fransg schreef: do 17 feb 2022, 12:34
Okee als je maar geniet!
Ik geniet zeker, al was het maar van het experimenteren. Voel me een soort Suzanne Schulting: ik ben vlakbij het goud, maar kom er net niet bij....
Heb je advies gevolgd, eenkops filter ver weg achterin de kast.... Nieuwe bonen Hoofdkwartier Classic Cuba dd 9 feb. Dikke week geleden gebrand. Graag je advies hoe verder, blijft wat te zuur. Ik heb het volgende gedaan: pre infusie op 5 sec pompdruk en 5 sec pomp uit. Druk op 9 bar constant tot einde extractie (geen flow control met de Bianca). 17 gr koffie op maalstand 1,5 vd Mignon XL geeft in 29 sec 34 gram espresso, incl. de 10 sec pre. Te zuur dus onder-extractie dus langere extractie tijd nodig dus of lagere flow/druk, of fijner malen of meer koffie doseren. Begonnen met fijner malen, maler op 1. Scheelt wel maar blijft te zuur. Dus meer koffie, 18 gram het max voor het 24,5 mm hoge filterbakje. 36 gram water loopt door in 29 sec, te snel en dus nog te zuur. Maler op 0,5 gezet, extractietijd nu 32 sec, nog steeds te zuur. De Mignon getest met maler op 0, geeft wel heel fijne koffie maar je hoort de schijven op elkaar bonken. Gauw mee gestopt. Maler op 0,15 gezet (tussen o en eerste streepje). 18/36gr in 39 sec incl. pre. Blijft iets zurig. Vervolgens ben ik gaan spelen met de flow control/ extractiedruk. Uiteindelijk gaat de extractietijd naar 40 sec, bij het variëren van de druk bij 9 gr naar 7 bar, bij bij 18 gr naar 5 bar, bij 27 gr naar 3 bar (LaPav nabootsen?

het zuur wordt minder maar blijft er toch wat inzitten, terwijl Hoofdkwartier bij de beschrijving van deze bonen geen zure smaken aangeeft.
Ik ben nu 1,5 uur en 250gr bonen verder... Wat nu te doen? De basics doe ik mi goed (consistent tamperen, extractie ziet er goed uit in naked PF, de puck ziet er steeds goed uit na de extractie geen. schade geen water erop, broeikop reinigen na iedere shot met rode plastic reiniger met de moeilijke naam..., check steeds of de maler de goede hoeveelheid geeft, een dosering koffie weggooien na verstellen maler). Minder doseren en nog fijner malen, kan niet. Het enige dat ik dan nog kan bedenken is om morgen het grotere tweekops filter te pakken (26,5 mm hoog, 18-21 gr koffie) en te kijken wat ik krijg bij een recept 20gr in 40 gr uit, met de maler op de zeer fijne stand. Dat moet dan tot een langere extractietijd leiden zodat de bitters het zuur gaan compenseren? Misschien kan de maler dan wel iets minder fijn wat me wel beter lijkt voor het apparaat...