Even voorstellen

Carolus
Berichten: 1
Lid geworden op: do 03 jun 2021, 22:06

Even voorstellen

Berichtdoor Carolus » vr 05 nov 2021, 15:15

Voor ik begin, dank aan de hosts en alle posters voor dit forum! Ik ben blij om een forum te vinden met binding met de Nederlandse markt betreffende koffieliefde.

Ondertussen ben ik een aardige third wave koffie geek, mede dankzij erg uitgesproken koffie te proeven van the Right Side en (helaas, de destijds uitzonderlijke - maar dat verdiend een topic in een andere context) Origo. Dus van fervent koffiedrinker voor 2017 ben ik omgetoverd tot liefhebbende nerd. Zo ben ik gegaan naar, van een haast onmogelijk voor te stellen Magimix U M130, een Aeropress + Hario Skerton --> Kalita Wave 185 en Mokapot + OE Lido 3 --> Solis Pro 117 + Caffissima IQ --> V60 + SSP Vario.
De Aeropress gebruik ik trouwens nog steeds met veel plezier voor weekendjes weg, maar het is nu gepaard met de 1Zpresso Q2.

Momenteel droom ik met m'n erg schaarse budget van een espressomaker met geweldige temperatuur stabiliteit en flow control. En de Cafelat Robot heeft m'n oog gevangen en houdt m'n aandacht stevig vast. Hoewel de Flair 58 wellicht handiger is in gebruik en betere temperatuur controle heeft, heeft de Robot mij gecharmeerd door volledig analoog te zijn en minimale warmtedissipatie te hebben zonder "nodeloze" verspilling aan voorverwarming (wel noodzakelijk voor espresso natuurlijk, maar nodeloos omdat de extra energie uiteindelijk in de machine en lucht zal zitten). Ik hoop de Robot te kunnen laten met een C40 MK4 met Red Clix of een M47 Classic.

Als het meezit kan ik binnenkort dus bijdragen aan topics over de Robot. En voor nu blijf ik met plezier de ervaringen, reviews, en ideetjes van ander posters lezen.

Tot slot, ik ben ook wel benieuwd naar twee andere topics. Als deze er nog niet zijn, dan hoop ik komend jaar bij te dragen aan een start. Als deze er al wel zijn, dan ben ik blij met een linkje naar de desbetreffende posts. Ik ben erg benieuwd naar... spanningsopbouw ...

1.) Informatie of ideeën over verduurzaming van de specialty koffie industrie in het licht van klimaatverandering en virussen.

En het tweede punt leid ik in met een wellicht iets te lange introductie: behalve koffiefanaat ben ik ook een enthousiaste hobbykok. Ik probeer vaak de kennis van koffie bereiding en smaakprofielen mee te nemen voor inspiratie in de keuken. Bijvoorbeeld, laatst had ik in kort tijdsbestek een rokerige / oolong / chocolade flat white uit Brazilië en een goed matchende relatief zoete citrus filter koffie uit Ethiopië. Door de smaakimpressies, krijg ik persoonlijk dan ook meteen zin in een chocolademousse met in Lapsang Souchong gemarineerde manderijn, geroosterde hazelnoten en een manderijn reductie. Het tweede topic waar ik dus nieuwsgierig naar ben:
2.) Ervaar jij ook kruisbestuiving tussen koffie en andere hobby's, en zo ja, wat dan?

Als je nu nog meeleest met wat ik schrijf, dan wil ik empathisch zeggen dat ik het ook wel een lange voorstellende vind van mezelf. Afgekort: Aangenaam!
Pour-over: Vario/OE Lido3+V60 [t=180s] |Pizza: Caputo Cuoco/Chef met desem uit Maart 2019+Ooni Karu 12" [t≈295.200s + 90s]

Gebruikersavatar
GuidovW
Berichten: 1335
Lid geworden op: za 06 jan 2018, 13:55

Re: Even voorstellen

Berichtdoor GuidovW » vr 05 nov 2021, 19:02

Welkom Carolus.
Mooi verhaal en je doet me watertanden met je recepten.

Thuis probeer ik kruisbestuivingen met koffie een beetje aan banden te leggen; voor je het weet heb je er een hobby bij…. :lol:
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Even voorstellen

Berichtdoor ErikW » vr 05 nov 2021, 20:11

Welkom Carolus!
Leuke intro!
Nieuw topic starten? Koffie in en bij het eten?
Welke gerechten kunnen koffie gebruiken in de receptuur?
Bij welke gerechten zou je naast wijn, bier of thee ook kunnen laten vergezellen van koffiesoorten?

Om vast een aftrap te geven:

tiramisu (inkopper!)
mediatariene keuken (stoofpotten) kunnen vaak met amandelen, rozijnen etc op smaak gebracht worden en koffie kan vaak ook leuk erbij!

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Even voorstellen

Berichtdoor bobbee » vr 05 nov 2021, 22:07

Welkom. Kom maar door hoor met topics! Een goed onderwerp gaat vanzelf leven.

Bij Square Mile Coffee in Londen serveren ze brood én boter met gemalen koffiebonen erdoor. 
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1529
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Even voorstellen

Berichtdoor Dirk Jan » za 06 nov 2021, 09:44

Ook van mij een welkom en plezier hier.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.


Terug naar “Alles voor beginners”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 8 gasten