Re: Keuze ‘stress’

11
fransg schreef: vr 21 jan 2022, 17:17 Het was wel eventjes 'in de mode' om op te scheppen met 'titan' malers maar dat is allang overgewaaid.

In een super druk cafe kan een set mega grote schijven kalmpjes al het werk aan maar thuis hebben we het nooit zo zwaar.
Ben dan wel benieuwd of er veel smaakwinst valt te halen met bijvoorbeeld de Etzmax, E65S en Lagom P64. Allen hebben hetzelfde formaat slijpschijven als een Mignon XL, maar tegen 3x de prijs.

Zit de winst dan echt in de snede van de maalschijven (bijv. SSP) of zijn er andere factoren die meewegen? Of koop je gewoon een alom degelijker apparaat, maar moet je qua kwaliteit in de kop niet teveel verwachten?

Een mens kan hier s'nachts wakker om liggen.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

12
Ik ben zelf niet in staat het verschil te proeven tussen XL en Etz, beide op een misschien iets verschillende manier erg lekker mits de bonen zelf verrukkelijk zijn. Wel gebruik ik de Etz veel vaker omdat die gemakkelijker is. Portafilter inschuiven, BZZT 18g, portafilter in de PUQ schuiven, bonkbonk, portafilter in de zetgroep, hefboom neer, even wachten, hefboom omhoog, klaar.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

14
Ypuh schreef: vr 21 jan 2022, 17:31
fransg schreef: vr 21 jan 2022, 17:17 Het was wel eventjes 'in de mode' om op te scheppen met 'titan' malers maar dat is allang overgewaaid.

In een super druk cafe kan een set mega grote schijven kalmpjes al het werk aan maar thuis hebben we het nooit zo zwaar.
Ben dan wel benieuwd of er veel smaakwinst valt te halen met bijvoorbeeld de Etzmax, E65S en Lagom P64. Allen hebben hetzelfde formaat slijpschijven als een Mignon XL, maar tegen 3x de prijs.

Zit de winst dan echt in de snede van de maalschijven (bijv. SSP) of zijn er andere factoren die meewegen? Of koop je gewoon een alom degelijker apparaat, maar moet je qua kwaliteit in de kop niet teveel verwachten?

Een mens kan hier s'nachts wakker om liggen.
De SSP Multipurpose schijven zijn echt een wereld van verschil tov de Eureka maalschijven. Veel meer clarity, maar veel minder texture. Ik zou de Eureka’s veel dichter tegen een meer conisch profiel plaatsen.

15
Ik zou de Eureka’s veel dichter tegen een meer conisch profiel plaatsen.
Eens. Ook qua gemak van afstellen. En weinig noodzaak tot freqient bijstellen van de maalgraad. Plus visueel hele strakke extracties.

Verschil voor mij met Niche is dat er minder uitgespoken smaken zijn terwijl er wel veel te proeven is. De Niche versterkt soms een specifieke smaakt (dat vind ik niet altijd prettig).

De SSP MP is inderdaad totaal anders.

De Ceado ken ik niet goed genoeg maar staat bekend als een maler met een klassiek espressoprofiel.
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

16
Dit wakkert bij mij wel iets aan om die XL eens een keer 2e hands te kopen om te proberen.
Ben wel benieuwd hoe die maalgraad instelling en consistentie zich verhoudt naar de Niche. Mijn ervaring met 64mm schijven is dat die het niet halen, ook de Atom V1 deed dat niet goed genoeg in mijn beleving.
Vraag mij af of de XL dat beter doet.
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

17
De Ceado (E37S neem ik aan dan) schijnt idd wel een top maler te zijn met 83mm schijven voor een 'redelijke' prijs. Op Marktplaats staan er nu ook 2 die je waarschijnlijk voor €600 wel op mag halen. Het enige nadeel is volgens mij de ~5 gram retentie die hij heeft. Dat maakt hem voor mij al ongeschikt (ik drink ca. 4-5 koffies verspreid over de dag, dus er zit meestal wel een uur of 2 tussen).

Ik ben op dit moment erg gecharmeerd van de Mahlkonig E65S (of Anfim Practica wat dezelfde machine is voor €500 minder). Die heeft dus 'maar' 65mm schijven, maar schijnt wel super maalsel te produceren. Van wat ik lees online hebben deze malers ongeveer 3 gram retentie.

Dan heb je nog de Etzmax, maar dat is simpelweg een andere machine. GbW wat tof is en een design waar de boon eigenlijk recht naar beneden valt door de conische schijven. Qua workflow en bouwkwaliteit een flinke stap vooruit t.o.v. een Eureka, maar ik vind deze wel duur voor wat je krijgt.

Het wordt tijd voor een grinder meet-up om te praten én proeven :D.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

18
Bovenstaande zou wel verklaren waarom ik in smaak weinig verschil haal uit etzMAX en XL naast elkaar.

Wel is zoals gezegd de XL iets meer gedoe maar dat haal ik mezelf op de hals doordat ik het portafilter beugeltje er niet op heb, in een bekertje maal dat op een Acaia staat zodat ik het gewicht van het maalsel exact weet.

In de clip die ik net al elders postte is te zien dat het maalsel heel mooi uit de ETZ komt zodat enkele tikjes ergens tegenaan al genoeg zijn voorafgaande aan het tampen. Zo kun je in principe met één hand in een wip een keurige espresso maken zonder enig gedoe.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

19
fransg schreef:Bovenstaande zou wel verklaren waarom ik in smaak weinig verschil haal uit etzMAX en XL naast elkaar.

Wel is zoals gezegd de XL iets meer gedoe maar dat haal ik mezelf op de hals doordat ik het portafilter beugeltje er niet op heb, in een bekertje maal dat op een Acaia staat zodat ik het gewicht van het maalsel exact weet.

In de clip die ik net al elders postte is te zien dat het maalsel heel mooi uit de ETZ komt zodat enkele tikjes ergens tegenaan al genoeg zijn voorafgaande aan het tampen. Zo kun je in principe met één hand in een wip een keurige espresso maken zonder enig gedoe.
Leuk dat ik dat lees van dat portafilterbeugeltje. Ik heb er ook last van op mijn eureka. Acacia dosingcup past er niet in of tussen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk

20
gilleko B. schreef: za 22 jan 2022, 12:00Leuk dat ik dat lees van dat portafilterbeugeltje. Ik heb er ook last van op mijn eureka. Acacia dosingcup past er niet in of tussen.
Ik heb een 'aftermarket' beugeltje en transparant dosing cup besteld, moet eigenlijk ergens in de mail eens nagaan waar die blijft ;-)