De nieuwe Lelit Mara X!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13175
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen...

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor bobbee » do 01 apr 2021, 17:19

Fijn!
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
manofwilder
Berichten: 25
Lid geworden op: za 21 feb 2009, 14:21
Locatie: Meppel

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor manofwilder » do 01 apr 2021, 20:26

Nog even een vervolg op mijn eerdere melding. Het bleek toch nodig ook de sensoren te vervangen. Dat is uiteindelijk met flink wat kracht gelukt. Nu werkt de machine zoals het hoort, doe veel langer met een tank water en ik kan prachtige espresso's maken.

Verstuurd vanaf mijn SM-T720 met Tapatalk

Terug naar het Filter, Moccamaster, Hario, Brewista, Comandante
Op de kast staat Ascaso, La Pavoni, AMA Milano, Bialetti en Peugeot

Pimh007
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 apr 2021, 09:42

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Pimh007 » wo 07 apr 2021, 08:45

Sinds een klein weekje eigenaar van een nieuwe Mara X gekocht via Het Hoofdkwartier.
Heeft iemand anders ook last van veel water wat uit de zetgroep loopt na het maken van een shot?
Komt bij mij nog zeker 90ml water uit zonder ook maar de pomp aan te raken.
Dus niet in de driptray, maar echt daadwerkelijk uit de groep.

Edit: Als echte noob had ik de hendel niet ver genoeg dicht gedaan na een shot, en dus alleen de pomp uitgeschakeld en niet het ventiel gesloten. :o

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Pti » wo 07 apr 2021, 11:13

Zo makkelijk kan het opgelost zijn :mrgreen:

Pimh007
Berichten: 16
Lid geworden op: zo 04 apr 2021, 09:42

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Pimh007 » wo 07 apr 2021, 11:35

Hahaha ja inderdaad! :)

Rosanne
Berichten: 315
Lid geworden op: wo 25 nov 2020, 21:11
Locatie: Apeldoorn

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Rosanne » do 08 apr 2021, 14:33

Hoi Allemaal!

Ik heb van een koffie expert gehoord dat er in de Lelit Mara X helemaal geen PID zit.
Weet iemand hoe dit precies zit? Op de officiële website van Lelit staat bij de Mara X de PID namelijk ook niet weergegeven bij de specificaties.

Bij de bianca staat bijvoorbeeld specifiek: PID boiler controller for coffee and steam.
bron: https://espresso.lelit.com/product/32

Bij de Mara X staat bijvoorbeeld specifiek: Its brand-new double probe system, patented by Lelit, keeps brew temperature constant so as to yield the best performance for each single shot. Maar er staat dus nergens iets te lezen over een PID.
bron: https://marax.lelit.com/index-eng.html
Lelit Bianca V1 - Niche zero - ROK Espresso maker

HanR
Berichten: 1957
Lid geworden op: do 17 apr 2014, 20:39
Locatie: Delft
Contacteer:

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor HanR » do 08 apr 2021, 16:35

Wat zit er dan in volgens die expert?

Onderstaand wat achtergrond info:
https://www.home-barista.com/espresso-m ... 61215.html

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Pti » do 08 apr 2021, 17:45

Een PID op een warmtewisselaar is, integenstelling tot een single- of dual-boiler machine, volledig kansloos.

De Mara X heeft een actief geregelde temperatuur waarmee de zettemperatuur wordt beheerst.

Geen marketing-technisch gunstige PID, maar wel een revolutionair systeem dat écht werkt.

mr Blanc
Berichten: 549
Lid geworden op: ma 13 jan 2020, 14:22

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor mr Blanc » ma 12 apr 2021, 14:36

Een PID op een warmtewisselaar is, integenstelling tot een single- of dual-boiler machine, volledig kansloos.

De Mara X heeft een actief geregelde temperatuur waarmee de zettemperatuur wordt beheerst.

Geen marketing-technisch gunstige PID, maar wel een revolutionair systeem dat écht werkt.
Begrijp het misschien niet goed, maar ook op jouw website (hoofdkwartier) staat vermeld dat er een PID inzit:

"De PID regelaar zorgt voor nauwkeurige en betrouwbare temperatuur stabiliteit. Het unieke aan deze machine is dat de temperatuur niet alleen in de boiler maar ook in de warmtewisselaar wordt gemeten."

Of zijn er verschillende soorten "PID"
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

Pti
Berichten: 3245
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 15:43
Locatie: Zaanstad
Contacteer:

Re: De nieuwe Lelit Mara X!

Berichtdoor Pti » ma 12 apr 2021, 18:40

Ja en nee maar het is echt gewoon zeer lastig uit te leggen. Ik wil niet denigererend klinken, maar als je onvoldoende verdiept bent in de basale werkingsprincipes van een espressomachine én een PID regelaar is het uitleggen ervan een zware opgave. Ik probeer het hieronder zo simpel mogelijk uit te leggen zonder verder in te gaan op waar die P, I en D überhaupt op slaan.*

De controlbox is inderdaad voorzien van een PID regelaar die ervoor zorgt dat het verwarmingselement wordt aangestuurd. Maar dat werkt op een totaal andere manier zoals bijvoorbeeld de PID op een single- of dual boiler machine de regelkring veel minder complex is.

Single/dual boiler met enkelvoudige regelkring:
1. Setpoint wordt ingesteld op de PID regelaar.
2. De temperatuur wordt gemeten.
3. Het vermogen van het verwarmingselement wordt middels PID algoritme aangepast naargelang het verschil tussen 1. & 2.
4. Terug naar stap 2.

Bij warmtewisselaar machines is het niet zo eenvoudig omdat als eerste de temperatuur/druk van de stoomketel de stroomsnelheid van de thermosyphon bepaalt. De stroomsnelheid van de thermosyphon bepaalt vervolgens de mate van verwarming van de zetgroep

Om de temperatuur van de zetgroep actief te regelen, zoals de mara X doet, moet men dus op basis van de bovenstaande verhouding de temperatuur/druk van de stoomboiler actief regelen. Daarvoor wordt een regelkring zoals hier boven gebruikt maar niet zo simpel als 1>2>3>4. Maar in plaats daarvan wordt het eerder:
1. Setpoint voor zetgroep wordt ingesteld op de PID regelaar.
2. De temperatuur van de stoomketel wordt gemeten.
3. De temperatuur van de retourleiding in de thermosyphon wordt gemeten.
4. Op basis van het verschil tussen 2&3 wordt de setpoint van de stoomketel aangepast.
5. Het vermogen van het verwarmingselement wordt middels PID algorite aangepast naargelang het verschil tussen 2. & 4.
6. Terug naar stap 2.

Het is niet voor niets dat de bouwer van de beste espresso machines ter wereld, Kees van der Westen ooit zei: Ik zet een PID op de mirage omdat de markt erom vraagt en niet omdat ik vind dat de machine er verfijnder door gaat werken.

*Forumlid FransG heeft samen met Jan van der Weel ooit voor (ik meen) KTC magazine een stuk over zo'n PID regelaar geschreven. Door een redacteur die ongelukkig in het stuk heeft lopen hakken met als doel de hoeveelheid woorden te reduceren is dat artikel helaas niet heel accuraat meer. Maar misschien kandit artikel je iets wijzer maken, en anders post Frans hier zodirect misschien wel een link naar het juiste stuk dat zij erover schreven.


Terug naar “Semi-automaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

cron