaatje is wat te groot.
Maar anders gewoon view image op Google doen, en die link hier tussen [ img ] tags plaatsen.
Overigens kun je op dit forum ook gewoon foto's als bijlage toevoegen.

Ik gebruik zelf overigens imgur.com voor de foto's. Genereert meteen makkelijke doorkliklinks voor plaatjes.
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

manduca
Berichten: 893
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Compak K6, restauratie, krijg ik het ding ooit nog aan de praat?

Berichtdoor manduca » ma 15 feb 2021, 09:15

Overigens zag ik op Marktplaats nog een K6 met dezelfde bedrijfsnaam op de doser staan, op het oog in betere staat, al had die wel een Hopper. Ik vermoed een Horeca onderneming die het Corona gebeuren niet overleefd heeft, verdrietig vind ik.
Van Eembergen is een grote horeca leverancier van koffiespullen.

https://www.eembergen.nl/
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista

Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58


Terug naar “Koffiemolens & malers”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten