Pti schreef: wo 19 jan 2022, 20:01
Luxeproduct, luxeprobleem... Mijn machine staat 24/7 aan gaat alleen uit als ik langer dan 3 dagen van huis ben.
Met de huidige energieprijzen is het allicht wel iets om te overwegen, volgens mij is de espressomachine verantwoordelijk voor ongeveer een kwart van de 4500kWh die we jaarlijks verbruiken.
Zoiets zou ik ook ongeveer op uitkomen als ik hem 24/7 aan laat staan (pak hem beet 325 dagen x 4 kWh = 1.300 kWh). Ter referentie; mijn totale energieverbruik in 2020 was 983 kWh en in 2021 door de aanschaf van een espressomachine en wat nieuwe apparaten in totaal 1.250 kWh. Dat is inclusief volledig thuiswerken.
Het zou dus een ruime verdubbeling van mijn stroomverbruik betekenen als ik deze 24/7 aan liet staan.
Voor mijzelf is de keuze duidelijk trouwens hoor. Ik drink eigenlijk alleen koffie tussen 9 en 16u. De machine warmt tevens snel genoeg op voor als ik s'avonds nog een kopje lust. Ik ben vooral nieuwsgierig naar de overwegingen om het niet te doen, bijv. wat zijn de onderdelen die het als eerste begeven als je een machine 1x of misschien wel 4-5x (voor ieder kopje) aan/uit schakelt.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.