Ascaso Coffee Grinder i1

1
Prima koffiemolen, maar de gebruiksaanwijzing is niet alles.

Hoe maak je die schoon, en kun je de maal groep demonteren?

Eindelijk ben ik er achter hoe je de maalgroep uit elkaar kunt nemen, in de gebruiksaanwijzing staat het allemaal wel, maar zo summier en slecht uit/afgebeeld dat ik mede eigenaren van deze koffiemolen mogelijk een handje kan helpen.

Je kunt de maalgroep demonteren door eerst het resevoir en de zwarte bovenkap te verwijderen, dat was me ook nog helder.
En dan net zo als een horloge aan de stelknop blijven draaien (net alsof je een horloge opwind).
Je ziet het koperkleurig gedeelte steeds een heel klein beetje omhoogkomen, net zo lang blijven draaien tot dat gedeelte loskomt (dat duurt een tijd) Nu kun je het bronzen bovenstuk eruit nemen en zie je dat in dit gedeelte, en zie je hoe de twee stalen maalschijven zijn gemonteerd.
Met een stevig borsteltje kun je nu de maalschijven en de maalgroep schoonmaken, ik gebuik hierbij ook de stofzuiger om de groep mooi schoon te zuigen.

Dan de bronzen schijf weer terug plaatsen en de stelknop andersom beginnen te draaien. Nu komt het: om het gevaar tegen te gaan dat je de schijven vast op elkaar laat lopen (is mij ooit gebeurt) schroef je even de kunstof uitloop er af (kruiskopschroef bevind zich op de maalgroep voorkant binnen).

Je kunt dan door de opening (waar normaal de koffie uitkomt) de zijkanten van de maalschijven nu goed zien zakken als je aan de stelknop draait.
Ik heb net zo lang gedraaid tot het niet verder ging, dit punt met een markeerstift op de bovenkant van de maalgroep gemarkeert (zodat je nooit in dat gebied mag komen met afstellen i.v.m. gevaar van te vast op elkaar laten lopen), en toen de een aantal keren teruggedraaid.
Ben er zeker van dat je de schijven echt niet meer vast op elkaar hebt, ander beschadig je mogelijk de motor die doorbrandt.

Nu is het weer zoeken naar de juiste afstelling voor de fijnheid van de koffie, dat is even zoeken welke machine dat je hebt en welke maalgraad voor jouw gebruik ideaal is, maar dan doet deze molen weer wat ze doen moet, en je leert wat meer over het afstellen en de werking vd molen.

Succes met schonnmaken.

Jan-Felix