Je hebt het zelf niet door, maar de toon waarop je communiceert valt bij een aantal verkeerd.
Je bent, net zoals ik, een beginner. Hulp van de ervaren koffiezetters hier hebben wij nodig.Persoonlijk zou ik me wat meer dankbaar opstellen voor het beantwoorden van je vragen en je toon wat matigen. Gewoon een tip
Zie maar wat je ermee doet
Re: Single shot en dubbel shot zonder maalder nieuw in te stellen?
42IMS single basket. Geen ridge dus geen gepriegel met aantampen. Maar zelfs dan, met 7 en 9 gr. maalsel een fijne espresso maken. Voor mij geen succes, een volle zoete body lukt mij niet.
43Dit is het sage mandje (denk ik, is 2dehands machine en heeft zoals de andere mandjes geen aantekeningen).
De niet conische rand is lager dan je EMS voorbeeld. Vandaar mijn aandruk probleem...
De niet conische rand is lager dan je EMS voorbeeld. Vandaar mijn aandruk probleem...
44Dus je zet altijd een double?gilleko B. schreef: za 15 jan 2022, 15:22 .... Maar zelfs dan, met 7 en 9 gr. maalsel een fijne espresso maken. Voor mij geen succes, een volle zoete body lukt mij niet. ...
45Nog iets bizar/grappig; tampte de single basket aan; en als ik de tamper ophief, kleefde de hele koffie aan de tamper en kwam zo in zijn vorm getampte uit het mandje. Klevend aan de tamper bleef het gewoon in zijn vorm. Geen idee hoe dat fysisch mogelijk is of was...
Is dat de reden dat velen na aanduwen de tamper nog eens ronddraaien?
Is dat de reden dat velen na aanduwen de tamper nog eens ronddraaien?
46Verdiep je in brew ratio en je weet alles.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
47Ik denk dat dit het soort antwoorden is waarvoor Cappunelis wil zeggen dat we dankbaar moeten zijn .
48Kan zijn dat aan de onderzijde van de tamper vocht kleefde, of vacuüm werking, of misschien vettigheid koffie. Ik gebruik een 12-14 gr mandje, doe daar 14 gram in en bij een brewratio 1:2 ca. 28 gram koffie in het kopje. 16 gram doe ik ook nog eens wel, maar 14 gram bevalt mij prima.
49Klopt. Nu is het aan jou om er wat mee te doen, of niet natuurlijk.walter- schreef:Ik denk dat dit het soort antwoorden is waarvoor Cappunelis wil zeggen dat we dankbaar moeten zijn .
Nogmaals, het is niet wat je wilt horen maar je moet aan de bak. Koffie zetten, uitproberen met dat single filterbakje (die ik liever niet gebruik). Heb je al 1 goede espresso gezet met het dubbel filterbakje? Dus bijvoorbeeld 17 gram koffie en daaruit 1x 30 a 35 gram espresso? Dat is een brew ratio van ~50%. Hoe bevalt dat? Of trek je 2x 30ml uit 14 gram koffie in 30 sec? Wat is JOUW referentiepunt?
Ik heb er waarschijnlijk overheen gelezen maar welke koffiebonen gebruik je? En welke maler heb je?
Allemaal dingen die meespelen voor het resultaat van de espresso uit het enkel kops filter.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’
50Welke van je vragen zijn nu niet-retorische vragen?
Relevant denk ik; ik gebruikte een koffie Kruze Rio Jorco Los Encinos; die zal maandagmiddag op zijn en dan zal ik van Kruze een paar dagen een andere koffie testen.
Walter
Relevant denk ik; ik gebruikte een koffie Kruze Rio Jorco Los Encinos; die zal maandagmiddag op zijn en dan zal ik van Kruze een paar dagen een andere koffie testen.
Walter