Ah ja, klopt inderdaad. Menig superautomaat heeft idd. Etzinger maalschijven en ook de Baratza Sette heeft Etzinger maalschijven.
Het is natuurlijjk geen klein bedrijfje qua omzet. Maar van de EtzMAX-en denk ik dat er niet zo gek veel van verkocht worden. En dat wat betreft die producten het ook staat of valt bij het echtpaar Etzinger. Ik heb ze een keer mogen spreken op de World of Coffee beurs en volg ze ook op Facebook. Erg mooi wat ze doen iig.
Re: Etzmax
142De 'Light' cone heeft een wat verwarrende naam heb ik me laten vertellen, deze is onlangs dus ook door Etzinger hernoemd tot 'All Purpose' cone. Als je nu op de site kijkt zie je ook de afkorting AP. Grootste verschil is het aantal tandjes op de cone. De high cone heeft meer tandjes (=pick ups) die bonen dus sneller aanzuigt. De reden dat er onderscheid gemaakt wordt tussen beide m.b.t. licht gebrande bonen is dat deze harder zijn en de motor ze niet in hetzelfde tempo verwerken kan als de brossere medium/donker gebrande bonen.
Of het zin heeft om beide cones af te wisselen lijkt me niet. De kwaliteit van het maalsel zou identiek moeten zijn en ik vind de light cone ook snel. De manier waarop een GBW maler werkt (je steekt de PF erin, drukt op de knop en bereid dan de rest van het proces voor) maakt de snelheid minder uit. Voorheen moet ik mijn PF vast houden en stond je echt te wachten tot de maler klaar was, dan is het verschil tussen 5 of 15 seconden best lang (de verschillen tussen de light en high cone zijn veel kleiner hoor, 1-2s max).
Als je veel licht gebrande bonen drinkt of een cone op reserve wilt kan wel waarde hebben, maar niet noodzakelijk. De trechter heb ik ook naar gekeken, maar blij dat ik het niet gedaan heb. De Etzmax blinkt echt uit in hoe mooi het maalsel uit de machine valt, perfect in de midden en er ligt zelden ook maar een korreltje naast. Ik zeg niet nooit, maar voor een neat freak als ik en met een witte machine, valt het reuze mee .
Of het zin heeft om beide cones af te wisselen lijkt me niet. De kwaliteit van het maalsel zou identiek moeten zijn en ik vind de light cone ook snel. De manier waarop een GBW maler werkt (je steekt de PF erin, drukt op de knop en bereid dan de rest van het proces voor) maakt de snelheid minder uit. Voorheen moet ik mijn PF vast houden en stond je echt te wachten tot de maler klaar was, dan is het verschil tussen 5 of 15 seconden best lang (de verschillen tussen de light en high cone zijn veel kleiner hoor, 1-2s max).
Als je veel licht gebrande bonen drinkt of een cone op reserve wilt kan wel waarde hebben, maar niet noodzakelijk. De trechter heb ik ook naar gekeken, maar blij dat ik het niet gedaan heb. De Etzmax blinkt echt uit in hoe mooi het maalsel uit de machine valt, perfect in de midden en er ligt zelden ook maar een korreltje naast. Ik zeg niet nooit, maar voor een neat freak als ik en met een witte machine, valt het reuze mee .
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
143Wat 'veel' betekent is min of meer relatiefRikC schreef: zo 03 apr 2022, 13:25Maar van de EtzMAX-en denk ik dat er niet zo gek veel van verkocht worden.
In sommige landen gaat-ie erg goed maar hier is het meer een mooi product voor een happy few
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
144In het Midden-Oosten en Azië vindt de Etzmax goed aftrek. Ik heb de.molen trouwens gekocht bij Stoll espresso. Die Marcus Schollmeyer van Espresso TV zit daarachter. Goeie tips van die vultrechter, maar het fluffy bergje dat ik nu krijg valt nooit naast het mandje. Bij de aankoop zaten beide maalschijfjes. En inderdaad zoals Frans aangeeft, die Christiaan Etzinger, is geen kleine jongen. Zat meer in de productie van maalschijven en is op enig moment een high end maler gaan maken. Het merk was mij nooit opgevallen totdat ik in de filmpjes van van Frans dat ding zag staan. Omdat het juist bij hem stond dacht ik gelijk, hee waarom heeft hij daarvoor gekozen. Die keuze is mij kort daarna duidelijk geworden. Heb de molen al enige tijd en ben er nog steeds lyrisch over.
️
️
145Ha leuk om te lezen. Als ik de FB pagina van Etzinger in de gaten hield (nu gaat ie vooral over hun nieuwe ETZ-I handmaler) dan zag ik de EtzMAX idd. nogal vaak opduiken in bijv. Zuid-Korea, Taiwan, etc. Hier is het idd. de happy few
Ik had nog even niet door dat Stoll espresso van Marcus Schollmeyer van Espresso TV is. Heel wat filmpjes op YT daarvan gekeken maar dat kwartje was even niet gevallen.
Wat betreft 'sproeien' is de EtzMAX idd. gewoon een een hele nette machine. Zeker in vergelijking met de Eureka Atom die ik hiervoor had dat vloog alle kanten op. De inlet tube leek mij wel oké omdat ik toch al een dosing funnel gebruik voor WDT. Volgens mij zou dat hiermee ook goed moeten gaan. Ik ben in ieder geval zeer tevreden met de maler.
Ik had nog even niet door dat Stoll espresso van Marcus Schollmeyer van Espresso TV is. Heel wat filmpjes op YT daarvan gekeken maar dat kwartje was even niet gevallen.
Wat betreft 'sproeien' is de EtzMAX idd. gewoon een een hele nette machine. Zeker in vergelijking met de Eureka Atom die ik hiervoor had dat vloog alle kanten op. De inlet tube leek mij wel oké omdat ik toch al een dosing funnel gebruik voor WDT. Volgens mij zou dat hiermee ook goed moeten gaan. Ik ben in ieder geval zeer tevreden met de maler.
Espressomachine: Linea Mini, Malers: etzMAX, Comandante
146Ik denk dat de ETZ niet thuis hoort bij bedrijven als Alleborgh en ESW.
ESW en Alleborgh leveren aan ‘professionals’ dwz horeca waar een stoet aan amateurs / oproepkrachten ermee moeten omzet-stampen. Als die zonder kennis van zaken aan de instelringen draaien dan loopt de boel vast.
Dat proberen ze dan ‘op te lossen’ door de machine telkens weer aan te zetten en dus vast te laten lopen. Vervolgens teruggeven aan ESW etc want “het ding geeft problemen”
Een prosumer thuis koopt het ding na goede research, verdiept zich in de methodiek, laat niet iedere buurman ermee aankloten.
En heeft perfecte user experience.
ETZ had gewoon die grote handelaren moeten laten gaan.
Ook Van Pommeren kreeg er een, deed er niks mee, verpatste ‘m uiteindelijk.
ESW en Alleborgh leveren aan ‘professionals’ dwz horeca waar een stoet aan amateurs / oproepkrachten ermee moeten omzet-stampen. Als die zonder kennis van zaken aan de instelringen draaien dan loopt de boel vast.
Dat proberen ze dan ‘op te lossen’ door de machine telkens weer aan te zetten en dus vast te laten lopen. Vervolgens teruggeven aan ESW etc want “het ding geeft problemen”
Een prosumer thuis koopt het ding na goede research, verdiept zich in de methodiek, laat niet iedere buurman ermee aankloten.
En heeft perfecte user experience.
ETZ had gewoon die grote handelaren moeten laten gaan.
Ook Van Pommeren kreeg er een, deed er niks mee, verpatste ‘m uiteindelijk.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino
147Ja, das precies wat ik begreep van ESW. Ik begon erover toen ik bij hen in de showroom was. Daar stonden er nog twee. Ik vroeg goh jullie zijn geen dealer meer? Ze hadden 'm op proef gehad bij meerdere horecazaken en daar waren een paar vastgelopen exemplaren; Waarvan ik er uiteindelijk een die nog in het magazijn stond over heb kunnen overnemen. Netjes nagelopen door de werkplaats uiteraard en een paar dagen later bij mij afgeleverd. Ik heb er uiteraard natuurlijk nog 0,0 problemen mee gehad het ding doet het als een zonnetje . Maar vrees dat amateurs/uitzendkrachten idd. wat te maken hebben gehad met hoe ik de mijne uiteindelijk op de kop heb kunnen tikken bij ESW...
Heb die van Pommeren EtzMAX destijds ook nog op MP zien staan en geinformeerd. Hij verkocht 'm als particulier en zonder gerantie... dat werd 'm niet.
Etzinger benoemt in de handleiding nadrukkelijk dat het hier om een 'commercial grinder' gaat. Wellicht om niet in het vaarwater van Baratza te komen waar Etzinger de maalschijven voor de Sette levert. Maar laten we eerlijk wezen, dit is toch een fantastische high-end thuismaler. Mijn eerste maler was een Sette maar die ging helaas kapot (bekend mankement wat veel optrad in de weegfunctie van de eerste series Sette 270W, later verholpen in de Sette 270Wi). De EtzMAX deelt de elektronica en het werkingprincipe van de Sette (270Wi), en is verder gewoon de grotere, stillere (want niet die luidruchtige tandwielaandrijving) en niet plastic-fantastic versie ervan. Eigenlijk een Sette zonder de zwakke punten dus .
.
Heb die van Pommeren EtzMAX destijds ook nog op MP zien staan en geinformeerd. Hij verkocht 'm als particulier en zonder gerantie... dat werd 'm niet.
Etzinger benoemt in de handleiding nadrukkelijk dat het hier om een 'commercial grinder' gaat. Wellicht om niet in het vaarwater van Baratza te komen waar Etzinger de maalschijven voor de Sette levert. Maar laten we eerlijk wezen, dit is toch een fantastische high-end thuismaler. Mijn eerste maler was een Sette maar die ging helaas kapot (bekend mankement wat veel optrad in de weegfunctie van de eerste series Sette 270W, later verholpen in de Sette 270Wi). De EtzMAX deelt de elektronica en het werkingprincipe van de Sette (270Wi), en is verder gewoon de grotere, stillere (want niet die luidruchtige tandwielaandrijving) en niet plastic-fantastic versie ervan. Eigenlijk een Sette zonder de zwakke punten dus .
.
148Ik schat hem ook in als een thuis maler '++'. Voor een druk café of koffietentje denk ik dat het allemaal nog net iets te licht is. Voor de Light worden ook ca. 50-60 koppen per dag opgegeven als max. en voor de medium 100-120 koppen per dag. Daarmee kun je aardig wat koffie verkopen, maar geen hotel of koffiebar draaiende houden. Als thuisgebruiker daarentegen zul je die aantallen nooit halen, maar profiteer je wel van de GBW, mooie maalsel en lage retentie.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.
149Het bijstellen van de malingsgraad, wat Frans naar voren bracht, is niet hufterproof. Voor de gemiddelde horeca daarom niet geschikt. Ik maal de kamer altijd leeg voordat ik hem verstel.
️
️
150Klopt inderdaad. En ook de plaatsing van de ring na schoonmaken is iets wat kwetsbaar is. Het klikcontactje van de veiligheidsschakelaar achter de ring kan redelijk makkelijk iets verbuigen. Als dat gebeurt krijg je de ring er niet meer goed in gedraait. Als je daar voorzichtig mee bent en het door hebt als het toch voorkomt is het zo opgelost. Maar als je een Harry hebt die dan maar met veel kracht probeert de ring er op te draaien dan raak je natuurlijk van de regen in de drup... Dus inderdaad ja, thuismaler ++, maar niet echt horecaproof (iig. niet zaken met veel verschillend personeel). Mazzer doet natuurlijk niet voor niet al zolang goede zaken met malers die even degelijk zijn als dat ze veel retentie hebbengilleko B. schreef: ma 04 apr 2022, 10:11 Het bijstellen van de malingsgraad, wat Frans naar voren bracht, is niet hufterproof. Voor de gemiddelde horeca daarom niet geschikt. Ik maal de kamer altijd leeg voordat ik hem verstel.
️