Re: Wat drink je nu?

2661
MartinW schreef: wo 08 sep 2021, 19:57 Volgens mij drink ik nu een caffè macchiato (espresso met wat melk en een paar theelepels schuim).
Omdat een cappuccino soms teveel vult
Afbeelding
Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn TA-1004 met Tapatalk
Volgens mij is dat een cortado...macchiato is met alleen schuim (valt mij altijd tegen), cortado (met een beetje melk en schuim) is dan weer soort mini Flat White
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart

2663
mr Blanc schreef:
MartinW schreef: wo 08 sep 2021, 19:57 Volgens mij drink ik nu een caffè macchiato (espresso met wat melk en een paar theelepels schuim).
Omdat een cappuccino soms teveel vult
Afbeelding
Afbeelding

Volgens mij is dat een cortado...macchiato is met alleen schuim (valt mij altijd tegen), cortado (met een beetje melk en schuim) is dan weer soort mini Flat White
Ah, het zal dan inderdaad een Cortado zijn.
De benamingen van alle mogelijke espresso met melk variaties heb ik nog niet helemaal paraat
Afbeelding
Afbeelding
.

2664
Net een tweede filter met de clever dripper mee gezet, lekker! Al verlang ik stiekem naar n espresso
Proef vooral de chocolade bosvessen, zoet en weinig acidity

Wel super mooie boontjes trouwens
Londinium L R 24 + Niche zero - volg me op insta: barista_yous (als je tips heb voor mijn insta altijd welkom)
Bijlagen

2666
Misschien hebben anderen dat ook wel eens: een boon die maar niet wilde lukken. Waar je ook later niet graag mee geconfronteerd wordt. Maar opeens ligt hij daar op je deurmat in een verrassingspakket: De Afrika melange van het Hoofdkwartier. De melange die ik destijds had opgegeven.

Haha bij het zien dacht ik: deze bonen gaan mij confronteren met of ik beter ben geworden in het zetten van espresso. Wel met een Strega ipv een Brewtus IV. Nu moet ik zeggen dat ik er nog niet ben met finetunen, maar hij lukt al aardig. Ik weet niet of de melange is veranderd, maar die enorme zuurbom uit mijn herinnering is het niet meer.
Hij is daar in tegen erg lekker, meer balans, een boon waar ik niet meer bang van wordt
Afbeelding

Afbeelding

2668
Keyser schreef: zo 12 sep 2021, 11:34 Misschien hebben anderen dat ook wel eens: een boon die maar niet wilde lukken.
Hee herkenbaar en ook dat het maanden later opeens wel gaat!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

2669
Keyser schreef: zo 12 sep 2021, 11:34 Misschien hebben anderen dat ook wel eens: een boon die maar niet wilde lukken. Waar je ook later niet graag mee geconfronteerd wordt. Maar opeens ligt hij daar op je deurmat in een verrassingspakket: De Afrika melange van het Hoofdkwartier. De melange die ik destijds had opgegeven.

Haha bij het zien dacht ik: deze bonen gaan mij confronteren met of ik beter ben geworden in het zetten van espresso. Wel met een Strega ipv een Brewtus IV. Nu moet ik zeggen dat ik er nog niet ben met finetunen, maar hij lukt al aardig. Ik weet niet of de melange is veranderd, maar die enorme zuurbom uit mijn herinnering is het niet meer.
Hij is daar in tegen erg lekker, meer balans, een boon waar ik niet meer bang van wordt
Afbeelding

Afbeelding
Je hebt de strijd overwonnen met de Strega 👍
Bezzera Strega (PSM) / Eureka Olympus 75 Mythos schijven

2670
ronald22 schreef:
Keyser schreef: zo 12 sep 2021, 11:34 Misschien hebben anderen dat ook wel eens: een boon die maar niet wilde lukken. Waar je ook later niet graag mee geconfronteerd wordt. Maar opeens ligt hij daar op je deurmat in een verrassingspakket: De Afrika melange van het Hoofdkwartier. De melange die ik destijds had opgegeven.

Afbeelding

Afbeelding
Je hebt de strijd overwonnen met de Strega
Afbeelding
De 3 Africa melange heb ik net gisteren geopend, maar bereid met de Aeropress. Daar vind ik lichtere bonen wel lekker bij.
Ga het ook eens proberen met de Mara X. Ben benieuwd hoe dat uitpakt bij espresso, ik houd daarbij niet zo van een zurige smaak.
Op het pak staat trouwens dat het wisselende melange is, dus misschien had je bij je eerdere ervaring een andere samenstelling.