Koffie branden?

1
Hallo forum leden,

Wat is het toch weer een feest om het forum te bezoeken. Het is alweer even geleden dat ik hier was, maar het is een klein feestje om op het forum te zijn en de diverse posts te lezen.

In het begin van het jaar was ik hier voor de aankoop van een La Pavoni Prof en die heb ik toen gekocht. En weetje hij bevalt hartstikke goed!!! Wat een heerlijk klein apparaatje, 's ochtends twee espressootjes en ik kan de wereld aan.

Vorige week voor het eerst in mijn leven groene bonen gekocht, puur uit nieuwsgierigheid. En ook een beetje na de uitzending van de keuringsdienst van waarde ;-)

Na het branden van mijn eerste 100 gram in een bakpannetje moet ik zeggen dat het verschil enorm is. Zoveel aroma, ongekend. De smaak behoeft nogwel wat aandacht, maar dat is eerder een uitdaging dan een probleem.

De boontjes die ik gebruikt heb zijn de Colombia Narino Galeras Volcanic van Fleur de Cafe.

Gister heb ik ook de post van We Tiger zitten lezen over de bocaboca 250, wat een leuk apparaat is dat. En wat een leercurve in zo'n korte tijd met dat brandertje.

Ik besef me ter dege dat het branden in een koekenpan nooit hele goede roasts gaat opleveren en zeker geen constistente roastbatches.

Dus eigenlijk kan ik jullie hulp wel gebruiken, in waar aan te denken bij de volgende stap in het roasten.
Wat zijn leuke machientjes, of wellicht leuke zelfbouw projectjes.
Waar halen jullie je groene bonen vandaan, ik las iets van tpi?
En alles waarvan jullie denken dat het goed is om te weten, en dat is ongetwijfeld een heleboel.

Groeten Jeroen

Re: Koffie branden?

5
Ik denk dat die kleine brander nog bij Tije staat, is alweer een gepasseerd station en we zijn aan een grotere bezig maar doordat Jan een heel leuk huisje heeft gekocht in Friesland en het huisje extreem grondig bleek te moeten worden herbouwd terwijl zijn werk ook nog gewoon doorging, is er al een jaar weinig tijd voor geweest.

Mogelijk is dat kleintje nog intact en te koop, dat zou ik bij Tije moeten navragen.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

6
fransg schreef: wo 06 okt 2021, 09:03 Ik denk dat die kleine brander nog bij Tije staat, is alweer een gepasseerd station en we zijn aan een grotere bezig maar doordat Jan een heel leuk huisje heeft gekocht in Friesland en het huisje extreem grondig bleek te moeten worden herbouwd terwijl zijn werk ook nog gewoon doorging, is er al een jaar weinig tijd voor geweest.

Mogelijk is dat kleintje nog intact en te koop, dat zou ik bij Tije moeten navragen.
Tja een huis verbouwen kost inderdaad veel tijd. Ik heb er 11 jaar opzitten voor het verbouwen van een Zaans huisje.

Ik ga Tije contacten, klinkt als een leuke start. :D

Ik zag de nieuwe, dat is wel een gaaf ding zeg voor de serieuze brander.

Dank je Frans

10
Na het lezen van de blogs van Frans en het zien van de diverse filmpjes van Jan, Tije en Frans, maar ook die van Alex Campbell heb ik het besluit genomen om zelf een brander te gaan bouwen. Ook omdat ik een bouwer ben, zeker de helft van de fun. :D

De volgende "overpeinzingen" heb ik genoteerd:

- Brandercapaciteit 300 gr groene bonen, zodat je op ongeveer 250 gram gebrande bonen uitkomt. Dit is wat ik per week consumeer.
Alternatief is om een kleinere brandercapaciteit te bouwen, maar dan zal ik vaker moeten branden.

- Elektronische aansturing: initieel manueel, maar de upgrade naar een Andruino moet mogelijk zijn.

- Hetelucht brander (Fluid bed) of Drum brander?
Het is mij nog niet helder of er wezenlijke kwaliteitsverschillen zijn tussen deze type branders. De Stronghold S7, welke wordt gebruikt door Tom Wendelboe voor het branden van proefsamples, is immers ook een fluid bed brander. Daar en tegen is een Loring een barrel brander....
Mocht iemand hier tips of interessante links over hebben, graag!

Hetelucht brander

- brandkamer, is een hoge/smalle beter dan een lage/brede brandkamer. De Stronghold heeft bijvoorbeeld een relatief lage/brede brandkamer in vergelijk met andere branders die je ziet.

- Uitstorten, speciale uitgang met 'sluis' of een afneembare 'kan', zoals een van de eerdere versies van Tije, Jan en Frans.

- Opvangmechanisme voor de schafts, zodat deze op een gecontroleerde wijze worden afgevoerd.

- Uitstroom van de lucht/rook,
Een open afvoer, nadeel veel verlies van de warmte en geen tegendruk
Geknepen afvoer, hierdoor heb je (iets) minder warmte verlies en ontstaat er wat tegendruk. Bij het afvoeren van de schafts kan dit helpen. Maar wellicht blijft de brandrook dan te lang hangen in de brandkamer.

- Luchtstroom in de brandkamer, de basis stromingsleer er op na slaan of er nog maatregelen genomen moeten worden bij de instroom, zodat de bonen goed in beweging gehouden worden en er een gelijkmatige branding plaats vind.

- Na koelen van de bonen aan het einde van het brand proces.

Alle tips, suggesties, opmerkingen zijn welkom.

Groeten Jeroen