Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Ben je een moeilijk woord tegen gekomen of wil je meer weten over de techniek van het koffie maken, proeven of drinken? Ontdek het hier!
Boem
Berichten: 28
Lid geworden op: zo 14 jun 2020, 20:21

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor Boem » zo 12 sep 2021, 15:53

Mocht je single doses willen malen, dan raad ik je aan de bonen niet op gewicht maar op volume af te meten; maw zork naar een maatschepje dat met hele schepjes volstaat voor het gewicht dat je wilt. Veel eenvoudiger voor de leek en veel minder gevoelig voor de gewichtsvariatie tussen lichter en donker gebrande bonen dus je hoeft geen gewichtscorrectietabel op te hangen voor je verschillende bonen.

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor ErikW » di 14 sep 2021, 16:25

Dank voor het meedenken!
Ik ga voorlopig vooruit de bonen afpassen en in afgesloten reageerbuisjes doen.
Dan is het voor 'overige gebruikers' alleen maar bonen in de maler doen (maler staat ook op de goede stand) en malen, een draai met de Motta verdeler en even in de hefboom-tamper, in de Decent het portafilter vastklemmen en de starten met de defaultknop waarin he goede programma zit. (Setup voor Key, Decent Compak CPS-tamper).
Kind-kan-de-espresso-doen! :D

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor fransg » di 14 sep 2021, 16:34

Heel benieuwd hoe het met de Decent gaat straks, een heel andere aanpak ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor ErikW » do 06 jan 2022, 21:19

Ondertussen of eindelijk is de Cube er!
De eerste zending werd me pas bericht toen hij alweer terug gestuurd werd naar verzender.
Uiteindelijk weer terug naar mij, bleek deze machine niet te werken.
Overleg met verkoper, die heeft weer lang op Compak's reactie gewacht en toen kreeg ik een retourlabel om terug te sturen.
Hierna weer wachten op de 2de versie. En die is nu eindelijk binnen.
Snel uitgepakt en aan . . . . .
Hij doet het!!!
Heel eenvoudig af te stellen en heel weinig gezoem als hij tamped.
Nog geen eindeloze testen mee gedaan maar eerste indruk is heel positief!
Weer een stap op de weg naar mooie standaardisatie in tamp-druk en multi-person bruikbaarheid!

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 14930
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor fransg » do 06 jan 2022, 21:27

leuk!

nu nog de foto's / filmpjes ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor ErikW » do 06 jan 2022, 21:35

Zal de Cube eerst eens netje naast de Decent zetten en je dan foto's sturen. ;)
Moet, denk ik nog lang wachten op de Key om de trio compleet te maken!
En dan nog eens denken over de andere stapjes. Wat kan daar nog mee??? :?:
Levelen en ontklonteren bv. :idea:

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5586
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor gilleko B. » di 11 jan 2022, 12:29

Ik ben ook heel.nieuwsgierig. Ik lees de Cube en begrijp dat dat een tamp-apparaat is. Is dat een soort puqpress?




ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor ErikW » di 11 jan 2022, 21:37

Klopt!
Portafilter inschuiven en er wordt getampt met constante druk.

walter-
Berichten: 104
Lid geworden op: do 11 nov 2021, 17:48

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor walter- » zo 23 jan 2022, 17:08

We zijn hier nu ook met 4 gestart 1 espresso machine te gebruiken, komende van een volautomaat.

Ik lies de koffie, stel de maler af, het 1 kopje knopje is afgesteld op de hoeveelheid water voor een double.

Iedereen kreeg de uitleg voor het malen en aantampen. Dat lijkt redelijk te lukken...

De echtgenote volgt de normale dubbele espresso. De jeugd doet maar wat. "Wat" is spelen met wat ze kunnen; minder koffie, meer water, koffie aanlengen naar americano-achtig en aanlengen met gestoomde of gewone melk of iets melkachtig. Eigenlijk maken ze iets dat wat op een cafe-creme lijkt naar recept.
Voorlopig tot ieders tevredenheid. En de jeugd maakt zelfs de filtermandjes leeg na gebruik.

Zelf zou ik zeggen; diegene die espresso willen, gaan overstag mee het standaard recept/zetwijze te volgen. Diegene die voordien iedere keer de volautomaat in bijna random instellingen koffie lieten zetten, hebben genoeg vrijheid dat nog steeds te doen en doen het nog steeds.
Daarom op de oorspronkelijke vraag van TS: het loopt wel los...

Walter

ErikW
Berichten: 957
Lid geworden op: za 15 apr 2017, 20:48

Re: Gedachten over goede espresso apparaten set voor meerdere gebruikers bruikbaarte gebruiken

Berichtdoor ErikW » zo 23 jan 2022, 21:08

Leuke ervaring voor voer in dit topic!


Terug naar “Varia”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 5 gasten