walter- schreef:Hoi Bobbee,
De vraag zoals gesteld komt van een aantal plaatsen.
Ik lees me al een tijdje in.
Bij 'serieuze' testen als bv kaffemacher of Hoffmann komt telkens terug dat druk en temperatuur zeer dikwijls niet juist zijn ingesteld.
Ook bij duurdere machines. Ik wil ze daarom ook kunnen zien en daarom ook kunnen aanpassen. Daarnaast wil ik in gebruik eenvoudig tussen 1 en 2 tassen kunnen wisselen en niet willen raden hoeveel water eruit de machine kwam.
Maar ik ging er eigenlijk niet van uit dat dat binnen wat ik een redelijke prijs kon vinden. Tot ik die Ascaso Dream PID tegenkwam. Ik was op zich wat verrast dat het kon.
En ik kan me moeilijk voorstellen dat er geen ander apparaat is dat gelijkaardig is.
Ah ok! Dus je wilt gewoon de druk kunnen aanpassen eenmalig. Dus op 9 Bar extractie druk en niet mee spelen tijdens extractie.
Dan kun je iedere Rocket, ECM, Bezzera met E61 groep wel pakken. Die druk stel je af met de OPV en de temp met de pressostaat of pid. Zo'n E61 groep heeft 45 min nodig om volledig verhit te worden en de temperatuur is dan mooi stabiel.
Knopjes voor 1 of 2 kopjes werken niet want ook je maalgraad moet je daarop aanpassen. 1 maling voor 1 kopje heeft een andere maalgraad dan die voor 2 in met allebei hun eigen filterbakje. Ook kan de ene boon beter smaken met een langere extractie dan de ander en de voor geprogrammeerde hoeveelheid water gooit roet in het eten om tot de gewenste perfecte extractie te komen. Je kunt beter een espresso van 30 ml zetten met hele geode vers gebrande koffiebonen uit 15 tot 20 gram ipv 2x30 ml uit 15 tot 20 gram.
Laat je niet al te gek maken door al die berichten over temp en druk. Wat je wilt is goede koffie. Als je een goede machine pakt, een goede maler hele hele goede koffiebonen en daarmee aan de slag gaat en leert goede extracties te creëren met wat je hebt dan zit je echt al vol gas te genieten!