Quickmill 02835 of La Scala Butterfly

1
Ik sta op het punt om een espresso apparaat aan te schaffen.

Ik twijfel tussen de Quickmill 02835 of de La Scala Butterfly met een Compak K3 molen.

Ik weet, het lijkt appels met peren vergelijken.

Maar buiten de prijs, en het uiterlijk, het inwendige (boiler of doorstroomelement) waar zit het verschil?

Ik bedoel het verschil in de kwaliteit of gebruiksgemak.
Beide apparaten kunnen direct stomen, water afgeven.


Zit er daadwerkelijk verschil in de kwaliteit van de espresso of crema laag?

Met andere woorden, is het verstandig om zoveel meer geld uit te geven aan de La Scala Butterfly?
Vibiemme Domobar

Re: Quickmill 02835 of La Scala Butterfly

2
nee, met de quickmill 02835 kun je niet gelijktijdig stomen! dat kan alleen met de quickmill 3004! de 02835 is er eentje met ingebouwde bonenmaler.

de compak k3 is een veel betere maler dat de ingebouwde in die quick!

dus inderdaad appels met peren vergelijken.

de Butterfly is een degelijke E61 machine met warmtewisselaar (HX) en daar kun je wel gelijktijdig mee stomen en bovendien zeer goede espresso mee zetten. dit soort machines zijn erg degelijk en onderdelen makkelijk te krijgen. reken wel op een onderhoudsbeurt eens in de 2 jaar. de opwarmtijd voor dit soort machines is toch wel een half uur! en je hebt iets meer tijd nodig om met zo'n machine te leren omgaan. maar daar wordt je wel voor beloond!

het voordeel van een quickmill is dat hij door het thermoblock systeem heel snel gebruiksklaar is (binnen 5-10 minuten) en heel gebuiksvriendelijk is. verder kun je er kleine volumes prima mee opschuimen en is de espressokwaliteit heel behoorlijk. omdat de stoom snel beschikbaar is (na pakweg 10-20 seconden) is het niet echt nodig om voor de 3004 te gaan. je hoeft namelijk niet te ontluchten na afloop. de kwaliteit is prima en de onderhoudskosten nihil.

in ieder geval is er bij mij geen tijfel dat je
A. met een butterfly + k3 betere espresso kan zetten dan met een quick 02835
B. met een quickmill 820 of 2820 of 3000 of 3004 + k3 betere espresso kan zeten dan met een quick 02835.
C. met een butterfly + k3 net wat betere espresso kan zetten dan met een quick + k3

lijkt me voor je zinvol om eens naar een speciaalzaak te gaan en je goed te laten voorlichten. het gaat er om wat je wilt en hoe hoog je "freak gehalte" is.

overigens zijn er meer goede machines met warmtewisselaar van rond de 1000 euro, denk aan de Bezzera BZ07 (compact en relatief snel warm, d.w.z. 20 minuten), de epxobar leva en de magister stella. voor nog wat minder komen de nieuwe LNE Agata en de expobar pulser van rond de 800 euro nog in beeld.

en last but not least: goede koffe en een goede maler zijn net belangrijker dan de machine!
Espresso: Elektra MCAL / Olympia Cremina '82 / Cafelat Robot / Niche Zero / Eureka XL
Filter: Hario V60 / Chemex / Delter / Melodrip / Comandante MK3 Nitroblade / MK Vario + Ditting steel burrs

Re: Quickmill 02835 of La Scala Butterfly

4
Niets mis met de Domobar, maar nu heb je toch gekozen voor een machine waarmee je niet direct kan stomen? Uit je eerste post begreep ik dat dit wel belangrijk voor je was, of drink je weinig cappuccino's of lattes, zodat je daar toch geen behoefte aan hebt?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Quickmill 02835 of La Scala Butterfly

5
Het meeste zal espresso gedronken worden, daarna een lungo.
Opschuimen van melk zal ik zeker doen. Maar niet zo vaak.
Dit deed ik bij mijn volautomaat ook niet. Dus die ervaring heb ik.

Voor mijn gevoel is de Domobar een simpele, maar degelijke machine.
Hierdoor bleef er ook nog wat over van het budget.
Daarvoor heb ik de Genecafe gekocht :oops:
Vibiemme Domobar

Re: Quickmill 02835 of La Scala Butterfly

6
Oké, dan is er niet zoveel aan de hand. Bij regelmatig melk schuimen kan dat wachten op opwarmen of juist afkoelen van de boiler frustrerend zijn. Maar de Domo is voor espresso uitstekend geschikt en inderdaad een degelijke machine. Met juist onderhoud en regelmatig backflushen etc. kan je er járen mee doen.

Hé, en de aanschaf van de Gene is een heel verstandige keuze! Dat is bijna het beste wat je voor je koffie kan doen. Je haalt je wel veel op de hals, zo alles tegelijkertijd, maar dan is het tenminste ook in één keer goed. Succes!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Quickmill 02835 of La Scala Butterfly

7
De overstap van volautomaat naar , losse maler, halfautomaat en brander is heel groot.
Dat realiseer ik me heel goed.
Maar dat is juist de 'nieuwe' hobby.

Uiteraard wil ik het apparaat goed onderhouden.
Maar op het punt van ontkalken heb ik van twee verkopers, twee verschillende antwoorden gekregen...

De ene verkoper: 1x per maand met ontkalker het apparaat ontkalken.
Een losse ontharder in de aanvoerslang werkt niet goed omdat deze niet alle kalk tegen houdt

De andere verkoper: Ontharder in de toevoerslang plaatsen, 1x per maand wisselen.
Geen andere ontkalker gebruiken.

Wat is aan te raden?
Vibiemme Domobar

Re: Quickmill 02835 of La Scala Butterfly

8
Gut, ik doe iets ertussenin. Het hangt natuurlijk erg af van de hardheid van je water, maar elke maand ontkalken lijkt me veel teveel! Niet dat ontkalken nu goed is voor je machine...

Dit is zoals ik het doe: een harsfilter aan het begin van het waterslangetje, dat ik ongeveer elke maand vervang (en weer "oplaad" in zout water). Daarnaast 1x per jaar ontkalken.

Als je de grote schroef bovenop de E61 los schroeft kan je aan het onderdeel dat daar aan vast zit goed zien hoe het met de verkalking van je machine is gesteld, dat zou ik als leidraad gebruiken.

Leesvoer: KLIK!
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

Re: Quickmill 02835 of La Scala Butterfly

10
Yep, gewoon keukenzout! Ik heb vier filters, dus hoef ik maar eens per 4 maanden (wordt dus een half jaar :oops: ) een kom met een verzadigde zoutoplossing te maken, waarin ik de patronen een nacht laat liggen. Daarna heel goed spoelen. Ik zuig gewoon schoon water aan door het filter, net zo lang totdat ik geen zout meer proef.
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder