Brewratio, hoe doe jij dat?

Hoe maak ik een goede... nee, de beste espresso? Hoe schuim ik melk op? Hoe maak ik koffie met een ESE espresso serving? Stel hier je vragen of lees het antwoord!
Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5653
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Brewratio, hoe doe jij dat?

Berichtdoor gilleko B. » di 14 sep 2021, 12:00

Vanuit "wat drink je nu" deze topic.

Momenteel bij de maak van een espresso doe ik het volgende:

1. Brewratio van 1:2
2. 12-14 grams mandje van IMS E&B lab
3. 14 gram koffiemaalsel in mandje
4. Richt op (yield) 28 gr koffie in ca. 25 seconden
5. Molen Etzmax medium gbw
6. Machine Rocket R58 V2
7. Weegschaal Acaia Lunar
8 . Start Weegschaal bij vallen eerste druppeltje in kopje. Acaia start tijd en gewichtmeting automatisch zodra het eerste druppeltje in het kopje valt.
9. Gebruik de naked portafilter
10. Koffie van het Hoofdkwartier Ethiopië Sidamo Dara washed

Dat laatste is al onderwerp van discussie. Startpunt kan ook zijn als je je het brouwen activeert, zeg maar start pomp. Als je dat doet dan moet je je malingsgraad al grover maken. Gemiddeld komt het eerste drupje na ca. 5 seconden pas in je kopje na start. Ben benieuwd hoe leden omgaan met het aanvangsmoment.

Een ander punt is als ik filmpjes zie op youtube ik vaak een straal uit de naked portfilter zie lopen dat ik onmiddellijke denk, no way dat dat 1:2 is. Dat gaat veels te snel.

Wederom bijgaande foto's. Tijd en koffie geen 28 gr in 25 seconden. Op moment dat ik de hevel afsluit loopt de tijd nog eventjes door en druppeltje er nog wat koffie uit het filter. Vandaar de langere tijd en gewicht. Ben benieuwd hoe leden binnen het forum hiermee omgaan.

Gegeven de spullen die ik gebruik fungeren beide molens qua fijnheid goed met dien verstande dat de Etzmax fluffy maalsel geeft, de Eureka Olympus geeft clumps vanwege de fijne maling. Dat los ik op door de puckprep wat uitgebreider te doen ivm vermorzelen van de klontjes.

Zal nog een filmpje maken van mijn workflow.


Nogmaals, zou leuk zijn als andere leden reageren hoe zij met hun brewratio omgaan.



AfbeeldingAfbeelding

Afbeelding


doubleb
Berichten: 81
Lid geworden op: ma 28 sep 2020, 15:25

Re: Brewratio, hoe doe jij dat?

Berichtdoor doubleb » di 14 sep 2021, 12:29

1. Brewratio van 1:2,3
2. 18 grams dubbel mandje, merkloos (zat bij de machine)
3. 17 gram koffiemaalsel in mandje
4. Richt op (yield) 40 gr koffie in ca. 28 seconden
5. Molen Pro-Barista G-iota (ook wel bekend als DF64)
6. Machine Gaggia Classic
7. Weegschaal Timemore B22
8 . Timer start bij aanzetten pomp
9. Dubbele uitloop portafilter
10. Koffie van Woodstock coffeeroasters. 60/40 Brasil Yellow Bourbon - Ethiopie Sidamo blend.

Bovenstaande geeft voor mij de lekkerste smaak met deze bonen. Ik varieer vrij veel met ratio en doorlooptijd. Qua dosering zit ik altijd wel tussen de 16 en 18 gram. Ik start de timer altijd zodra de pomp aan gaat.

Voor wat betreft het nadruppen na uitzetten pomp. Ik houd hier rekening mee met de doorlooptijd. Gemiddeld komt er nog 2 gram mee na uitzetten pomp. Ik stop de machine dus in dit geval op 38 gram en kom dan zo rond de 40 uit. Als het eens 0.5 of 0.8 meer of minder is neem ik dat voor lief.

Ik wil weleens wat meer gaan experimenteren met WDT. De G-iota geeft geen clumps bij mij, maar wil eens zien of het wat toevoegd.
Lelit Bianca | Sculptor 078s | G-iota | Clever Dripper | Timemore C2

manduca
Berichten: 903
Lid geworden op: di 11 aug 2020, 09:20
Locatie: Utrecht

Re: Brewratio, hoe doe jij dat?

Berichtdoor manduca » di 14 sep 2021, 12:55

1. Brewratio van 1:~2
2. 17-19 grams mandje van IMS
3. 18 gram koffiemaalsel in mandje
4. Richt op (yield) 34 gr koffie in ca. 34 seconden
5. Molen Compak K10
6. Machine Londinium Compessa
7. Weegschaal Acaia Pearl
8. Hendel naar beneden. Pre-infusie op leidingdruk (gok zo'n 4 bar).
8 . Hendel omhoog bij vallen eerste druppeltje in kopje. Duurt ongeveer 10-15 seconden. Acaia start tijd en gewichtmeting automatisch zodra het eerste druppeltje in het kopje valt.
9. Gebruik de naked portafilter
10. Koffie Colombia van Koffiebranderij Boon
Thuis: Londinium 1P * Londinium Compressa * Weber HG-1 * Compak K10 Pro Barista
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58

MartinW
Berichten: 50
Lid geworden op: di 27 jul 2021, 20:50

Re: Brewratio, hoe doe jij dat?

Berichtdoor MartinW » di 14 sep 2021, 13:11

Leuk draadje om hier weer op te pakken.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15190
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brewratio, hoe doe jij dat?

Berichtdoor fransg » di 14 sep 2021, 13:24

Net bij de vriendin die de Rocket en de Mazzer mini heeft nog even de boel afgesteld want ze was met wisselen van bonen, aanpassen van maling en tijd en gewicht langzaamaan de kluts kwijtgeraakt. Toen ik nog deels met haar samenwoonde regelde ik die spullen dagelijks, nu loopt het na verloop van tijd wat 'uit de pas' ;-)

Doel is 18g in het portafilter, mag rustig 1g meer of minder worden doordat zij dan bijvoorbeeld de chute niet uitveegt of weer eens wel.

Pre-infusie met lagere druk, na 7s stroomt de onderzijde van het filterbakje vol en begint de straal eerst druppelsgewijs in het opje te vallen. Tijd begint bij eerste druppel in kopje.

Doel is ongeveer 30g in 30s.

Zij zelf gebruikt alleen het eerste bodempje espresso, bijvoorbeeld de eerste 10s en dan komt daar heel veel geklopte melk overheen.

Thuis met de Londinium is de pre-infusiedruk afhankelijk van de boon maar eigenlijk bijna altijd 3,5-4 bar

Ook daar na zo'n 7 tellen de eerste druppels. De uitstroom neemt langzaam toe in snelheid. Eigenaardig genoeg gaat de eerste seconde even snel als de laatste seconde, dus de tijd/ruimte blijft continu op dezelfde snelheid, meestal. Dreigen de grammen de seconden in te halen dan trek ik het kopje weg en begint het smullen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5653
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Brewratio, hoe doe jij dat?

Berichtdoor gilleko B. » di 14 sep 2021, 14:05

Dank, met WDT hou ik mij ook volop bezig. Gaat mi. verder dan even gelijk strijken met de wijsvinger. Gebruik nu verschillende tools afhankelijk van de kwaliteit van het maalsel. Eigenlijk een communicerend vat met fenomeen brewratio. Jouw startpunt vergeleken met mijn startpunt betekent nogal wat voor de malingsgraad. Die 1:2 is een uitgangspunt en het blijft een beetje spelen binnen marges.




Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5653
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Brewratio, hoe doe jij dat?

Berichtdoor gilleko B. » di 14 sep 2021, 15:54

Net bij de vriendin die de Rocket en de Mazzer mini heeft nog even de boel afgesteld want ze was met wisselen van bonen, aanpassen van maling en tijd en gewicht langzaamaan de kluts kwijtgeraakt. Toen ik nog deels met haar samenwoonde regelde ik die spullen dagelijks, nu loopt het na verloop van tijd wat 'uit de pas' ;-)

Doel is 18g in het portafilter, mag rustig 1g meer of minder worden doordat zij dan bijvoorbeeld de chute niet uitveegt of weer eens wel.

Pre-infusie met lagere druk, na 7s stroomt de onderzijde van het filterbakje vol en begint de straal eerst druppelsgewijs in het opje te vallen. Tijd begint bij eerste druppel in kopje.

Doel is ongeveer 30g in 30s.

Zij zelf gebruikt alleen het eerste bodempje espresso, bijvoorbeeld de eerste 10s en dan komt daar heel veel geklopte melk overheen.

Thuis met de Londinium is de pre-infusiedruk afhankelijk van de boon maar eigenlijk bijna altijd 3,5-4 bar

Ook daar na zo'n 7 tellen de eerste druppels. De uitstroom neemt langzaam toe in snelheid. Eigenaardig genoeg gaat de eerste seconde even snel als de laatste seconde, dus de tijd/ruimte blijft continu op dezelfde snelheid, meestal. Dreigen de grammen de seconden in te halen dan trek ik het kopje weg en begint het smullen.
Ik heb 1 vrouw en zo af en toe via een sociaal sluwe aanvliegroute wordt er een stukje hardware bijgekocht. Maar die aanvliegroute kan dus worden voorkomen met meerdere vriendinnen. Ik ga het er straks thuis hier over hebben.Afbeelding

Afbeelding


Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15190
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Brewratio, hoe doe jij dat?

Berichtdoor fransg » di 14 sep 2021, 16:04

Ik heb 1 vrouw en zo af en toe via een sociaal sluwe aanvliegroute wordt er een stukje hardware bijgekocht. Maar die aanvliegroute kan dus worden voorkomen met meerdere vriendinnen. Ik ga het er straks thuis hier over hebben.Afbeelding
;-)

Het is echt leuk om heel goed bevriend te zijn met drie voormalig geliefden en dat bij hen nog die goeie espresso-apparatuur staat waar ze zelf plezier van hebben, die ik repareer of laat repareren als het nodig is, waar hun huidige partner van mee geniet en waar ik zelf, als ik er eens ben, ook een lekker kopje koffie mee kan zetten van mijn eigengebrande boontjes.

Een geliefde is (naast veel gedoe) heel fijn om te hebben maar een goede voormalig geliefde is goud waard.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Koffie technieken”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten