Re: Nieuwe maler, budget max 1200

21
bobbee schreef: wo 17 nov 2021, 11:15
cremalover schreef:Voor mij speelt retentie geen enkele rol.Consistentie ook niet.In het dagelijkse leven merk ik er nauwelijks iets van.Belangrijker vind ik dat een maler STAAT.Dwz.niet naar achter schuift als ik de portafilter er tegen aan druk of dat de maler beweegt tijdens het malen Verder haat ik plastic aan zo'n ding.En hij moet stil zijn.
Moet je niet zo hard met je portafilter er tegenaan duwen.
Afbeelding
Dat ligt ook aan mij.Ik ben lomp.

Re: Nieuwe maler, budget max 1200

23
chomburg schreef: wo 17 nov 2021, 10:30 Alleen moet iemand wel voor een redelijke prijs afstand willen doen van een leuke Atom 75 ofzo
Nadeel is dat iedereen vaak the latest and greatest wil. Voor een Niche betaalde je afgelopen maanden gewoon meer dan de nieuwprijs. Inmiddels is dat wel weer gestabiliseerd door nieuw aanbod.

Een Eureka XL kun je waarschijnlijk nog voor 80% van de nieuwwaarde kwijt, en dat zal voor een Atom 75 ook wel gelden. Voor €1.200 koop je gelukkig gewoon een nieuwe Atom 75 met tita burrs en kleine hopper bij een Nederlands adres.

Doser, retentie, onnodig lomp groot ding, ik moet er niet aan denken. Zo'n Helios 80 lijkt me nog wel leuk en voldoet daar deels aan, maar valt in de categorie 'moderne' horecamaler. Ofwel geen doser, rete-snel, flashy schermpje etc. Retentie weet ik niet, maar zal ook wel minder zijn.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.