Re: De koffie drinkende muziekliefhebbers

11
fransg schreef:
omeCo schreef: do 27 jan 2022, 09:09 En onlangs kwam mijn vader aanzetten met ruim 100 cassettebandjes! En een walkman. Daar ga ik binnenkort eens induiken!

Ik maak overigens thuis gebruik van Apple Music maar omdat ik niet vaak mensen spreek die dit ook gebruiken, deel ik muziek meestal via Spotify.
Leuk die cassette walkman! Ik had er destijds een hele mooie van Sony, met twee speakertjes erin en microfoons zodat je ook opnames kon maken.
Schermafbeelding 2022-01-27 om 09.27.16.png
En een hele mooie blauwe Sony FM walkman, fantastische radio-ontvangst ermee.
Schermafbeelding 2022-01-27 om 09.29.31.png
Nog tweedehands te koop nu ik het google ;-)

Onovertroffen techniek en vormgeving. Jammer dat Sony nu niet meer zulke toonaangevende dingen maakt.

Apple music heb ik trouwens ook, gebruik het alleen maar weinig.

Het aanbod is groot -- net als in 'tv' streaming, ik heb Netflix maar het is een karwei om iets te vinden dat echt leuk is. Nu op Amazon "As We See It" ontdekt dankzij tip van een vriendin, is prachtig.
Apple Music biedt lossless audio. Timmeren aardig aan de weg.

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

12
omeCo schreef: do 27 jan 2022, 09:44 Apple Music biedt lossless audio. Timmeren aardig aan de weg.
Tidal geluid is ook top met het duurdere abonnement. Al is er onder de fanaten wel onnavolgbare discussie over of Apple 'lossless' wel echt is en dergelijke -- ik let daar niet zo op, als het maar goed klinkt. Mijn stokoude oren zijn hoe dan ook de zwakke schakel ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

13
Ah, muziek. Ik gebruik sinds een paar jaar https://bandcamp.com/ op de smartphone. Heerlijke nieuwe muziek van en voor de echte liefhebbers. CD kwaliteit dus 16 bit en 44,1 kHz.
In de werkkamer heb ik een laptop met http://www.ap-linux.com/ er op. Daar staat mijn digitale collectie op welke via een DAC wordt afgespeeld op de stereo van het merk NAIM. Alles op het zogenaamde HI-FI "instap niveau" volgens de dealer ;-)
De bestanden zijn in Flac (Free Lossless audio codec) en de meeste zijn meest dan CD kwaliteit: 24 of 32 BIT en 48.000 kHz tot 192.000 kHz.
Ik hoor het verschil tussen CD kwaliteit en hoger niet. Net zoals Frans zegt, de oren zijn de beperkende factor als 66 jarige. Wel merk ik verschil tussen zeg maar CD kwaliteit en goedkope MP3. Dat hoor ik niet echt, maar ik krijg bij lang luisteren naar MP3 bestanden hoofdpijn. Dat heb ik niet bij een betere kwaliteit.
Tjonge, wat het allemaal niet naar boven haalt.
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

14
fransg schreef:
omeCo schreef: do 27 jan 2022, 09:44 Apple Music biedt lossless audio. Timmeren aardig aan de weg.
Tidal geluid is ook top met het duurdere abonnement. Al is er onder de fanaten wel onnavolgbare discussie over of Apple 'lossless' wel echt is en dergelijke -- ik let daar niet zo op, als het maar goed klinkt. Mijn stokoude oren zijn hoe dan ook de zwakke schakel ;-)
Mijn gehoor heeft helaas de strijd tegen de decibellen tijdens verschillende concerten verloren. Ik mis de nodige frequenties en heb er wat gesis voor terug gekregen. Het zij zo. Desondanks is het verschil tussen de niet slechte mp4 standaard die Apple gebruikte en de huidige (al dan niet echte) lossless audio voor mij heel goed hoorbaar. Veel meer detail, ruimtelijke informatie etc. Fijn hoor.

