Re: Single shot en dubbel shot zonder maalder nieuw in te stellen?

91
Vanmiddag de single baskets opgezocht, de juiste geselecteerd en zojuist twee bakkies gezet. Zelfde maalgraad als ik bij de dubbele gebruik.

De eerste: 13 gram in, ruim 1 minuut doorlopen en 30 gram uit. Geen crema, geen fijne geur, geen body en de koffie smaakt een beetje naar de koffie die bij ons uit de Jura Eno komt.

De tweede: 11 gram in, 25 seconden, 26 gram uit. Helemaal niks aan, 'slappe hap', 'slootwater'.

Gaan we dus niet mee verder.

(We hebben de singlebaskets nog liggen omdat mijn vrouw in het begin van de Rancilio daar koffie mee wilde zetten.)
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

94
omeCo schreef: zo 16 jan 2022, 19:17
walter- schreef:
omeCo schreef: zo 16 jan 2022, 16:57 Een plaatje doet wonderen.
Links ridged, rechts ridgeless.

Afbeelding
En beide zouden langs de binnenkant 'vlak' moeten zijn.
Dat kan alleen als de basket dubbelwandig is. Een enkelwandige kan niet aan de buitenkant een richel hebben en aan de binnenkant vlak zijn.
Ik was mijn vraagteken vergeten ;-).
Het kan als het mandje door de CNC gaat. Maar geen idee of dat iets is.

98
omeCo schreef:
gilleko B. schreef:
manduca schreef:De bedoeling van zo’n funnelbasket is dat alle koffie in het smalle deel zit. En daar heb je dan dus ook een smallere tamper voor nodig.

Er zijn ook single baskets die meer de vorm van een plat kommetje hebben (dacht IMS). Daar kun je dan wel met een gewone tamper in.
Deze!
Afbeelding
Afbeelding

Afbeelding
Ziet er intensief gebruikt uit!
Appearances can be deceive! Komen uit een la en heb er een doekje voor de foto over moeten halen.

Afbeelding

99
walter- schreef: zo 16 jan 2022, 16:37 De link naar filmpje werkt niet bij mij.
Is traag zo traag dat je geen 1 op 2 haalt na een normale extractie tijd?

Best grappig dat een aantal resultaten consistent zijn. Te traag met zelfde maalgraad voor de helft van de koffie of iets meer*.
In de laatste 2 voorbeelden zou je dus naar 7-8 gram moeten gaan op de doorlooptijd.
Link gefikst. Denk dat de doorloop iets van 40+ seconden was. Veel te lang dus. Denk dat je vooral wat grover moet malen. Maar ja, dan gaat mijn dubbel de mist in.
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58