Re: Eureka Oro Mignon single dose

151
Pti schreef: wo 03 nov 2021, 15:01 Heb je het over de specialita of de XL? Want laatstgenoemde heeft een veel groter stelwiel welke ook zijn weg naar de SD zal vinden.

"Veel groter" niet overdrijven.

Afbeelding


Bovendien maakt het geen verschil met de rotaties die je nog steeds moet doen voor het wisselen tussen zetmethodes. Als je niet veel wisselt en alleen espresso doet is het ok, maar waarom dan uberhaupt gaan single dosen?

Re: Eureka Oro Mignon single dose

152
Ik vind meer dan 2x zo groot toch wel degelijk veel groter, maar allicht heb ik dunne vingers?

Single dosen wil ik inderdaad gaan doen om van verschillende bonen espresso te kunnen maken. In het keukenkastje staat een goedkope wilfa svart voor slow coffee.

Ik ben het helemaal met je eens dat omstellen een storende bezigheid is hoor, zeker met dat kleine wieltje. Maar zoals de twee hierboven ook al aangeven is een dergelijke usecase eerder een utopie. En voor espresso vind ik het stelmechanisme van Eureka een van de betere.

Re: Eureka Oro Mignon single dose

153
Pti schreef: Ik ben het helemaal met je eens dat omstellen een storende bezigheid is hoor, zeker met dat kleine wieltje. Maar zoals de twee hierboven ook al aangeven is een dergelijke usecase eerder een utopie. En voor espresso vind ik het stelmechanisme van Eureka een van de betere.
Nadat ik ook mijn teleurstelling over de molen had geëtaleerd, ben ik meer naar bovenstaande mening bewogen. Om die reden hem ook besteld.

Mijn Niche zal gemakkelijker kunnen switchen tussen standen. De Eureka zal verfijnder kunnen afstellen. Daar leent dat kleine wieltje zich beter voor dan de schijf van de Niche. Al zijn ze beiden traploos.
Maar eerlijk gebruik ik mijn Niche ook enkel voor espresso. Dus is het gemakkelijk wisselen tussen standen niet nodig. Voor filter heb ik mijn Comandante.

Re: Eureka Oro Mignon single dose

154

jorgen83 schreef:
Pti schreef: wo 03 nov 2021, 15:01 Heb je het over de specialita of de XL? Want laatstgenoemde heeft een veel groter stelwiel welke ook zijn weg naar de SD zal vinden.
Bovendien maakt het geen verschil met de rotaties die je nog steeds moet doen voor het wisselen tussen zetmethodes. Als je niet veel wisselt en alleen espresso doet is het ok, maar waarom dan uberhaupt gaan single dosen?
Single dosen heeft niet te maken met alleen wisselen tussen zetmethoden. Single dosen wilt ook zeggen dat er nauwelijks retentie is. Ook als je dezelfde boon iedere keer gebruikt met verschillende tussenpozen heb je dan geen last van opgehoopt maalsel maar iedere keer steevast versgemalen koffie. En uiteraard wisselen tussen bonen, maar niet per definitie tussen zetmethoden.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Re: Eureka Oro Mignon single dose

155
bobbee schreef: wo 03 nov 2021, 23:50
jorgen83 schreef:
Pti schreef: wo 03 nov 2021, 15:01 Heb je het over de specialita of de XL? Want laatstgenoemde heeft een veel groter stelwiel welke ook zijn weg naar de SD zal vinden.
Bovendien maakt het geen verschil met de rotaties die je nog steeds moet doen voor het wisselen tussen zetmethodes. Als je niet veel wisselt en alleen espresso doet is het ok, maar waarom dan uberhaupt gaan single dosen?
Single dosen heeft niet te maken met alleen wisselen tussen zetmethoden. Single dosen wilt ook zeggen dat er nauwelijks retentie is. Ook als je dezelfde boon iedere keer gebruikt met verschillende tussenpozen heb je dan geen last van opgehoopt maalsel maar iedere keer steevast versgemalen koffie. En uiteraard wisselen tussen bonen, maar niet per definitie tussen zetmethoden.
Fair enough. Ik noem verschillende zetmethodes, maar wat voor mijzelf geldt is vooral verschillende profielen aangezien ik een Decent heb. Ik wissel dagelijks welke boon ik gebruik en welk profiel. Dan moet je soms erg grote stappen maken, en met een klein wieltje was dat voor mij te foutgevoelig (bij Specialita).

Re: Eureka Oro Mignon single dose

156
Ik kom voor mezelf meer en meer tot het besef dat de beste weg gewoon meerdere gewoon goede malers zijn die enigszins betaalbaar zijn (al dan niet reeds gebruikt) vs het zoeken naar de ultieme oplossing. Voor het geld van 1 topmaler heb je 3 gewoon goede malers waar je dan 3 verschillende bonen kan insteken.
Voordelen zijn dat je niet telkens moet switchen van maalstand op 1 maler en zoeken naar de ideale stand. Je moet natuurlijk de plaats hebben en een partner die je niet wil laten colloqueren vanwege die redenering..

Ik ga zien hoe het met de Key zal uitdraaien in de praktijk.

Re: Eureka Oro Mignon single dose

157
jorgen83 schreef: do 04 nov 2021, 09:14
bobbee schreef: wo 03 nov 2021, 23:50
jorgen83 schreef:
Bovendien maakt het geen verschil met de rotaties die je nog steeds moet doen voor het wisselen tussen zetmethodes. Als je niet veel wisselt en alleen espresso doet is het ok, maar waarom dan uberhaupt gaan single dosen?
Single dosen heeft niet te maken met alleen wisselen tussen zetmethoden. Single dosen wilt ook zeggen dat er nauwelijks retentie is. Ook als je dezelfde boon iedere keer gebruikt met verschillende tussenpozen heb je dan geen last van opgehoopt maalsel maar iedere keer steevast versgemalen koffie. En uiteraard wisselen tussen bonen, maar niet per definitie tussen zetmethoden.
Fair enough. Ik noem verschillende zetmethodes, maar wat voor mijzelf geldt is vooral verschillende profielen aangezien ik een Decent heb. Ik wissel dagelijks welke boon ik gebruik en welk profiel. Dan moet je soms erg grote stappen maken, en met een klein wieltje was dat voor mij te foutgevoelig (bij Specialita).
Misschien is de specialita icm de decent dan ook wel een beperking in zijn kunnen, tis toch een beetje een instap maler naast niet bepaald een instap machine...