Handige brander accessoires

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Handige brander accessoires

Berichtdoor Ypuh » di 17 mei 2022, 12:02

Twijfel om er 'Te Koop gevraagd'-topic van te maken, maar kan me voorstellen dat de info voor andere beginnende branders ook handig kan zijn.

Mijn nieuwe brander staat inmiddels klaar in Wuhan om verzonden te worden. Zal nog wel een paar weken duren voor het 37kg zware pakket ( :shock: ) binnen is, maar dat geeft mooi tijd om alvast te verdiepen in wat ik verder nodig ben. Moet me inhouden om niet direct helemaal los te gaan; realistisch gezien zal het gebruik beperkt zijn tot zo'n 500-1.000 gram koffiebranden per week.

Afbeelding

Een aantal accessoires lijken me handig om mee te beginnen:
- Groene bonen natuurlijk, zal een beetje afwisselen tussen Koepoort en Hoofdkwartier
- 2-3kg oude bonen om de brander/trommel mee in te draaien?
- 20-tal koffiezakken voor het uitdelen van koffiebonen. Zeker aan het begin zal ik het nodige willen proefbranden en ben van plan om eigenlijk niets weg te gooien, maar eerder weg te geven
- Iets om de zakken mee dicht te sealen. Dit kan een stijltang zijn (die ik niet heb), maar kwam ook deze tegen Impulse Sealer 200mm/2mm

Verder is het misschien handig om ook je eigen koffie te leren cuppen? Van wat ik lees, schijnt dit ook wel leuk te zijn om te doen.
- Paar plastic koffie trays
- 2 cupping lepels
- 3-4 Cupping kopjes of gewoon je cappuccino kopjes

En last but not least; hoe slaan jullie je versgebrande koffie op? Ik twijfel om er nog een tweede Fellow Atmos Cannister bij te nemen. In de 1.2L variant zou zo'n 500g koffie moeten passen en glas zodat je er met stift een branddatum en herkomst op kunt schrijven. Dat komt overeen met de batchgrootte die ik verwacht te gaan branden. De eerste kan ik dan gebruiken om dagelijks mijn hopper bij te vullen en de tweede om de koffie een week te laten rusten.

Ik verwacht 1x per week te gaan branden en dan één batch voor eigen consumptie en misschien een 2e of 3e batch voor een bekenden die ik na het afkoelen verpak in koffiezak(ken).
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Handige brander accessoires

Berichtdoor fransg » di 17 mei 2022, 12:43

Ik heb een stapel plastic dozen van de HEMA waar precies 1kg bonen in past en mensen die mijn bonen gebruiken geven me die dan leeg terug (of na een poos een stapeltje van die dozen) en kleinere waar makkelijk 250g in passen, en waar dan de 230g in gaat die ik over heb van een branding. Die gebruik ik dan zelf meestal.

Zo heb ik geen zakken nodig.

Een Tonino kleurmeter vind ik wel erg handig.

Meter voor vochtigheid en density is minder noodzakelijk maar aangezien ik die heb gebruik ik die wel altijd.
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Marcje
Berichten: 1254
Lid geworden op: wo 17 aug 2016, 20:42
Locatie: Waalre

Re: Handige brander accessoires

Berichtdoor Marcje » di 17 mei 2022, 14:10

Ik gebruik deze zakken: https://www.pouchshop.co.uk/kraft-side- ... with-valve
Ze hebben ook een hersluitbare versie btw.

En heb zo'n vergelijkbare sealer, werkt prima.
dus...

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Handige brander accessoires

Berichtdoor fransg » di 17 mei 2022, 14:24

Als ik eens bonen verzend, gebruik ik deze:

https://www.pouchdirect.nl/koffiezakken ... oor-koffie
Schermafbeelding 2022-05-17 om 14.18.01.png
en deze seal-dinges, van dezelfde leverancier:
IMG_6238.jpg
Schermafbeelding 2022-05-17 om 14.24.57.png
cupping bakjes en koppen heb ik ook gehad, deed ik niks mee uiteindelijk.

Ik had een grote doos mooie dure Londinium cupping koppen, ook prima voor lattes. Bedacht dat ik er telkens een per kg kon weggeven, effect was dat een paar mensen ineens veel kg's haalden en daarna nooit meer iets lieten horen ;-)
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Handige brander accessoires

Berichtdoor Ypuh » di 17 mei 2022, 14:39

Bedankt voor de tips!

Die Tonino kleurscanner lijkt me inderdaad ook leuk, met name als je wat regelmatiger koffie gaat branden voor anderen en consistentie nastreeft. Hik alleen wel tegen de prijs aan (heb me alweer laten verleiden voor een 1kg brander te gaan i.p.v. 0.25kg uitvoering).

