Even voorstellen

1
Hi all,

Ondertussen al wat langer zwijgend lid van dit forum maar onlangs begonnen met wat vragen te stellen.. hoog tijd om even voor te stellen dus!

Mijn naam is Joey en al langer een voorliefde van koffie.. tijdens de vakanties in Italië in aanraking gekomen met echt goede espresso en sindsdien een beetje op onderzoek uit. Aantal jaar geleden geëxperimenteerd met mokkapotje maar dit is op de camping leuk maar verder niet echt.

Begin deze zomer de knoop doorgehakt om eens te investeren.. na heel lang wikken en wegen en wat begon met een quickmill en rancilio, ging naar vibiemme domobar en ben nu voornemens om na mijn vakantie de Lelit Marax aan te schaffen.

Waarom? Ik kan de machine zakelijk aanschaffen dus een btw voordeel op nieuwe machine. De marax kent over het algemeen goede recensies. Klinkt ook gebruiksvriendelijk voor een beginner. Toch gegaan voor een hx vanuit gemak.. En ik vind machine met E61 gewoon mooi!!

Voor de maker ga ik waarschijnlijk voor de bezzera bz005. Tweedehands. Omdat de lokale casabarista deze nog had staan.. volgens mij ook een aardige instapmolen.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Even voorstellen

2
Welkom! De BZ005 was lange tijd dé goedkope redelijk goeie instapper waar dat nu voor veel mensen de Eureka Mignon Specialita is. Maar als het ding heel weinig kost, iets als €50-€75 kun je er ook geen buil aan vallen.
Je hebt inmiddels vermoedelijk al vaak gelezen dat de maler de belangrijkste eerste aanschaf is...
En het pak bonen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Even voorstellen

3
fransg schreef:Welkom! De BZ005 was lange tijd dé goedkope redelijk goeie instapper waar dat nu voor veel mensen de Eureka Mignon Specialita is. Maar als het ding heel weinig kost, iets als €50-€75 kun je er ook geen buil aan vallen.
Je hebt inmiddels vermoedelijk al vaak gelezen dat de maler de belangrijkste eerste aanschaf is...
En het pak bonen.
Heb een aanbieding gekregen voor de bz005 van €150.. dat is aan de ruime kant begrijp ik dus..

4
voor 150 moet je ook wel ergens een nette gebruikte horecamolen kunnen vinden denk ik
misschien heeft iemand op het forum wel een Super Jolly over of zo
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

5
Welkom! Mooie upgrade. Wanneer je het geld hebt zou ik kijken naar een andere molen.
Wanneer je dit niet hebt zijn horeca molens ook een optie zoals Frans aangeeft. Super Jolly voor €150,- is een zeldzaamheid. Kijk er ook al even naar, maar gaan met doser voor minimaal €200,- van de hand. Electronisch mag er minimaal nog €100 bij. Wel is het nadeel meer retentie, werken met een kwastje etc.

6
Ook die eureka mignon specialita gaat tweedehands nauwelijks onder de 250€.. voor tweedehands bedrag een behoorlijk instapniveau qua prijs…

Houd me aanbevolen voor forumleden die nog aardige molen rond de 150 hebben staan..

8
Kijk ook naar Macap en Fiorenzato molens. Zijn vaak wat voordeliger dan een Mazzer Super Jolly. Maar ook 64mm schijven. Kijk wel naar een traploos instelbare molen. De oude Macap hebben dat bijvoorbeeld niet, de nieuwe wel. Er is wel een kit voor te koop. Werkt een stuk fijner en zorgt ervoor dat je langler tevreden blijft.
Een Eureka Mignion Specialita is wel prettiger wanneer dat haalbaar is. Minder retentie, groot en ook goed maalsel.
Of een G-iota voor single dosen. Veel over te lezen op dit forum. €400 als basis versie.

Denk in ieder geval goed over je molen na, deze gaat het echte verschil maken in de kop. Meer dan je espressomachine.

10
Tijd om de uiteindelijke setup aan jullie te presenteren.

Uiteindelijk gekozen voor een nieuwe Lelit MaraX... Wilde qua uiterlijk perse een E61 groep en deze machine wordt veelal aanbevolen (in mijn prijscategorie). Achter de schermen slimme technologie die zouden moeten zorgen voor een goede temperatuursbeheersing. Ga het testen komende weken..

Daarnaast in mijn zoektocht op voornamelijk MP gestuit op een LSM instant 97. Een behoorlijk bakbeest met schijven van 84mm. Ik wilde graag een maler met timer vanuit gebruiksgemak. Bij aankomst heb ik de machine uit elkaar gehaald en helemaal schoongemaakt. er zat behoorlijk wat aangekoekte koffieresten op de schroefdraad en schijven. Voor mijn gevoel zijn de schijven nog behoorlijk scherp.. TIP; gooi die deksel niet in de vaatwasser. Heb ik ook gedaan en heb nu een compleet misvormde deksel. Goede reden om een kleinere hopper te bestellen. Zag in topics op dit forum dat de mini hopper van Fiorenzato small hopper hier perfect op past!

Gisteren heb ik beide machines aangesloten en voorzichtig aan de slag gegaan. Eerste espresso's zijn een feit, maar ze zijn nog niet te zuipen :D . Komende dagen maar eens gebruiken voor de fijnste afstelling. Dit is wel echt puzzelen met de fijnheid van de maling, hoeveelheid espresso en timing (start je met tellen zodra de pomp begint te lopen?).

Heb al wat gezocht op dit forum naar tutorials hoe om te gaan met fijnheid maling, gewicht, hoeveelheid ml, doorlooptijd enz enz.. ALs daar nog tips in zijn in de vorm van heldere uitleg-video's of wat dan ook houd ik me aanbevolen.
Bijlagen