Hoe leuk het is om anderen helpen!

Leuk natuurlijk, die koffie, maar er zijn meer dingen die je zoal bezighouden. Deel ze hier!
Jd gouda
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 08 dec 2021, 19:59

Re: Hoe leuk het is om anderen helpen!

Berichtdoor Jd gouda » do 02 jun 2022, 10:04

Heb inderdaad ook een sage. Vandaar de bovengemiddelde interesse
Maler staat hoog op dr lijst maar ligt hier thuis nog gevoelig….

Gebruikersavatar
Warheart
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 14:53

Re: Hoe leuk het is om anderen helpen!

Berichtdoor Warheart » do 02 jun 2022, 11:24

Heb inderdaad ook een sage. Vandaar de bovengemiddelde interesse
Maler staat hoog op dr lijst maar ligt hier thuis nog gevoelig….
Ik snap dit dilemma, haha. Heb er hier thuis ook een gevecht voor moeten leveren.
Kan niet anders zeggen dan goed na te denken waar je met je koffie reis heen wil en hoe je
daar samen het beste uit kunt komen. Bij mij heb ik mijn partner lichtelijk aangestoken met
mijn enthousiasme en hadden beide SD malers waar ik tussen twijfelde een leuk doch compact
design dat bij de rest van de inrichting "blendt". Uiteraard met de belofte als er niet de smaak
en constante beleving mee werd bereikt waar we naar op zoek waren dat tie retour zou gaan.

Nou ja, eigenlijk was dit vanaf dag 1 al zo duidelijk, en geniet partner er van dat ook zij bezoek een
heerlijke bak koffie kan aanbieden zonder al te veel na ter hoeven denken, als ik zelf niet thuis ben.

Dus ja... Succes met de "strijd", ofzo? :oops: :mrgreen:
Coffee, sleep, Coffee, repeat

Gebruikersavatar
DrLivingstoned
Berichten: 27
Lid geworden op: di 16 jun 2015, 08:59

Re: Hoe leuk het is om anderen helpen!

Berichtdoor DrLivingstoned » vr 03 jun 2022, 20:14

Altijd hartverwarmend dat er mensen zijn die belangeloos een ander willen helpen!
Altijd mooi om iets nieuws te leren !

Ik hoop dat ik ook een duit in het zakje kan doen met mijn ervaring met de sage barista touch.
Voorheen had ik een zelf gerepareerde jura, maar het was een opknappertje en uiteindelijk begaf de boiler het. Wat mij tegen viel was de viezigheid die ik binnen in deze machine tegenkwam, en dus koos ik voor een siemens EQ5 met uitneembare unit. Die kun je tenminste onder de kraan afspoelen en zelfs uit elkaar halen als het moet. Maar ook hier sloeg de slijtage toe en koos ik voor de sage barista touch vanwege de aanwezigheid van de maler, de automatische stoompijp (die mooi koel blijft aan de buitenkant) en de mogelijkheid om van alles en nog wat in te stellen. Uiteraard zijn er betere, mooiere enz machines maar uiteindelijk moet je jezelf afvragen hoeveel euro's je over hebt voor je koffie en dit was mijn grens.

Ik had geen ervaring met echte verse koffie, geen ervaring met grammen en portafilters, en vooral geen ervaring met de intense smaak van een echte goede kop koffie. En met die achtergrond (of eigenlijk het gebrek aan ..) ging ik hulpeloos en blind de jungle in die koffie heet.

Uiteindelijk lukte het me niet om er alleen uit te komen. Te veel variabelen, mijn smaak die totaal de weg kwijt was, de informatie overflow van het internet en de intensheid van verse koffie veroorzaakte veel frustratie, hevige maagpijnen en bedroevend weinig goede koffie.

Ondertussen ben ik op het rechte pad gebracht, is mijn smaak weer "gereset" en behandel ik de machine met de respect die hij opeist.

Wat ik geleerd heb van de sage barista touch is dit :

- De barista touch heeft echt een hele erge enorme grote hekel aan het veranderen van de maalgraad.
Het valt mij steeds weer op dat de smaak pas beter wordt na meerdere malingen. één of twee keer blind malen is echt niet genoeg.
Als je een hele dag lang op zoek gaat naar de juiste maalgraad, een kilo dure bonen verprutst, alle instellingen twee keer hebt gehad en het smaakt nog steeds nergens naar, denk dan hier aan:
Zoek een maalgraad die ongeveer in de buurt komt en neem dan een dag rust.
De volgende dag smaakt het echt beter !

- Schoonmaken! Ontkalken en reinigen. Het verschil kun je proeven

- Pleur niet de maler vol met boontjes. Vergeet de timer en doe er alleen maar zoveel in als je nodig hebt .
Dus weeg eerst de (18 gram) bonen af en die gaan dan in de maler.

- De maler zelf .. tsja ... daar is al genoeg over gezegd. Hij doet wat hij doet.

- Goed opwarmen. Vul de watertank en maak een paar dummy shots (voor en na het malen).
Pas als je de eerste stoom ziet gaat het goed !

- Goede puck prep. Het maalsel dat direct uit de maler komt is te vaak onregelmatig en klonterig.
Ik heb goede ervaringen met de verschillende tools die er zijn.

- Gooi het pressure filter toch maar niet weg. Als je er echt niet uitkomt is sommige supermarkt koffie nog wel te doen met het drukfilter .Je krijgt dan een saaie en vlakke kop koffie met weinig diepgang, maar in menig horeca zaak krijg je ze net zo en dan betaal je er zo maar rond de 3 euro voor.

- Vraag een kenner om hulp en proef hier en daar eens hoe echte koffie smaakt.(ik zou wel eens een proefsessie willen doen bij een koffie brander)

- En pas op met marktplaats, sommige mensen verkopen remanufactured machines als zijnde "bijna nieuw en amper gebruikt met garantie". Op zich is hier niets mis mee. Je krijgt een fraai apparaat dat is getest, gereinigd en gerepareerd. Alleen denk je dat je een redelijk nieuwe machine koopt terwijl hij al veel ouder kan zijn. Ook als je de garantie wilt gaan gebruiken dan blijkt dat niet te kunnen omdat je eigen naam niet op de bon staat en moet je terug naar de marktplaats verkoper voor medewerking.

Gebruikersavatar
Dirk Jan
Berichten: 1488
Lid geworden op: zo 01 dec 2013, 16:04
Locatie: Borger

Re: Hoe leuk het is om anderen helpen!

Berichtdoor Dirk Jan » vr 03 jun 2022, 20:34

Helder verhaal en goed dat je dat deelt met ons!
Machine voor mijn vrouw: QuickMill Aquaviva. Kantoor: Rancilio Silvia PdG V2 en La Pavoni Europiccola, Molen: Mini Mazzer & Mazzer Major.

Gebruikersavatar
ErikvW
Berichten: 649
Lid geworden op: di 21 dec 2021, 22:21
Locatie: Helmond

Re: Hoe leuk het is om anderen helpen!

Berichtdoor ErikvW » vr 03 jun 2022, 21:04

Als oud Sage gebruiker wil ik aan bovenstaande goed verhaal toevoegen dat als je machine uit garantie is en je weet wat de achterkant van een schroevendraaier is, je zelf eenvoudig de zetdruk kunt aanpassen naar de industrie standaard van 9 bar aan de pomp. In de meeste machines van Sage staat deze op 13 bar, wat veel te veel is. Met een te hoge druk kan het zelfs mis gaan als je verder alles goed doet.
Bezzera Strega - Niche Zero - Umikot Planetary Distribution Tool by FrancisPavoni - Puqpress - Aeropress - Aergrind V3 - Puckrake (gold edition) by ArjenT5R™

Jd gouda
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 08 dec 2021, 19:59

Re: Hoe leuk het is om anderen helpen!

Berichtdoor Jd gouda » za 04 jun 2022, 08:04

Wat en kennis :)
Die maler gaat er (ooit) wel komen. Al helpt het wel enorm als vrouwlief de hobby deelt. Fatboy’s een groot goed.

Eerst maar weer eens machine terug opmeet aanrecht. De huidige insteeg gestuurd (iets met een gesmolten zetgroep)

Gebruikersavatar
Warheart
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 12 sep 2021, 14:53

Re: Hoe leuk het is om anderen helpen!

Berichtdoor Warheart » zo 05 jun 2022, 13:59

Wat en kennis :)
Die maler gaat er (ooit) wel komen. Al helpt het wel enorm als vrouwlief de hobby deelt. Fatboy’s een groot goed.

Eerst maar weer eens machine terug opmeet aanrecht. De huidige insteeg gestuurd (iets met een gesmolten zetgroep)
Ik denk dat Autocorrect hier een loopje genomen heeft maar eh... Je machine is in reparatie omdat de zetgroep gesmolten is? Whut? Ik ben erg benieuwd wat hier dan gebeurd moet zijn! :oops:
Coffee, sleep, Coffee, repeat

Jd gouda
Berichten: 48
Lid geworden op: wo 08 dec 2021, 19:59

Re: Hoe leuk het is om anderen helpen!

Berichtdoor Jd gouda » zo 05 jun 2022, 19:25

Inderdaad auto correct. Net te stel op ok gedrukt. Toen niet meer aan te passen helaas :oops:
Wat er mis is gegaan met de zetgroep geen idee maar het deel onder het douche scherm is van kunststof.
Na de laatste schoonmaakbeurt was dat plastic opeens versmolten. Wellicht ook niet de zetgroep, maar wist het niet beter te omschrijven.

Wordt als het goed is netjes opgelost. Krijg ik een nieuwe opgestuurd maar zit inmiddels al 2 weken zonder en dus ook zonder espresso :(


Terug naar “De Huiskamer”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten

cron