62
door caferwin
In juni 2018 kocht ik een Mignon Specialitá, Ducati-rood. Een mooie tweede maler, nodig? nee, leuk ? jazeker.
Een mooie uitbreiding van de koffie-passie. Nu drie jaar verder viel mij op de ik steeds langer moest malen.
Dat is niet goed, een nieuwe maler dan maar? Ja altijd leuk iets nieuws.
Maar dat is natuurlijk te gek. De maler bevalt namelijk prima, om de al vaker genoemde eigenschappen.
Dus eerst maar eens op zoek naar een oorzaak en een oplossing.
Gelukkig kwam ik hier op het forum een zelfde vraag tegen. En een oplossing!
Mijn Mignon is namelijk de versie met de 2,3mm afstand van rand maalschijf naar rand schroefgat.
Daarmee vielen de vervangingsschijven van €35,- af. Nadat ik nog even overwoog om de Mignon XL aan te schaffen, of de Helios, of ...
Toch maar besloten om de 'Diamond inside' (DI) schijven te bestellen.
Tijdens de montage bleken er gewone HS maalschijven gemonteerd te zijn. Dus wel een verschil met de DI-schijven.
Ik werd wel blij van de nieuwe glimmertjes, ze stralen je tegemoet. Maar zou het ook verschil maken met malen?
Ja goed nieuws. De maaltijd is namelijk met ca 5 seconden afgenomen. Voor ongeveer dezelfde opbrengst. Het geluid van malen is ook veranderd. Ten goede, aldus ook mijn vrouw die dat veel beter hoort dan ikzelf.
En ook goed nieuws over het maalsel. Dat ziet er mooie en fluffy uit.
Hoe de espresso smaakt? Dat gaan we de komende dagen onderzoeken.
Met dank aan iedereen in onderwerp kan ik weer even vooruit met deze mooie maler.
SCAE barista level 1