Qua sealapparaten zit het onderscheid zo te zien vooral in de sealbreedte? De meeste goedkopere apparaten hebben een verwarmingselement van 2mm en een stap duurder is dat meestal 8 of 10mm. Kan me voorstellen dat 2mm niet breed/sterk genoeg is voor koffiezakken die relatief dik zijn in vergelijking met een koekjesfolie?
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
bobbee
Berichten: 13251
Lid geworden op: za 01 sep 2012, 08:39
Locatie: Emmen

Re: Handige brander accessoires

Berichtdoor bobbee » di 17 mei 2022, 15:20

Bedankt voor de tips!

Die Tonino kleurscanner lijkt me inderdaad ook leuk, met name als je wat regelmatiger koffie gaat branden voor anderen en consistentie nastreeft. Hik alleen wel tegen de prijs aan (heb me alweer laten verleiden voor een 1kg brander te gaan i.p.v. 0.25kg uitvoering).

Qua sealapparaten zit het onderscheid zo te zien vooral in de sealbreedte? De meeste goedkopere apparaten hebben een verwarmingselement van 2mm en een stap duurder is dat meestal 8 of 10mm. Kan me voorstellen dat 2mm niet breed/sterk genoeg is voor koffiezakken die relatief dik zijn in vergelijking met een koekjesfolie?
Ga je handelen in koffie?
‘Maak de kritische koffie consument in jezelf los: kijk naar de branddatum, de herkomst etc. Hoe gedetailleerder, hoe beter!’

Gebruikersavatar
Ypuh
Berichten: 871
Lid geworden op: zo 02 mei 2021, 23:18

Re: Handige brander accessoires

Berichtdoor Ypuh » di 17 mei 2022, 15:56

Ga je handelen in koffie?
Niet per se, maar vind het wel leuk wanneer ik iets uitdeel of verkoop dat het er een beetje netjes uitziet.

Overweeg als ik het branden onder de knie kan krijgen wat bonen te verkopen aan vrienden of sporadisch op een rommelmarktje. Niet zozeer als doel om er geld mee te verdienen, maar mogelijk wel de hobby-last een beetje te delen. Een sealtang verdiend zich vast wel een keer terug, een kleurmeter niet verwacht ik.

De brander zelf maak ik me geen illusies. Met eigen consumptie heb je het dan over een jaar of 10 voor je quitte draait.
Ik brand mijn eigen koffie op een bedenkelijk niveau.

Gebruikersavatar
gilleko B.
Berichten: 5628
Lid geworden op: ma 12 feb 2018, 22:42

Re: Handige brander accessoires

Berichtdoor gilleko B. » wo 18 mei 2022, 20:37

12 jaar met een Tonino




youssef88
Berichten: 118
Lid geworden op: di 10 mei 2022, 21:40

Re: Handige brander accessoires

Berichtdoor youssef88 » do 19 mei 2022, 22:56

Wat is het voordeel van zo’n kleurmeter ? Gebruiken @professionrlt “ branders dat ook? Ben zelf ook zoekende brander, en verkoop nee . Zoiezo is de brander te klein echt winst. Maar zou wel doe ik koffie vrienden een zakje geef. Zeker willen weten is kwaliteit
Londonium L R 24 + niche zero

Gebruikersavatar
fransg
Berichten: 15053
Lid geworden op: do 05 jan 2012, 19:51
Locatie: Amsterdam

Re: Handige brander accessoires

Berichtdoor fransg » do 19 mei 2022, 23:39

Wat is het voordeel van zo’n kleurmeter ?
Het is een belangrijk punt van meting om vast te stellen of je consistentie hebt in je brandingen.

Niet alle professionals hebben er een, wereldwijd is het wel een bekend fenomeen op plekken waar ze die consistentie belangrijk vinden en er zijn veel duurdere kleurmeters voor koffie.

Het is helemaal niet nodig voor de hobbybrander, net zoals in de thuisbranderij weinigen zo'n meter hebben voor vochtigheid en volume / stevigheid van de bonen. Ook dat zijn meetpunten die samen met de kleur kunnen aangeven dat je met eenzelfde of een aangepast profiel je te meten doel hebt bereikt.

Je kunt ook op geur, gevoel, op het oog, op het geluid en op je smaak sturen.
Schermafbeelding 2022-05-19 om 23.41.32.png
LONDINIUM R24 & VECTIS - etzMAX - Niche - Honne Hedone - COMPAK R120->GRRR - PUQpress - FZ94 - Tonino


Terug naar “Branders”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten

cron