Hier ook een tevreden gebruiker van de MaraX
Heb de machine nu iets meer dan een jaar, en geen spijt van de overstap vanaf een Expobar Brewtus.
1x kapotte pomp gehad, maar dat is netjes opgelost door Roland.
Nu lees ik dat er ondertussen V2 van de MaraX is, waarbij de aanpassing van de opv voor het restwater, nu standaard is. Zou dit dan nu met behoud van garantie toch uitvoerbaar zijn voor V1 bezitters?
Dat is namelijk het enige waar ik me nog wel eens aan stoor
Re: De nieuwe Lelit Mara X!
182Ja en nee, in eerste instantie was Lelit erg tegen de "custom" aanpassingen en technisch gezien verbreek je nog altijd de garantie als je de machine zelf opent. Maar als "onze" machines straks binnen druppelen voor hun eerste onderhoud mogen we de modificatie wel uitvoeren. Dus als je zelf een beetje handig bent kun je het best zelf uitvoeren zonder dat je je druk moet maken om eventuele garantiebreuk.
Wat betreft V2, zo ver vind ik het niet gaan de veranderingen zijn een stuk kleiner dan toen Bianca van V1 naar V2 ging. Bij Mara is het, behalve de retour v/d OPV vooral cosmetisch.
Wat betreft V2, zo ver vind ik het niet gaan de veranderingen zijn een stuk kleiner dan toen Bianca van V1 naar V2 ging. Bij Mara is het, behalve de retour v/d OPV vooral cosmetisch.
183Dank voor je info! Da's misschien wel een goed idee, om het gelijk met een servicebeurtje aan te laten passen.
184Goed te lezen. Hier ook een pti machine. Op een paar dagen na een jaar oud. Vorig weekend ook de mod gedaan, omdat ik idd las en zag dat de v2 het ook heeft. Ook zie ‘per ongeluk’ op de lelit insider filmpjes de nieuwe routing. Klusje was erg eenvoudig. En waar je op de engelse sites weleens iets leest over veranderend geluid, is dat enerzijds inderdaad waar, maar het klinkt wel precies zoals je zou verwachten. Niks geks dus.
Pti, bij consequent gebruik van in-tank-filter, wekelijkse goede schoonmaak incl. water backflush, 6 wekelijkse chemical back flush, is er dan nog verder onderhoud nodig (jaarlijks, twee jaarlijks)?
Pti, bij consequent gebruik van in-tank-filter, wekelijkse goede schoonmaak incl. water backflush, 6 wekelijkse chemical back flush, is er dan nog verder onderhoud nodig (jaarlijks, twee jaarlijks)?
185Ligt een beetje aan hoe intensief je de machine gebuikt, maar in principe is het voor elke (e61) machine hetzelfde. De eerste beurt na ongeveer anderhalf a twee jaar daarna jaarlijks.
Meestal is een lekkende filterdrager-pakking, vacuümbreker of stoompijp een indicatie dat een machine aan een beurt toe is.
Meestal is een lekkende filterdrager-pakking, vacuümbreker of stoompijp een indicatie dat een machine aan een beurt toe is.
186Hoe is de OPV omleiding gedaan in V2? Zag op sommige sites dat ie naar de waterbak terug gaat maar dat lijkt me sterk. Gaat die terug naar de leiding voor de pomp? zoals volgend plaatje?Pti schreef: do 16 dec 2021, 19:57 Ja en nee, in eerste instantie was Lelit erg tegen de "custom" aanpassingen en technisch gezien verbreek je nog altijd de garantie als je de machine zelf opent. Maar als "onze" machines straks binnen druppelen voor hun eerste onderhoud mogen we de modificatie wel uitvoeren. Dus als je zelf een beetje handig bent kun je het best zelf uitvoeren zonder dat je je druk moet maken om eventuele garantiebreuk.
Lelit MaraX - Sculptor 078S - Specialita Mat Zwart
188Hoe vaak “flushen” jullie de heet water tap?? In de manual wordt geadviseerd om eens per week een halve liter water te tappen uit de heet water kraan?
Doen jullie dat ook? En waarom of wat is de achterliggende gedachte?
Misschien begrijp ik het niet goed, maar het water wat ik dan aftap is toch hetzelfde water dat ik via mijn groep door de koffie laat lopen? Dus kan toch niet echt dood water ontstaan?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Doen jullie dat ook? En waarom of wat is de achterliggende gedachte?
Misschien begrijp ik het niet goed, maar het water wat ik dan aftap is toch hetzelfde water dat ik via mijn groep door de koffie laat lopen? Dus kan toch niet echt dood water ontstaan?
Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
189Ik heb van een van mijn machines een poos niets uit de heetwatertap gelaten. Daarna was het eerste water dat eruit kwam niet fris helder. Tegenwoordig warm ik af en toe een kop voor met heetwater. Zo ververs ik het water in de boiler een beetje.
ja en nee, maar vooral nee.Joeyvn schreef: ma 27 dec 2021, 20:23Misschien begrijp ik het niet goed, maar het water wat ik dan aftap is toch hetzelfde water dat ik via mijn groep door de koffie laat lopen?
Je hebt in beide gevallen water uit de kraan in de waterbak gedaan, aan die kant is het hetzelfde water.
Daarvandaan kan er water in de boiler worden gepompt als het waterniveau daar af is genomen. Ook al tap je geen water af dan wordt het heel langzaam toch iets minder omdat bij opwarmen er wat stoom ontsnapt.
En er wordt ook water in de warmtewisselaar gepompt. De pijp ervan loopt wel door de boiler maar wisselt geen water uit met de boiler, slechts warmte, vandaar dat het warmtewisselaar heet en geen waterwisselaar.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
190Niet zeker of het al bekend is, maar ik zag op internetz een lelit mara met digitale temp langskomen! Is dat misschien fijner dan de switch onder de druiplade?
https://www.coffeeitalia.nl/lelit-mara- ... gL39PD_BwE
https://www.coffeeitalia.nl/lelit-mara- ... gL39PD_BwE