Welke hefboommachine gaat het worden?

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Welke hefboommachine gaat het worden?

Berichtdoor omeCo » do 20 jan 2022, 09:21

Ze noemen mij ook wel Snelle Jelle… geintje!

Als het zich weer voordoet, zou ik zeker de boel even open maken.

Ik ga even een espresso maken met de Strega. Ook te zuur maar hoeveelheid is in orde!

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Welke hefboommachine gaat het worden?

Berichtdoor omeCo » do 20 jan 2022, 09:49

Je bent snel Omeco... Machine twee maanden oud, wel zuiger vernieuwd tijdens monteren Presure Kit, Heeft het goed gedaan, zou vreemd zijn ineens...maar zou kunnen natuurlijk...
Of toch gewoon channeling. Dat ‘verdwenen ‘ water zat in die natte puck. Dat lijkt me een meer voor de hand liggende verklaring.

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Welke hefboommachine gaat het worden?

Berichtdoor Marcje » do 20 jan 2022, 09:49

Als de machine warm is moet je atijd even de 'false pressure' eruit laten. Als er nog lucht boven het water staat krijg je namelijk een 'sponzig gevoel' in de hevel. Je drukt de lucht dan samen (en verzadigde stoom kun je niet samendrukken).

Doe eens een testje waarbij je (al hij op temperatuur is) de stoomkraan een seconde of 10 openzet om die onverzadigde stoom weg te laten stromen, misschien helpt dat om wel weer 8-9 bar te halen..

Dit maakte bij mij een verschil. Snap het niet 100% omdat ik altijd dacht dat die lucht/stoom niet in een (Gen 4) kop kwam, maar bij mij werkt het.
dus...

Gebruikersavatar
Oene Zwittink
Berichten: 129
Lid geworden op: za 13 nov 2021, 11:16
Locatie: Valthe, Drenthe

Re: Welke hefboommachine gaat het worden?

Berichtdoor Oene Zwittink » do 20 jan 2022, 10:56

Marcje, ja dat had ik idd niet gedaan. Ik herken je 'sponzige' gevoel... Maar nu, een paar uur later, ook niet gedaan en nu komen er wel twee gelijke en erg goede bakjes uit. Waar ik wel op let is dat vlak voor de pre-infusie het verwarmingselement even aanslaat. Is dat niet het geval, dan draai ik de stoompijp even open. Idd misschien beter om dat altijd te doen. Staat overigens ook in de handleiding van de LaPav....
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Welke hefboommachine gaat het worden?

Berichtdoor bobbee » do 20 jan 2022, 11:34

Je bent goed op weg hoor. Dit is het leven met een pavoni, zoals ik al zei het is een instrument. En over een tijdje kun je lezen en schrijven met het ding. Of het nu een mankement is of niet.
Jouw klacht kan niet en ik snap de verbazing. Er kunnen een paar dingen zijn :
- je gebruikt een maler met veel retentie. Daardoor pak je oud opgehoopt maalsel.
- Je maalschijven zijn op. Welke maler had je ook alweer?
- je weegt je koffie niet.
- je weegschaal is niet goed meer of gebruikt een lompe keukenweegschaal.
- het maalsel is niet goed verdeeld in het filterbakje

Ik ben nu ziek maar zal ik een keer langskomen bij je? Ik druk ook altijd even op de hevel, de pre infusie gebruik ik om lucht eruit te drukkem. Na pre infusie haal ik de hevel weer omhoog om nieuw water in de groep te krijgen en alle lucht is er dan grotendeels uit.

‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Oene Zwittink
Berichten: 129
Lid geworden op: za 13 nov 2021, 11:16
Locatie: Valthe, Drenthe

Re: Welke hefboommachine gaat het worden?

Berichtdoor Oene Zwittink » do 20 jan 2022, 12:10

Bobbee, dit doe ik allemaal, de Eureka Mignon heeft nauwelijks retentie, is nieuw en levert heel constant de ingestelde hoeveelheid. Langskomen altijd leuk en nuttig! Voor eerst: beterschap, niet te ernstig hoop ik?
Lelit Bianca vs2; Eureka Mignon XL zwart

Gebruikersavatar
cremalover
Berichten: 6468
Lid geworden op: di 24 mar 2009, 10:23

Re: Welke hefboommachine gaat het worden?

Berichtdoor cremalover » do 20 jan 2022, 12:19

Bobbee, dit doe ik allemaal, de Eureka Mignon heeft nauwelijks retentie, is nieuw en levert heel constant de ingestelde hoeveelheid. Langskomen altijd leuk en nuttig! Voor eerst: beterschap, niet te ernstig hoop ik?
Pavoni en vrienden zijn machientjes waar je meer liefde in moet stoppen.Oftewel wat gedoe.Maar zijn wel tot veel in staat.Wil je meer makkelijke herhaalbaarheid zonder dat gedoe(liefde :mrgreen: ) zou ik een machine met meer commerciele kenmerken adviseren.Met een Strega ga je die kant op.
Een dubbelgevederde Strega is wel zwaar te bedienen.Je zegt dat je wat spastich in de benen bent .Als je ook wat last van de handen/armen hebt zou ik wel eerst proberen hoe je de ergonomie van de Strega bevalt.Een enkel gevederde zal trouwens een stuk minder spierkracht vergen.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13297
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Welke hefboommachine gaat het worden?

Berichtdoor bobbee » do 20 jan 2022, 12:28

Bobbee, dit doe ik allemaal, de Eureka Mignon heeft nauwelijks retentie, is nieuw en levert heel constant de ingestelde hoeveelheid. Langskomen altijd leuk en nuttig! Voor eerst: beterschap, niet te ernstig hoop ik?
Nee niks ernstigs.

Laat het wel weten als ik beter ben. Ben benieuwd of we eruit komen!

Dat je het water er zo doorheen drukt zonder weerstand is opmerkelijk. Dat kan in principe niet als je alles hetzelfde doet, maalgraad, koffie, dosering, tamp.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Welke hefboommachine gaat het worden?

Berichtdoor omeCo » do 20 jan 2022, 15:22

Bobbee, dit doe ik allemaal, de Eureka Mignon heeft nauwelijks retentie, is nieuw en levert heel constant de ingestelde hoeveelheid. Langskomen altijd leuk en nuttig! Voor eerst: beterschap, niet te ernstig hoop ik?
Nee niks ernstigs.

Laat het wel weten als ik beter ben. Ben benieuwd of we eruit komen!

Dat je het water er zo doorheen drukt zonder weerstand is opmerkelijk. Dat kan in principe niet als je alles hetzelfde doet, maalgraad, koffie, dosering, tamp.
Is het na die keer vanochtend nog een keer voorgekomen? Dat was ook de eerste keer toch?

Gebruikersavatar
omeCo
Berichten: 2210
Lid geworden op: di 22 sep 2020, 17:22

Re: Welke hefboommachine gaat het worden?

Berichtdoor omeCo » do 20 jan 2022, 15:29

Bobbee, dit doe ik allemaal, de Eureka Mignon heeft nauwelijks retentie, is nieuw en levert heel constant de ingestelde hoeveelheid. Langskomen altijd leuk en nuttig! Voor eerst: beterschap, niet te ernstig hoop ik?
Pavoni en vrienden zijn machientjes waar je meer liefde in moet stoppen.Oftewel wat gedoe.Maar zijn wel tot veel in staat.Wil je meer makkelijke herhaalbaarheid zonder dat gedoe(liefde :mrgreen: ) zou ik een machine met meer commerciele kenmerken adviseren.Met een Strega ga je die kant op.
Een dubbelgevederde Strega is wel zwaar te bedienen.Je zegt dat je wat spastich in de benen bent .Als je ook wat last van de handen/armen hebt zou ik wel eerst proberen hoe je de ergonomie van de Strega bevalt.Een enkel gevederde zal trouwens een stuk minder spierkracht vergen.
Zinvolle opmerking van Cremalover. Ik ervaar helaas ook wat beperkingen, onder andere in de armen, en ben in het bezit van een enkelgevederde Strega. Dat gaat gelukkig goed maar is zeker iets om aandacht aan te besteden. Persoonlijk heb ik meer moeite met tampen en levelen.


Terug naar “Hefboom- / lever apparaten”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron