Re: Waves

21
Aadje schreef:Kunnen we niet beter met z'n allen een grote wave doen?
Ok, begin jij?
Martijn Verhaeg - mountainbike clinic
Cookin' BV - www.cookin.nl
Het weblog voor koffiegekken - www.koffiegek.nl
Het weblog voor theegekken - www.theegek.nl
Horecaondernemer? - www.horecakoffie.nl
Gek van fietsen? www.rideit.nu

24
_o_ \o/ IoI \o/ _o_
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

25
Hihi, daar ben ik niet lenig genoeg voor...

Toen iemand de Nespresso noemde (en vergeet de Senseo niet) moest ik opeens denken aan vergelijkbare waves in de audio-wereld. Eerst had je de 78 toerenplaat, toen de stereo-plaat, daarna de CD, en die moest nog verder verbeterd worden door de Super-audio CD. Maar wat deed het publiek? Die schakelde over op de MP3, wat een kwaliteitsverlaging was. Maar het gemak woog zo zwaar dat men dat moeiteloos voor lief nam.
Bij de koffie geldt hetzelfde, gemak dient den mensch, dus een slappe bak bruin handwarm water is een klein offer als je alleen maar op een knopje hoeft te drukken...
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

26
Nah, de neerwaartse spiraal in audio is begonnen begin jaren 80. Ik heb eens een Technics Sa600 uit begin jaren 80 uit elkaar gehaald. Naast het feit dat die slechter klonk dan een goedkopere Pioneer SX434 uit eind jaren 70 was de bouwkwaliteit echt gigantisch veel slechter. Can you say "massief walnotenhout en walnotenfineer op entrylevel apparatuur"?
Ook ben je cassettebandjes vergeten. De eerste CD speler kwam maar 2 jaar na de eerste cassettespeler.
CD's zijn ook niet meer wat ze geweest zijn. Veel CDs klinken echt ongeloofelijk slecht. Doe voor de grap maar eens Icky Thump van The White Stripes downloaden* van de gewone CD en de Hoffman vinyl rip van de LP. De Hoffman rip klinkt vele malen beter, ook in MP3. Het ligt niet aan het medium, het ligt in deze aan de mastering van asshat extraordinaire Vlado Meller die de CD kapotmaakte. Gelukkig is Steve Hoffman wel goed en klinkt de vinyl zoals het hoort. Jack White vindt vinyl beter, dus het zou express gedaan kunnen zijn om CD kapot te maken. Maar dat is slechts speculatie.

Daarnaast hoor ik totaal geen verschil tussen high bitrate MP3 en lossless.

*ja, illegaal ja, maar in deze vind ik dat je deze CD niet moet kopen. De geluidskwaliteit van de CD is te slecht en het is belachelijk dat je geforceerd wordt een archaische platenspeler te kopen om fatsoenlijk te luisteren.
Is je koffie te zuur?
Is je koffie te bitter?
Is je koffie te intens?
Snap je het allemaal niet meer?
Lees dit

27
Bert K schreef:Hihi, daar ben ik niet lenig genoeg voor...

Toen iemand de Nespresso noemde (en vergeet de Senseo niet) moest ik opeens denken aan vergelijkbare waves in de audio-wereld. Eerst had je de 78 toerenplaat, toen de stereo-plaat, daarna de CD, en die moest nog verder verbeterd worden door de Super-audio CD. Maar wat deed het publiek? Die schakelde over op de MP3, wat een kwaliteitsverlaging was. Maar het gemak woog zo zwaar dat men dat moeiteloos voor lief nam.
Bij de koffie geldt hetzelfde, gemak dient den mensch, dus een slappe bak bruin handwarm water is een klein offer als je alleen maar op een knopje hoeft te drukken...
Ben he wel met je eens.
Gebruiksgemak en betaalbaarheid staat voor de meeste mensen op de eerste plaats.Daarnaast een gebrek aan bereidwilligheid om zich open te stellen voor iets van hogere waarde/kwaliteit.Of noem het desinteresse.

Gisteren was mijn schoonzus op bezoek en ze krijgt van mij een kop koffie.Twee dagen geleden gebrand,vers gemalen en goed gezet.Ook nog een leuk appeltje in de crema.
Commentaar was dat al dat gedoe aan haar niet besteed was.
Zij scheurt een zakje open met koffie en een zakkie met "schuim",waterkoker aanzetten ,opschudden en klaar.En ze vond dit eigenlijk nog lekkerder.

Haar goed recht maar het onttrok aan mij de opmerking dat ze een Maggi annex pakjessmaak had.Zure gezichten alom.

Audio ligt anders vind ik.CD is een makkelijk produkt om te gebruiken.Maar ook goed.Ik hoor dus geen verschil tussen een goede plaatopname en dezelfde opname in goede kwaliteit op CD.
De analoogfreaks met hun draaitafels van 15000 euro zullen me tegenspreken maar volgens mijn ervaring is dat dus onzin.

28
Maar hoor je dan ook geen verschil tussen een MP3 en een cd?
La Scala Butterfly (+ Erics E61 thermometer), Mazzer Major, Gaggia Factory 106 met Tije's koelring, vier tampers (Vlak, American curve, Eurocurve), Gene Café, Aeropress, Kyocera CM-45, ROK-Grinder

29
Ik bedoelde in mijn vergelijking ook vooral de stap terug van CD naar MP3, wat zonder meer een kwaliteitsverlies is. Een diepere discussie over audio is best leuk, maar daar gaat de vergekijking niet meer op. Zo heb je de loudness-war, waar Bluecold aan refereert, waardoor CD's steeds harder lijken te klinken, en ook steeds slechter. De discussie LP - CD wil ik niet eens voeren, die is veel heftiger dan de discussie semiautomaat - superauto ooit zal worden. :)

Maar voor zowel CD als LP als MP3 geldt hetzelfde als voor espressomachines: met de meest kostbare, onvolprezen apparatuur kan je nog steeds een beroerde bak rotkoffie zetten.
Bezzera BZ07 PID, Rossi RR45

30
Klinkt misschien raar maar ik heb nog nooit naar en MP3 speler geluisterd.

Heb een goede versterker,Cd speler en goede luidsprekers.Daarmee luister ik bewust naar goede muziek.
Achtergrondmuziek staat bij mij zelfs niet in de auto op.
Wel als ik aan mijn motor sleutel.Hazes dan graag. :mrgreen: