Nieuw! eerste goede koffie machine

1
Beste koffie liefhebbers.

Even kort voorstellen. Mijn naam is Folkert Kaagman, 31 jaar oud en woon in het mooie west friesland. Ik zal eerste even vloeken in de kerk. Voorheen altijd koffie gedronken met de mocca master, later heb ik een percolator gekocht zodat ik betere koffie kon zetten (zonder papieren filter smaak). Ik wil graag de stap maken naar beter koffie, vandaar dat ik al even rondneus op dit forum. Net toen ik dacht te weten welk apparaat ik wou kopen (Sage Barista Express) lees ik berichten op dit forum die zeggen; je kan beter een duurder apparaat kopen eventueel tweedehands.

Maar dan komt de vraag. Welke machine tweedehands en waar moet ik op letten als ik bij de verkoper in huis kom? Ik wil graag een pistol machine met bonen maler (eventueel los). Ik ben nog geen fijnproever, ik vindt het ook prima om nu een machine te kopen voor 5/10 jaar en deze dan te verkopen en een duurdere machine te kopen.

Hebben jullie tips / types die jullie aanraden? En waar moet ik op letten bij het tweedehands aanschaven? Ik wil eigenlijk rond de 500 euro klaar zijn maar ik kan eventueel nog eventjes doorsparen.

Alvast bedankt voor jullie hulp!
Rancilio Silvia v1, DF64v

Re: Nieuw! eerste goede koffie machine

4
Welkom!

Mocca master en percolator (ik denk moka pot op het fornuis?) is hier niet vloeken in de kerk, voor zover ik weet. Sage dan weer wel
Afbeelding

Wat betreft je zoektocht: wellicht handig om te vermelden wat voor koffie je drinkt, hoe vaak en hoeveel je tegelijk wil/moet zetten. Dat helpt selecteren.

Voor 500 euro kun je kijken naar een tweedehands rancilio Silvia (zoals deze: https://link.marktplaats.nl/m1827612300) of een quickmill 820 met een horeca maler (rond de 100-150 euro), dan heb je een doorsnee set waarmee je prima espresso kan zetten.

Als je een geïntegreerde koffiemolen wil, is een quickmill 3035 een optie. Maar een losse molen is wel makkelijker schoon te houden en produceert ook beter maalsel.

En tweedehands blijft natuurlijk een gok, maar als het apparaat onderhoud heeft gehad, de foto’s er netjes uitzien en de prijs niet absurd laag is (dan zal er wel iets aan mankeren), kun je de gok wagen.

Voordeel van iets meer uitgeven is dat je een degelijk apparaat koopt, dat met een verse onderhoudsbeurt weer ok is. Bij zo’n sage is dat iets lastiger.
La Pavoni Europiccola 1989 | Fiorenzato T80 | V60 | 1zpresso JX-Pro-S

5
Welkom!

Ik heb ook een Moccamaster en voor ik de gemalen koffie in de filter giet, spoel ik de filterpapier onder heet water... weg filterpapiersmaak. Geleerd door te kijken naar Hario V60 filmpjes en pas dit nu ook toe op de 1x4 filters.
Lelit Bianca V2 - Niche Zero - Moccamaster KBGT - Acaia Lunar - Fellow Stagg EKG - Timemore Sculptor 064

6
Ik zou niet voor een pistol machine gaan. Zou beginnen met een goede molen. Over Eureka molens is er veel te lezen en daarvoor hoef je niet diep in de buidel te tasten. Tweede hands iets kopen zonder dat je weet waar die vandaan komt en hoe ermee is omgegaan,.daar zit altijd wel een risico in. Om te beginnen voor niet al te veel is inderdaad een Rancillio Silvia een goede keus. Als je een advertentie hebt kan je deze ook delen hier op het forum en om concrete tips vragen.

7
Bedankt voor alle mooie reacties! Veelzijdige tips, ook voor de Mocca master (Rigolle M, ik ga het uit testen!) Ik ben nog vergeten te zeggen dat ik ook nog een handpresso heb voor als we een dagje weg gaan.

Ik drink op werkdagen 2 kopjes thuis, op de drie dagen dat ik thuis ben 6 kopjes.

@Verenjano, ik drink mijn koffie altijd zwart. De ene keer espresso de ander keer een normaal. Met de percolator (op het fornuis) heb ik de ideale afmetingen qua water/koffie, sterke koffie. Ik geniet ervan om even de tijd te nemen om een goed kopje koffie te zetten, iets waar ik meer tijd en energie in wil stoppen.

De quickmill 3035 heeft mijn interesse. Volgens mij kan ik daar een aantal jaar mee door voordat ik de volgende stap wil gaan maken. Twee apparaten op het aanrecht, daar wordt mijn vrouw niet zo blij van.

@gilleko. Zou je de goede molen dan ook gebruiken voor de mocca master?

De meeste Rancilio Silvia machines zien er oud uit? Of denken jullie dat dit dan ook een mooi instap model is voor mij;
https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... 45826d5acd

Anders vindt ik dit misschien een goede optie. Voordeel is dat alles in één machine zit;
https://www.marktplaats.nl/v/witgoed-en ... -quickmill
Rancilio Silvia v1, DF64v

8
Welkom Folkert,

De Moccamaster is een prima apparaat, dat uitstekend koffie zet, voor de methode waar het voor ontworpen is.
Zoals RigolleM schrijft: spoel het filter ff om, voodat je er koffie in doet, dan is de papiersmaak weg.

Je kunt ook de smaak van je Moccamaster nog postief beinvloeden door een goede maler te kopen en verse boontjes.
Daarnaast is een mooie halfautomaat voor de espresso's natuurlijk ook niet te versmaden. :D
Gr, Guido

La Pavoni Professional, Moccamaster, Bialetti Moka Express, Chemex, AeroPress, Kinu M47, Eureka Atom 60