De koffie drinkende muziekliefhebbers

15
Dirk Jan schreef:Ah, muziek. Ik gebruik sinds een paar jaar https://bandcamp.com/ op de smartphone. Heerlijke nieuwe muziek van en voor de echte liefhebbers. CD kwaliteit dus 16 bit en 44,1 kHz.
In de werkkamer heb ik een laptop met http://www.ap-linux.com/ er op. Daar staat mijn digitale collectie op welke via een DAC wordt afgespeeld op de stereo van het merk NAIM. Alles op het zogenaamde HI-FI "instap niveau" volgens de dealer ;-)
De bestanden zijn in Flac (Free Lossless audio codec) en de meeste zijn meest dan CD kwaliteit: 24 of 32 BIT en 48.000 kHz tot 192.000 kHz.
Ik hoor het verschil tussen CD kwaliteit en hoger niet. Net zoals Frans zegt, de oren zijn de beperkende factor als 66 jarige. Wel merk ik verschil tussen zeg maar CD kwaliteit en goedkope MP3. Dat hoor ik niet echt, maar ik krijg bij lang luisteren naar MP3 bestanden hoofdpijn. Dat heb ik niet bij een betere kwaliteit.
Tjonge, wat het allemaal niet naar boven haalt.
NAIM is een mooi merk hoor! Zal eens kijken welke getallen er nou bij Apple Music horen. Ah, 24 bit/192kHz.

De koffie drinkende muziekliefhebbers

16
fransg schreef:
omeCo schreef: do 27 jan 2022, 09:09 En onlangs kwam mijn vader aanzetten met ruim 100 cassettebandjes! En een walkman. Daar ga ik binnenkort eens induiken!

Ik maak overigens thuis gebruik van Apple Music maar omdat ik niet vaak mensen spreek die dit ook gebruiken, deel ik muziek meestal via Spotify.
Leuk die cassette walkman! Ik had er destijds een hele mooie van Sony, met twee speakertjes erin en microfoons zodat je ook opnames kon maken.
Schermafbeelding 2022-01-27 om 09.27.16.png
En een hele mooie blauwe Sony FM walkman, fantastische radio-ontvangst ermee.
Schermafbeelding 2022-01-27 om 09.29.31.png
Nog tweedehands te koop nu ik het google ;-)

Onovertroffen techniek en vormgeving. Jammer dat Sony nu niet meer zulke toonaangevende dingen maakt.

Apple music heb ik trouwens ook, gebruik het alleen maar weinig.

Het aanbod is groot -- net als in 'tv' streaming, ik heb Netflix maar het is een karwei om iets te vinden dat echt leuk is. Nu op Amazon "As We See It" ontdekt dankzij tip van een vriendin, is prachtig.
Hier mijn laatste walkman. Helaas blijft de play knop niet meer ingedrukt. Dus dat maakt muziek luisteren een omslachtige bezigheid! Gelukkig heb ik ook nog een iets oudere Aiwa. Met auto reverse en dolby B en C. Echt een topding!
Afbeelding

17
Ha, wordt dit het topic: nostalgie voor minder horenden? :lol:
Serieus, ja DD Quartz Walkman. Een icoon. Ik vond vorig jaar een WM terug in de kast. Nauwelijks gebruikt, Dolby B en C, auto-reverse. Ik was verrast wat het via MP nog opbracht. Dozenvol cassettebandjes heb ik weggegooid. De meeste had ik al op CD. De rest 'illegaal'.
Tegenwoordig heb ik al mijn CD's geript in FLAC kwaliteit en op een NAS staan. Die speel ik af via een Hegel H90 en Dynaudio Evoke 30 luidsprekers. De CD's staan op zolder. De LP's heb ik 20 jaar geleden (helaas) voor een appel en een ei verkocht. Nog steeds spijt van!
De apparatuur vroeger vind ik toch echt veel mooier dan nu. Tapedeck met grote spoelen en hoge snelheid, DBX-unit. Naalden en elementen.
Kent iemand Frippertronics van Robert Fripp?

Een muziekdiensten als Tidal lijkt me ook interessant. Om weer eens wat anders te horen dan wat ik al ken.
Zo hoorde ik via Stingray (gratis via mijn KPN abonnement) LCD-Soundsystem. Geweldig.
Deed me denken aan de 80's. British Electric Foundation, Heaven 17.

[youtube]https://youtu.be/Cj8JrQ9w5jY[/youtube]

p.s. mijn oren zijn ook niet meer helemaal wat ze waren...
La Marzocco Linea Mini / etzMAX LM
Ik drink koffie, en scheer me nat. Bij voorkeur niet tegelijkertijd. Dat geeft ongelukken.

20
omeCo schreef:Ik heb op zolder nog een stapeltje platen liggen van diverse pluimage (wel allemaal pop/rock). Ik denk een stuk of 40.
Die wil ik best wel liefdevol opvangen en vertroetelen hoor. Worden ze fijn gewassen en zo….. Mijn platen collectie mag nog wel groeien…
Thuis: Londinium 1P * Weber HG-1
Werk/Vakantie: Aeropress * Commandante C40 * Flair 58